Mp3 spelare med grymt ljud. What to buy?

tips på hörlursförstärkare (!) och iaudio cowon som diskuterats redan i första inlägget

Senast ändrad:
Det beror väl lite på vilken musik du lyssnar på också. Jag tycker att Apples grejor ger ett balanserat ljud oavsett vilket musikstil jag väljer att lyssna på - hårdrock eller körmusik spelar ingen större roll. Med många andra låter det skit om det inte är "Radio Rix"-musik (dvs sådant jag aldrig ens skulle få för mig att lyssna på.

Det finns ju en anledning till att äppleprylarna är ganska populära, och det handlar inte bara om design. Ungefär som skidor... high end ÄR faktiskt bättre.

millgard sa:
Det beror väl lite på vilken musik du lyssnar på också. Jag tycker att Apples grejor ger ett balanserat ljud oavsett vilket musikstil jag väljer att lyssna på - hårdrock eller körmusik spelar ingen större roll. Med många andra låter det skit om det inte är "Radio Rix"-musik (dvs sådant jag aldrig ens skulle få för mig att lyssna på.

Det finns ju en anledning till att äppleprylarna är ganska populära, och det handlar inte bara om design. Ungefär som skidor... high end ÄR faktiskt bättre.
Tror inte detta stämmer, har läst många tester och jämfört apples spelare med spelare som presterar bättre ljud, typ Cowon, iriver och sony. Dock är apples spelare helt överlägsna på nästan allt annat enligt mig;)

Jag är oerhört nöjd med ljudet i min Nokia 5800, när datorn är ur bruk kopplar jag upp den mot fin-stereon och ljudkvaliteten är det verkligen inget fel på. Vet inte riktigt om headseset som följer med är så mycket att hänga i granen men deras WH-701 med sladd kostar 250 kr och det är faktiskt riktigt bra.

Och då får du dessutom en hyffsad telefon på köpet bara du sätter in ett simkort, och GPS oavsett simkort eller inte, stöd för spitify, fri navigering som funkar rätt bra och sen finns ju även google-maps om man tycker det är roligare..
Vet dock inte om det finns nån terrängkarta dock.

Lägsta pris på prisjakt.. 2049 kronor.

millgard sa:
Anledningen till att apples mp3-spelare är så populära är för att apple är tokigt grymma på att skapa hypes via marknadsföring och att de är fruktansvärt lättanvändna för den vanliga medelsvensson. Det är också bra ljud i dem för en meddelsvensson, men senaste gången jag testade en ipod tyckte jag att ljudet var sådär. Lite störande artefakter och en kurva som jag upplevde som väl bastung med flat eq. Dessutom är deras deras spelare inte drag 'n' drop vilket är riktigt dåligt och de stödjer varken vorbis eller FLAC...

lleberger sa:
Jag är oerhört nöjd med ljudet i min Nokia 5800, när datorn är ur bruk kopplar jag upp den mot fin-stereon och ljudkvaliteten är det verkligen inget fel på. Vet inte riktigt om headseset som följer med är så mycket att hänga i granen men deras WH-701 med sladd kostar 250 kr och det är faktiskt riktigt bra.
Fast vill man ha något som en audiofil tycker är "bra ljud" i en portabel spelare får (tyvärr) alla mobiltelefoner fara och flyga tillsammans med clas ohlson-spelarna i steg ett. Det är ingenting man driver ett par ordentliga lurar med utan att få alla möjliga spännande (negativa) effekter.

Om nu inte PNyberg redan slagit till på någon så vill jag slå ett slag för: http://canman.se/products/e30/default.aspx
Iriver har enligt mig haft det bästa ljudet av alla mina 12 mp3 spelare jag har haft genom åren! (Knarkade mp3 spelare och hörlurar i ett par år! :) ) Denna mp3a spelar även FLAC för de där extra fina låtarna och specificerade 52 timmars batteritid, troligt vis närmre 45 än 52 men det är ju ändå nästan två dygn!

Sony ligger inte långt efter i ljudkvalitet heller, jag har nu en NWZ-A816 på fyra gig som har hållit i över två år med bland annat 70 dagar på lite olika berg och ner till minus 16 grader har den funkat bra hittills!

