Musik för Brantåkning

Glisseur

Aktiv medlem
Musik för Brantåkning
Självklart min gode Mes skulle åket gå åt h-e med sådan överkommersialiserad musik. Om det framförvarande åket ska bli lyckat föreslår jag en liten aptitretare på vad den oundvikliga after-skin har att erbjuda. Och vad vore då mer lämpat än Klasse Möllberg och Cocos? Man frågar sig. Trevliga rytmer som värmer den kyligaste alport på ett sätt som annars bara en rejäl Jägerthé kan göra. Musik att skaka sina pjäxbeklädda lurviga till!

sväng in på http://www.cocos.nu

Musik för Brantåkning
Bäste Systrar och Bröder!
Jag har länge funderat musikens påverkan för genomförandet av brantåkning. Som vi alla känner till så har ju musiken en stor betydelse i våra liv och jag undrar hur mycket den påverkar min/vår brantåkning.

Vid olika toppturer brukar det medföras en liten version av två högtalare med antagligen en cd-spelare eller en gammal hederlig Walkman. Som alla förstår användes denna strax innan nedfärd för att förhöja pausen efter den kraftiga bestigningen. Musikvalet brukar blandas ganska friskt med förkärlek till klassiska Iron Maiden , Black Sabbath och AC/DC. Jag förstår att jag är lite konservativ i min smak men det händer att Teddy Bears 08 slinker med och självklart lite Ramstain.

Jag undrar nu vad som skulle hända om det, må gud förbjuda, hakar på någon individ som vill lira på lite Tekno, Kylie Monogue Jennifer Lophes, Antiloop eller annan tvivelaktig reklamradiomusik. (Det är ju inte så ofta som man ”rider” med totalt okända men ibland kan det tränga sig med ett rötägg eller två.)

Skulle det åket gå åt h-e eller? Blir det inre fokusen så totalt rubbat att man i sin ångest börjar att toksvänga osv.
Jag hoppas att det inte är många som har råkat ut för detta och höjer mitt varningens finger till Er som har för avsikt att genomföra en dylik kupp. Som min Far brukade säga ”man hinner långt innan liket har tinat fram”.

Min följdfråga till min fundering är om jag har missat något musikstycke som kraftigt påverkar brantåkningen till det positiva.
Skulle bli oerhört tacksam om någon upplyste mig om musikaliska mästerverk (i klass med ”be quick or be dead”) som lyfter min/vår brantåkning.

Musik för Brantåkning
Det hela beror på vilket humör man är på och hur man har tänkt genomföra åket. Är man aggresivt laddad och tänker försöka döda berget genom ursinnig, besinningslös skidåkning, kan någon av dessa melodier passa:

Camp Kill Yourself - Quite Bitter Beings
Deftones - Elite
System of a Down - Version 7.0
Le Tigre - Deceptacon
Molotov - Puto
Refused - The Deadly Rythm

Känner man sig däremot lite from, eller bara är rått trött, och vill meditera sig ner mot dalen i stora ljuva svängar, passar det kanske bättre med något inte fullt så argt.
Är man inte skrockfull borde man välja "the Avalanches - Two Hearts In 3-4 Time", annars går det bra med något av "Air" också. Särskilt om man är i Frankrike.

Fan, jag måste fixa en MD...

Musik för Brantåkning
Snacka SKIT!

Vad e de för fel på Kylie? En brant kvinna av rang!

Sen är jag benägen att lägga ett par röster på ovan nämnda Klasse Möllberg, men mina 10 favvisar kan enkelt listas upp:
1. Dunder å snus - Simon Brehm
2. Mustaschen - Thore Callmars Orkester
3. De e bar å åk - Alpina Skidlandslaget
4. Norge (Det är ett jevvla land) - Moltas Eriksson
5. Hälsosamt och stärkande - med vem som...
6. Flottarkärlek - Snoddas
7. Motörhead - Killed by Death
8. Marilyn Monroe was my childhood shame - Charles Manson
9. Rubber Duck - C.W. McCall
10. If the south would"ve won - Hank Williams Jr.

Och så finns det en hel del bubblare med Peter Tosh...

Musik för Brantåkning
Hej, med tanke på din utsökta musiksmak så kan man väl b.l.a. rekommendera:

DIO: Holy Diver (en av de tyngsta låtarna som gjorts)
Motörhead: Remixen på Ace of spades.
Deep Purple: Highway star
Deep Purple: Speed King (Kass låt men namnet passar väl.)

Låtar som funkar då en annan vill ladda till något.

Salut/SH

Musik för Brantåkning
Huvudsaken ær att det ær bra øs i musiken!! øsig och hård musik=øsig och hård åkning!!

rekomenderar: Refused, raist fist, gamla Hellacopters, Mustasch och till viss del lite ældre amerikansk væstkust punk!!

Musik för Brantåkning
Att välja Brantåkarmusik är lika viktigt som valet av, nya lagg för säsongen, favorit vinet, plats för ett riktigt bar-häng eller kvinnan i ditt liv.

Jag vill uttrycka min uppskattning till Glisseur för dennes tips om Klasse and the Cocos. Din förmåga att hitta guldkornen på nätet är lysande.
Martin Prame. Din djuplodande kunskap i musik får mig att känna mig liten och trångsynt. Jag måste erkänna att jag har fått kontakta stora musikkännare för att kunna bedöma ditt musikval. Jag skall försöka bättra mig!

Att DIO är helt rätt på en sen efterfest i liten lya fylld av svettiga brantåkare stärkta av billigt vin, håller jag med om. Men i vid ett mer nyktrare tillstånd minns jag hur DIO ser ut. Mannen är ju två äpplen hög och med ben som lika grova som miss World deltagare. Funkar inte på mig…….

JCM, Förlåt mig för att racka ned på Kylie. Hon är en mycket brant kvinna av rang, kan får blodet att rinna till på alla goda barhängare. Dock tror jag att blodet bör vara kvar i huvudet inför ett brantåk. Annars kan snoddas funka. Var inte han en god bandyspelare tillika atlet?

Musik för Brantåkning
Eftersom jag inte begriper varför alla föraktar landet jag numera är bosatt i är jag glad att se att det finns nagon som uppskattar kvalitetsmusik som Rammstein. Pöbeln har nog inte insett att latar som Bück dich, Heirate mich och 1 2 3 Links kommer att bli klassiker som gar till musikhistorien. Jag maste även rekommendera Mother med Danzig, brantare än sa blir det inte.... .

Musik för Brantåkning
Rätta mig om jag har fel men får man inte en frihetskänsla när man står på en topp och är redo att ge sig iväg. Rage against the machine"s "Freedom" känns som ett självklart val. Eller varför inte Smashing Pumpkins "Today" med inledande textrader som
"Today is the greatest
Day I"ve ever known"

/Kalle

Tillbaka
Topp