Mycket att tänka på

far_bror

Ny medlem
Mycket att tänka på
Jag är rätt så gammal och skall åka slalom. Har jobb och egna pengar. Snart skall jag till fjällen (Sälen) och undrar vilka saker som skall vara med i ryggsäcken. Hur gör man med matsäck? Ska man ha mössa eller hjälm? Är apelsiner kladdigt tillsammans med lovikkavantar?
Vilka skidor är bäst, långa eller korta? Jag gillar inte att hoppa för då går knäna sönder.
Vad är bästa musiken och vilken bil ska jag ha för att komma fram?
Måste jag ha med egen sprit eller går det att få tag på?
Om det blir kallt då, hur ska jag klä mig och valla då skidorna då?
Är alla tjejer snygga eller finns det några som inte är så snygga, och vad gör man med dom då?
Vilken mat är bäst att äta? Om det kommer en vakt å klipper sönder mitt liftkort vad ska jag göra då? Ska jag använda Recco eller Recaro?
Är det svårt att åka lift om bindningarna är åtskruvade? Vilken siffra ska de stå på?
Snälla hjälp, det är första gången!

Endast seriösa svar tack från Far Bror

Mycket att tänka på
Bra val, Sälen är ett eldorado för skidåkare, nästan som vattenhålet på savannen. Apelsin är inte kladdigt tillsammans med lovvikavantarna då dom med rätt hög sannolikhet är stickade i kevlar samt Gore-tex. Vilka skidor som är bäst är naturligtvis dom som är dyrast (som allt annat här i livet) ett alternativ till att köpa skidor mm kan vara ett du skaffar sponsring för att imponera på dina pollare. Musik, det vet jag inte vad det är för påhitt men det låter tufft. Angående bil så större desto bättre (gärna en jänkare). Egen sprit kan vara bra att medtaga eller så själs den enklast av minderåriga. En vakt ska klippa sönder ditt liftkort för då har du varit tuff och dina pollare kommer att bjuda på sprit. Recco ska självfallet användas som kurriosa i drinken, fungera alldeles förträffligt som drinkpinne. Lift behöver du inte åka ty ditt liftkort redan är klippt och du bjuds på sprit av dina pollare. Vilken siffra ska bindningarna stå på, givetvis ditt lyckonummer, läs din astrologiska prognos och skruva därefter!

Lycka till, hälsningar Leder!

Mycket att tänka på
I ryggsäcken? -En fet Ghetto-Blaster! Dra på tyska schlagers i botten och ett halv varv tillbaka.

Matsäck? -Knackwürst och Knackwürst och laxermedel.

Mösse el. hjälm? -Päls-pannband! Inget annat!

Apelsiner kan vara kladdigt med lovikavantar, -testa Knackwürst.

Vilka skidor? -Mono. Motivlackad Duret är att föredra.

Musik o bil? -Tyska schlagers alt. themes från amerikanska såpor. I en Ford Tanus. 74:a.

Kläder o valla? -Ta av dig alla kläder eller använd overall, valla alltid för +25 grader.

Äta? -Knackwürst och Knackwürst och lax.

Klippta liftkort? -Skriv om det i lokalpressen eller köp anläggingen.

Recco? -Givet! Räddar dig från allt farligt resten av ditt liv.

Lift o bindning? –Lift är alltid farligt (se dock Recco). Siffran bör stå på rommerska.

Lycka till!

/ Hawk

Mycket att tänka på
I ryggsäcken skall du ha saker som du behöver ha med dig.
Matsäcken tar du med dig.
Ja, man ska ha mössa eller hjälm.
Det beror på hur frusna apelsinerna är och hur luddiga vantarna är.
Långa skidor är bäst, alltid.
Bäst musik just nu finns tydligen på RIX FM (enligt egen utsago).
Ta någon annans bil, den kommer att bli skitig.
Sprit finns, men ta med egen ändå för säkerhets skull.
Klä dig snoffsigt och valla skidorna enligt instruktionerna på förpackningen.
Det finns tyvärr fula tjejer. Säg åt dem att skärpa sig.
Den bästa maten kommer från egen spis (om du är bäst på att laga mat).
Klipp till liftvakten.
Nej, det ska du ine.
Det beror på lifttyp. Fråga liftvakten efter råd.
Bindningarna ska stå på ditt lyckotal.

Avslutningsvis kan jag säga att första gången är speciell för alla. Räkna inte med att det blir bra, men det blir definitivt oförglömligt. Slappna av, ha inte bråttom. Känner du att det är på väg attt gå för snabbt, tänk på freestyle-aerials så blir du mindre tänd. Var uppmärksam på din motpart och tänk inte så mycket på dig själv. Gör du det får du antagligen inte komma till igen.