/ Linus

millgard sa:
Jag hoppas inte att du på allvar likställer äpple-grejer med high-end. High-end är inte samma som lifestyle eller för att något är dyrt, B & O och särskilt Bose inte ens närheten av toppen ljudmässigt, men de är "dyra" (i svenssons ögon). Ifall man använder en päppledator som musikserver (digital källa enbart) så kan det ju ingå i en "high-end" anläggning t ex men då är det sannolikt den billigaste komponenten (och billigare än audiofila motsvarigheter dvs inte high-end via pris heller).
I datorvärlden är vissa av päppelgrejerna rätt dyra, men de är ju inte det för att de har högre prestanda utan snarare just för deras design (air t ex).

Edit:fixade lite särskrivningar, står i skamvrån ett tag.

Senast ändrad:
JL76 sa:
millgard sa:
Jag hoppas inte att du på allvar likställer äpple-grejer med high end. High end är inte samma som lifestyle eller för att något är dyrt, B & O och särskilt Bose inte ens närheten av toppen ljudmässigt, men de är "dyra" (i svenssons ögon). Ifall man använder en päpple dator som musikserver (digital källa enbart) så kan det ju ingå i en "high end" anläggning t ex men då är det sannolikt den billigaste komponenten (och billigare än audiofila motsvarigheter dvs inte high end via pris heller).
I dator världen är vissa av päppelgrejerna rätt dyra, men de är ju inte det för att de har högre prestanda utan snarare just för deras design (air t ex).
+1 och då är jag Apple frälst. Men ljudmässigt är det verkligen inte High End...

Har provat lite olika mp3-spelare i backarna förra säsongen och jag kan varken rekommendera iPod Nano, Classic eller videon. Nu var det dock väldigt kallt förra året så det kan ha påverkat en del. När jag använt dessa så har dom lagt av efter ett par timmar i backen. Anledningen är att dom blir för kalla, iPod-spelarna är gjorda i aluminium som väldigt lätt blir lika kalla som omgivningen. Det påverkar batterier negativt då batteriet inte kan leverera ström i minusgrader. Det är inte heller rekommenderat att ha mp3-spelaren i en innerficka eller nära kroppen då det bildas väldigt mycket kondens och fukt vilket förstör spelaren.

Med allt detta i åtanke skulle jag satsa på en mindre spelare i plast och ha den i någon yter-ficka. Jag laborerade lite med olika spelare i vintras och den som funkade klockrent hela åkdagen var en Creative Zen Stone. En väldigt enkel spelare utan någon som helst extra funktion än play, stop, fram, bak och volym. Denna spelare dog inte en enda gång pga kyla eller dylikt. Dock så har den inte specielt bra förstärkare i sig vilke gjorde att ljudet var lite platt. Ett problem till är att den är utgången i butikerna sen 2 år tillbaka men det kan finnas nån enstaka hos nån handlare eller på blocket.
Creative_ZEN_stone.jpg

Jag jobbar nästan uteslutande med MP3-spelare och har gjort det i 4 års tid. Så jag vågar mig nästan påstå att jag har järnkoll på spelarna. Det är mer regel än undantag att Iaudio ( eller cowon som producenten heter) samt iRiver har kraftigare förstärkare i sig som levererar mer output till lurarna än konkurrenterna. Sen är inte output alltså volymstyrka detsamma som välljud men många tenderar att skrika sig hesa att iRiver och iaudio är världens bästa spelare. Jag tycker dom är bra men det finns bättre. Det hela handlar om vilka lurar du använder, hur du uppfattar ljud ( alla hör olika) och vad DU gillar.

En iPod med rätt lurar tycker jag kan spela gudomligt, långt mycket bättre än andra spelare. Men det är min uppfattning efter hundratals provningar med i princip alla kända märken och modeller samt nästintill ett par hundra hörlurar.

Bespara mig tjattet om dittan och dattan är bättre än det och det. Det är totalt ointressant vad ni tycker, trådskaparen ska skapa sig en egen uppfattning genom att lyssna på sakerna.

Men för göra en lång historia kort. Kan jag rekommendera en spelare av plast , en som är lite mer strycktålig och att man inte har den närmast kroppen om man ska använda den på fjället eller i pisterna. iAudio och iRiver är bra spelare om du vill ha mycket utvolym och bra ös. Söker du välljud så finns det massor att välja mellan. Samtliga märken har spelare från 700 kr och uppåt! Gå till din närmsta butik och prova känn efter själv!

My 5 cent!

Lycka till

Mvh Andreas

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
lleberger sa:
Fast vill man ha något som en audiofil tycker är "bra ljud" i en portabel spelare får (tyvärr) alla mobiltelefoner fara och flyga tillsammans med clas ohlson-spelarna i steg ett. Det är ingenting man driver ett par ordentliga lurar med utan att få alla möjliga spännande (negativa) effekter.
Jaha så det är alltså inte den subjektiva upplevelsen som är i fråga.
Intressant att döma ut alla mobiltelefoner (uppenbarligen) utan att ha testat dom.
Och vem sa att trådskaparen var "audiofil"..

lleberger sa:
Intressant att döma ut alla mobiltelefoner (uppenbarligen) utan att ha testat dom.
Och vem sa att trådskaparen var "audiofil"..
Trådskaparen bad om hjälp från en audiofil/ljudnörd, jag antar att han vill ha spelare som klassas som bra av en sådan också. Visst, ljudet i mobiltelefoner idag är bättre än vad ljudet i mp3-spelare var för länge sen, men det går inte att jämföra med ljudet från en bra mp3-spelare. Varför? Det finns inte tillräckligt med fysiskt utrymme för ljudkretsar i en mobiltelefon, simple as that. Tilläggas kan också att Nyberg skriver "Creativespelaren jag har nu orkar inte helt driva några bra hörlurar och kvar blir jag med tråkigt och tunt ljud."; lycka till att hitta en mp3-spelare som klarar av att driva ett par bra lurar till sin spets...

Eller så kan jag bara svara i samma dryganda och påpeka att trådskaparen frågade efter en mp3-spelare, så varför tipsar du om mobiltelefoner? Men det tänkte jag undvika...

But then again, vad vet jag? Jag har bara studerat elkretskonstruktion, analog/digital elektronik och signalbehandling på högskolenivå, det är ju inte som att jag är doktorand på området eller nåt.

Vattendroppe sa:
...
Eller så kan jag bara svara i samma dryganda och påpeka att trådskaparen frågade efter en mp3-spelare, så varför tipsar du om mobiltelefoner? Men det tänkte jag undvika...
Det var inte meningen att vara dryg, ursäkta.

Efter att ha missat den sista Cowon D2+ i både Oslo och på en affär i Kanada så gav jag upp jakten på den och köpte mig en SonyWalkman E355 16GB för 130CAD. Väldigt nöjd med den. Att göra spellistor i spelaren kunde vart enklare samt att ljudböcker borde ha en egen flik..men men. Den uppfyller annars mina krav med bra ljud, bra batteritid (ca 50 timmar), lite och lätt. :)

Peas!

om du vill ha en mp3 med bra ljud så rekommenderar jag starkt Sonys NWZ-serie, typ (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=723162) som även länkats tidigare. Otroligt mkt bättre ljud än t.ex. Ipod och nu även till bra/rimliga priser. För några år sedan fick man punga ut 2-3 tusen för denna serie (det var det dock värt!) och nu ligger den runt tusenlappen!

Överlägset enligt mig.

tjo !

var på smartclub i oslo vid alnabru idag och kikade lite lätt in i mp3glasmontern, men ta mig i röven ! där fanns det cowon d2+ 8gb för 799kr !

tror de fanns 4st och jag köpte 1st....

linkan_110 sa:
tjo !

var på smartclub i oslo vid alnabru idag och kikade lite lätt in i mp3glasmontern, men ta mig i röven ! där fanns det cowon d2+ 8gb för 799kr !

tror de fanns 4st och jag köpte 1st....
Congrats boy!
Sj är jag nöjd med min SonyWalkman NWZ-E355. Ljudkvaliteten är god nog för mig, 16gb utrymme och 50h batteritid. :)

Vattendroppe sa:
Timbe sa:
Mobil med Android eller Appstore så skaffa spotify premium, värt vart enda öre
Ända tills man inser vilka ljudkretsar de petar in i mobiler...
Inte bara det, spotify premium för mobiler har låg bitrate och låter rätt kass oavsett ljudkrets.
Iofs så kör jag själv med en androidlur som min mobila musikspelare men som jag skrev tidigare i tråden så gillar jag egentligen inte att lyssna i lurar öht.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp