Yes, dårå?JL76 sa:henk021 och Ryan_: har ni ens läst igenom tråden?
sant, det riktiga "goddag yxskaft" inlägget var inte ditt, hörslursförstärkare är f ö jättebra men kanske inget för skidbacken!Henk021 sa:jag tipsade om en annan cowon än den som diskuterats, eller hur![]()
Hmm..den är onekligen intressant. :PHenk021 sa:iAudios spelare ska ha bra ljud, kollat på den här? iAudio Cowon i9
Tror inte detta stämmer, har läst många tester och jämfört apples spelare med spelare som presterar bättre ljud, typ Cowon, iriver och sony. Dock är apples spelare helt överlägsna på nästan allt annat enligt migmillgard sa:Det beror väl lite på vilken musik du lyssnar på också. Jag tycker att Apples grejor ger ett balanserat ljud oavsett vilket musikstil jag väljer att lyssna på - hårdrock eller körmusik spelar ingen större roll. Med många andra låter det skit om det inte är "Radio Rix"-musik (dvs sådant jag aldrig ens skulle få för mig att lyssna på.
Det finns ju en anledning till att äppleprylarna är ganska populära, och det handlar inte bara om design. Ungefär som skidor... high end ÄR faktiskt bättre.
Anledningen till att apples mp3-spelare är så populära är för att apple är tokigt grymma på att skapa hypes via marknadsföring och att de är fruktansvärt lättanvändna för den vanliga medelsvensson. Det är också bra ljud i dem för en meddelsvensson, men senaste gången jag testade en ipod tyckte jag att ljudet var sådär. Lite störande artefakter och en kurva som jag upplevde som väl bastung med flat eq. Dessutom är deras deras spelare inte drag 'n' drop vilket är riktigt dåligt och de stödjer varken vorbis eller FLAC...millgard sa:Det finns ju en anledning till att äppleprylarna är ganska populära, och det handlar inte bara om design. Ungefär som skidor... high end ÄR faktiskt bättre.
Fast vill man ha något som en audiofil tycker är "bra ljud" i en portabel spelare får (tyvärr) alla mobiltelefoner fara och flyga tillsammans med clas ohlson-spelarna i steg ett. Det är ingenting man driver ett par ordentliga lurar med utan att få alla möjliga spännande (negativa) effekter.lleberger sa:Jag är oerhört nöjd med ljudet i min Nokia 5800, när datorn är ur bruk kopplar jag upp den mot fin-stereon och ljudkvaliteten är det verkligen inget fel på. Vet inte riktigt om headseset som följer med är så mycket att hänga i granen men deras WH-701 med sladd kostar 250 kr och det är faktiskt riktigt bra.
Jag hoppas inte att du på allvar likställer äpple-grejer med high-end. High-end är inte samma som lifestyle eller för att något är dyrt, B & O och särskilt Bose inte ens närheten av toppen ljudmässigt, men de är "dyra" (i svenssons ögon). Ifall man använder en päppledator som musikserver (digital källa enbart) så kan det ju ingå i en "high-end" anläggning t ex men då är det sannolikt den billigaste komponenten (och billigare än audiofila motsvarigheter dvs inte high-end via pris heller).millgard sa:Det finns ju en anledning till att äppleprylarna är ganska populära, och det handlar inte bara om design. Ungefär som skidor... high end ÄR faktiskt bättre.
+1 och då är jag Apple frälst. Men ljudmässigt är det verkligen inte High End...JL76 sa:Jag hoppas inte att du på allvar likställer äpple-grejer med high end. High end är inte samma som lifestyle eller för att något är dyrt, B & O och särskilt Bose inte ens närheten av toppen ljudmässigt, men de är "dyra" (i svenssons ögon). Ifall man använder en päpple dator som musikserver (digital källa enbart) så kan det ju ingå i en "high end" anläggning t ex men då är det sannolikt den billigaste komponenten (och billigare än audiofila motsvarigheter dvs inte high end via pris heller).millgard sa:Det finns ju en anledning till att äppleprylarna är ganska populära, och det handlar inte bara om design. Ungefär som skidor... high end ÄR faktiskt bättre.
I dator världen är vissa av päppelgrejerna rätt dyra, men de är ju inte det för att de har högre prestanda utan snarare just för deras design (air t ex).
Jaha så det är alltså inte den subjektiva upplevelsen som är i fråga.Vattendroppe sa:Fast vill man ha något som en audiofil tycker är "bra ljud" i en portabel spelare får (tyvärr) alla mobiltelefoner fara och flyga tillsammans med clas ohlson-spelarna i steg ett. Det är ingenting man driver ett par ordentliga lurar med utan att få alla möjliga spännande (negativa) effekter.lleberger sa:Jag är oerhört nöjd med ljudet i min Nokia 5800, när datorn är ur bruk kopplar jag upp den mot fin-stereon och ljudkvaliteten är det verkligen inget fel på. Vet inte riktigt om headseset som följer med är så mycket att hänga i granen men deras WH-701 med sladd kostar 250 kr och det är faktiskt riktigt bra.
Trådskaparen bad om hjälp från en audiofil/ljudnörd, jag antar att han vill ha spelare som klassas som bra av en sådan också. Visst, ljudet i mobiltelefoner idag är bättre än vad ljudet i mp3-spelare var för länge sen, men det går inte att jämföra med ljudet från en bra mp3-spelare. Varför? Det finns inte tillräckligt med fysiskt utrymme för ljudkretsar i en mobiltelefon, simple as that. Tilläggas kan också att Nyberg skriver "Creativespelaren jag har nu orkar inte helt driva några bra hörlurar och kvar blir jag med tråkigt och tunt ljud."; lycka till att hitta en mp3-spelare som klarar av att driva ett par bra lurar till sin spets...lleberger sa:Intressant att döma ut alla mobiltelefoner (uppenbarligen) utan att ha testat dom.
Och vem sa att trådskaparen var "audiofil"..
Det var inte meningen att vara dryg, ursäkta.Vattendroppe sa:...
Eller så kan jag bara svara i samma dryganda och påpeka att trådskaparen frågade efter en mp3-spelare, så varför tipsar du om mobiltelefoner? Men det tänkte jag undvika...
eller inte? du kan bara ha 160 kbps i mobil/ipod.Wesssel sa:iPod touch med spotify premium så haru all musik du vill med bra kvalité!
Congrats boy!linkan_110 sa:tjo !
var på smartclub i oslo vid alnabru idag och kikade lite lätt in i mp3glasmontern, men ta mig i röven ! där fanns det cowon d2+ 8gb för 799kr !
tror de fanns 4st och jag köpte 1st....
Ända tills man inser vilka ljudkretsar de petar in i mobiler...Timbe sa:Mobil med Android eller Appstore så skaffa spotify premium, värt vart enda öre
Inte bara det, spotify premium för mobiler har låg bitrate och låter rätt kass oavsett ljudkrets.Vattendroppe sa:Ända tills man inser vilka ljudkretsar de petar in i mobiler...Timbe sa:Mobil med Android eller Appstore så skaffa spotify premium, värt vart enda öre