Mycket att tänka på
Så här ligger det till:

-Ryggsäcken behöver egentligen inte innehålla nåt. Den ska bara med för att det gör dig lite häftigare, helst då en Da Kine lr liknande.

-Matsäcken stjäls lättast av små barn, helst så små att de inte kan slå tillbaks lr kan springa i fatt dig. En annan variant är att flörta sönder flickan i kassan (gärna lämna nummer..), så hon nästan tröttnar o kallar på vakt, tills hon faller pladask för dig.

-Mössa är def. att föredra då den dämpar fall o slag bättre än hjälm. Hjälmen är bara hård. Detta är naturligtvis bara om det är kallare än -20. Är det varmare än så används ett froté pannband ala Björn Borg.

-Apelsiner kan lätt ätas med lovikavantarna på, grapefrukten o kiwin kan vara svårare. Skulle det mot förmodan bli kladdigt skyller du helt enkelt på snorungen som sitter bredvid.

-Skidor är svårare. Jag antar att du är av medellängd o bör därför ha en medelskida. Testa, börja med snowblades o arbeta dig upp!

-Då du säger att du har pengar så bör du naturligtvis köpa en Ford Granada med så stor stereo(alt. många ghettoblasters) att ingen packning får plats. MD är en skär självklarhet. Diskarna bör vara laddade med Mozart, Vivaldi o varför inte lite tung dödsschlager från Tyskland, Brittan går ozå bra(dock endast "Oopppss...").

-Givetvis ska du stolt åka omkring i en alldeles för stor dunjacka(o endast detta) av märket "gäss ala kanadick". Blir det för varmt så är det bara att köra höftskynke(helst då leopard mönstrat), tubsocka kan även d funka.

-Alla tjejer är def. inte snygga! Varning bör utfärdas då de beskrivs som trevliga av vänner. En tanke som flugit genom mitt huvud är att alla som inte lever upp till kraven för en 5:a på den nordiska skalan bör brandskattas lr helt enkelt hängas upp för allmänt åtlöje. Skottpengar är en annan variant...

Hoppas att det varit lite hjälp på vägen upp mot de slaskiga kullarna.

//Mannen som bor i ett brant shotsglas

Mycket att tänka på
Hej Farbror, inte visste jag att du skulle börja med brantåkning - det har pappa inte sagt nåt om. Precis som Tisse säger så är jag också rätt så gammal och talar därför vis av erfarenhet.

Sälen är ett superbt val för brantåkning - och då talar vi framförallt av baksidan av Lindvallen samt Gustavshanget http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3268 . Inget att leka med ens för erfarna äldre män med hår på rygg och en fallenhet för blondiner med flätor som dansar på bord.

Ryggsäck är ett jättebra val, framförallt de som är gjorde i hårdplast med ett sugrör till, typ 5 liter busgrogg får plats och det krävs ibland för att värma när det blåser snålt på fjället. Vad gäller huvudbonad är du dock ute å cyklar dramatiskt illa. Den enda korrekta huvudbonaden detta millenium är en gigantisk sombrero, gärna med guldutsmyckning. Mössor och hjälmar är bara för kidsen som ramlar på lilla stjärten hela tiden. "Lovikavantar" är fint att ha, främst de av märket Everlast http://store2.yimg.com/I/titleboxing_1667_3005039 men ljust apelsiner som växer på träd är ju inte idealiskt att skala med dem. Kanske de funkar bättre på just "apelsiner" som sitter på de nyss nämnda blondinerna med flätor - men jag är aningens skeptisk till det med. De funkar nog helt enkelt bäst i liftkön och i baren. Gott så.

Skidor, bil och musik vet jag inget om. Därför tycker tycker jag du skall börja med att välja musik som de underbara plattorna i serien Apres Ski Hütte, sen kommer ljuset automatiskt gå upp för dig vilken typ av åkdon du skall välja. Men skall du sedermera välja Recaro så bör denna monteras i en knallröd gummibåt http://www.freecfm.com/g/goodrrg/pics/wm/german/wmde2041055.jpg och då kan du ju glömma hela bil- och skidproblematiken. Valet av Apres Ski Hütte 1-3 gör också valet av klädsel självklart; det handlar ju om något ur Elho Freestyles kollektion anno sent 1980-tal - möjligtvis i konkurrens med något randigt från Ski Yot. Bindningarna som du har i gummibåten under Recaron är naturligtvis av Markermodell, sent 60-tal vilka enbart går mellan ett å tre och inställningen beror självklart på vilken volym av Apres Ski Hütte du lyssnar på. Du blir bara trevligare om du sniffar smält valla och i liften har du väl inget å göra? Tänk om Nalles Show kommer å klipper ett hörn av gummibåten. BLODVITE http://www.houseofhorrors.com/tcmbox.jpg kommer å uppstå.

Alla tjejer är inte snygga, bara de som varit miss Lederhosen någon gång under sitt liv http://www.musikagentur.it/partytime/Kuenstler/antonia/ !

Sprit vet jag inget om men jag har hört det ska va sköj.

Ha det så hälsosamt och stärkande i fjällen!

Mycket att tänka på
skala apelsinen hemma och ha den i en plast påse.. en klassiker som alltid funkat...
värme i termos är att föredra.
glöm inte kameran!

Mycket att tänka på
Ni ger Far bror många goda råd ungdomar, men ni missar något viktigt! Far bror är gammal, riktigt gammal och eftersom jag befinner mig i samma sitts så vet jag att den viktigaste utrustningen när man är gammal är peruk! Utan hår når man föga höjder varken i liftkön eller på afterskin. Utan hår blir man bara betraktad som gammal! Så ett rejält rufs, med fördel fastsatt under ett björnborgpannband är nyckeln till framgång för någon som passerats livets ålderstopp och sakta dalar nedåt!

Mycket att tänka på
Förstår inte riktigt varför far bror tänker sig åka slalom? Med dåliga knän gör du bäst i att svänga så lite som möjligt, alltså är Gustavshanget inte ett alternativ eftersom du skulle uppnå rent olagliga hastigheter om du inte svänger omkring så mycket.

Jag tycker nog att far bror bör tänka över sin idé igen.

Mycket att tänka på
Tack för alla fina tips.
Sen har vi det här med bostad i Sälen.

Jag kommer ihåg att grannens pojk tillsammans med några fina idrottskillar åkt folkabuss dit en vinter.
De bodde i bussen utanför Fjällkyrkan och tog ström från julgranen för sin kupefläkt. Gick bra tills länsman kom och motade bort dem.
Sen bytte de julegran.
Står granen kvar nu eller har de plundrat, nå´n som vet?

En annan gube berättade att man sova i skidboden på Tangen. (heter väl Bugel nuförtiden) tillsammans med rekryter från söder.

Eller finns det ledigt på blåband gården?

Kan man bo hos flickor i fartdress om jag har med karameller, snälla svara!
Hur får man VIP kort till Sälenstugan?
Det är viktigt för mig.

endast seriösa diskreta svar tack
Farbror

Mycket att tänka på
Fylla brukar lösa det mesta. Har jag hört. Själv vet jag inte för jag minns inte riktigt om jag varit full någon gång.
Jag har dock hört talas om några idrottskillar som gick mellan husvagnarna på Caravan-Club och sagt att de bott i Kläppen samtidigt som de frågat var det ligger och om det är långt att gå (taxipengarna var givetvis slut).
Taram-taram, sovplats inom 15 minuter!

/ Hawk

Mycket att tänka på
Kär Broder! Du har fått många goda råd och det finns inte så mycket att tillägga. I stort sett samtliga frågor du ställer har vid tidigare tillfällen genomgått djuplodande analyser på detta forum. Det som gör mig något förbryllad är dock dina frågor avseende osnygga tjejer och fartdräkt.

Om jag uppfattat dina frågor rätt frågar du vad man kan göra med osnygga tjejor och om man kan bo hos dessa iklädd fartdräkt. Jag tror mig se en viss omogenhet och förvirring avseende det motsatta könet i dessa frågor. Låt mig ge dig några råd. Tro mig, detta är ett ämne jag har bred och djup erfarenhet av.

1. Frågan är inte vad man skall ha de osnygga tjejorna till. De är mycket användbara. Frågan är vad man skall ha de snygga tjejerna till? De är i de flesta fall bara användbara till tre saker och det går ofta ganska fort. Nej satsa du på en osnygging vilket ger bäst utdelning på sikt.

2. Jag tycker absolut du skall skippa fartdräkten på kvällen. Vill du uppnå billigt boende förespråkar jag med bestämdhet Bond-look. Dvs. klä dig i BMV-Cab och Smoking, parkera utanför HC framåt småtimmarna och erbjud lämplig tös skjuts till stugan. Kan inte misslyckas! Glöm bara inte att anlägga ledsen hund uttryck och beklaga dig över att du inte har någon stans att övernatta och att det är så långt hem till Genéve!

Jag hoppas att mina råd är till nytta och önskar dig lycka till med övernattning och erövring.

MVH/MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp