Mystisk olycka!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Mystisk olycka!
Jag kan ännu en gång konstatera att det största riskmomentet vid
alpin åkning inte är lavinfaran... I skuggan av Årekonduktörernas
klippverksamhet hittades en elvaåring medvetslös i anslutning till en
av Romme Alpins pister.

I detta fall var inte skidanläggningen lika pigg på massmedial
bevakning som Åreliftarna härom veckan.

"När tidningen efter presskonferensen åker ut till Romme Alpin för att
fotografera olycksplatsen möts vi av en anställd på en fyrhjulig
motocykel som åker runt och säger åt personalen att inte prata med
tidningens reporter.
Samtliga vägrar att visa oss olycksplatsen. På presskonferensen
försäkrade Bosse Funcke att det inte var något stenigt parti där den
medvetslöse och nedkylde eleven hittades."

Det hela är höjt i mystik och jag kan personligen inte förstå varför
anläggningen agerar som de gjort. Varför detta hemlighetsmakeri?

Du hittar artikeln här http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=394496

That´s all kids! / MM

Mystisk olycka!
Läste artiklen och kan bara hålla med om att detta var mycket mystiskt. Det verkar vara en hund begraven här, kanske ett fall för Mulder och Scully...

Mystisk olycka!
Är det Familjen som varit framme igen eller tuppade ungen av i Fetisdagsbullepsykos? Sockermissbruket bland småskoleelever är ju välkänt i Borlänge!
Man har i akting till barnets familj inte gett uppgifter om olyckan....mycket mycket skumt!!

Mystisk olycka!
Det verkar som om skidanläggningarna i Sverige kör sitt eget race.
Dom planterar information ibland och undarhåller den när det inte
passar.

Man kan ju också reflektera över hur många som skadas i sveriges
pister per år (tusentals) och hur många som skadas i laviner (inte
tusentals) och vilket av ovanstående fenomen som får mest
tidningsskriverier (okej - jag släpper svaret med en gång, men då
vinner ingen chokladasken: laviner).

Jag hävdar fortfarande att det absolut farligaste du kan göra i
skidsverige är att åka kvällsskidåkning i Olympia i Åre (Ducka för
femtioåringar med hjälm, ryggskydd och Järbyns begagnade
223:or) samt att promenera på fyllan från Lindvallen till Högis
(Ducka för chipstrimmade taxibilar med en småbarnsfar från Växjö
inmosad mellan extraljusen).

Inte så mycket skriverier om det va?

Mystisk olycka!
Kan bara hålla med ovanstående skribenter, dåligt agerat... men de flesta skidorter skulle nog göra likadant, jag vet en tjej som arbetat en hel del åt sälen stjärnan och hon hade en hel del historier på lager som var hemlighetsstämplade om olycker kan jag ju säga...

Men det här med laviner, det är ju inte så konstigt att det får uppmärksamhet, det är ju så många som åker i pisten och även de som är mindre bra åker ju mest där vilket resulterar i många skador hur man än vrider å vänder på säkerheten, men att glida runt i branta offpister är ju lavinfarligt, det är inget snack om saken, lavriskerna är inte överdrivna..

Mystisk olycka!
Pluntzky: vad gäller de överdrivna lavinriskerna diskuteras detta redan här http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3341 och du hajjar antagligen inte nåt i frågan, så låt oss hålla oss till Romme shall we?

Säkerhetschefer på svenska liftanläggningar verkar vara en god och obearbetad presumtiv kundmarknad för kommunikationskonsulter. Vår "vän" i Romme verkar ju inte bara halvt galen utan t o m helt. Vad tänker egentligen en sådan människa med? Förneka kroppsskada, förneka att anläggningen har nåt med det hela å göra?

Människan lever högst uppenbarligen i tron att han är übermensch i detta fall och att ingen annan inser att karlfan ljuger och nekar skjortan av sig. Resultatet av detta kommer naturligtvis bli att han får sparken och aldrig mer kan jobba i närheten av den position han befinner sig i någonstans i den norra hemisfären. Frågan är bara när detta sker? Vanäran, nedsmutsningen och förstörandet av varumärket Romme som han genom detta förkastliga beteende gör sig skyldig till kan antagligen mätas i pengar och skulle i sådana termer pungslå honom och hans ännu ej födda släktingar i ett tjugotal generationer framåt. Men det fattar karl"n inte.

En liten enkel kommunikationsmanual till den blivande fd säkerhetsansvarige på Romme (Fan Funcke hette han ju karl"n): Erkänn fel direkt. Hjälp till att komma till botten med problemet hur olyckan gick till. Ta ansvar. Och gör gärna lite mer än vad som är lägsta lagliga nivå för att visa att ni på Romme känner er lite skyldiga till bluffarrangemanget som orsakade olyckan i första läget. (Fakturan ligger i posten, Cliff!)

Olyckan och eventuella men för livet är ju redan ett faktum - men att sedan ljuga och skylla ifrån sig från den ansvariges sida är nästan belagt med spöstraff, åtminstone gatlopp.

Mystisk olycka!
Synden straffar sig själv även i konstsnömetropoler som Romme Alpin. Bo Funcke, ägare och ansvarig för Romme, brukar vara snabb att sticka ut hakan och ha åsikter om det mesta på en skidanläggning. All publicitet är ju bra publicitet, eller?

Här har ni helt enkelt en man som ser skidåkning och turister som delar av en industriell processs. I sin iver att optimera personalinput och gästoutput har han bl a ägnat sig åt tidsmätningar av turisters aktiviteter i en skidanläggning (hur lång tid det bör ta att köpa korv, spänna pjäxan etc). Han har satt upp strikta regler för hur anläggningspersonal får se ut. Konstiga frisyrer, tatueringar, attribut eller udda spontanitet gör sig inte besvär och man ska tilltala gästerna enligt beprövat manér.
Inget ska lämnas åt slumpen, här är det effektiv och välplanerad turistindustri som gäller.

Men...
Nu när det börjar blåsa lite kyliga mediavindar över Romme Alpin är det tydligen inte lika aktuellt att sticka ut hakan. Funcke har uppenbarligen inte någon känsla för hur man ska agera när publiciteten vänds till något negativt. Det är inget annat än ynkligt att en liftägare som har tjänat en förmögenhet på barnfamiljers skidåkning inte vågar ta sitt ansvar och erkänna att man ev kan ha gjort ett fel. I sin snikna effektivitetsiver tycks Funcke ha glömt bort att det även finns mjuka värden i skidåkning. Ibland är oturen framme för en 11-åring, och då är det riktigt risigt att man försöker dölja vad som har hänt av rädsla för en rättegångsprocess.

Mystisk olycka!
Regional TV hade ett kort reportage om olyckan härom veckan. De visade hur grabben hade åkt över pistkanten och fastnat under vattenrören till snökanonsystemet.

Bosse Funcke gjorde en riktig "dummy" där han var helt oförstående till den potentiella fara som friliggande rör i terrängen utgör och menade att de hade ju funnits där i över 10 år och ingen hade då tidigare skadat sig på det aktuella stället. Han förklarade vidare att anläggningen nu plogat upp en snövall för att förhindra ytterligare olyckor.

Detta med rören är antagligen förklaringen till Funckes underliga beteende. Av kostnadsskäl (antar jag) har anläggningen valt att inte gräva ner vattenrören till snökanonsystemet. Istället ligger de öppet någon decimeter ovanför backen. Anläggningen är dock skyldig att se till att alla konstgjorda föremål inte är en skaderisk för skidåkarna. Nu när det klargjorts att rören är en uppenbar fara för skidåkaren kan anläggningen förutom ett skadestånd till den drabbade riskera att bli tvungna att gräva ner alla rör. En icke oväsentlig kostnad!

Funcke försökte uppenbart "mörka" att rören var inblandade eftersom han direkt insåg vilka konsekvenserna kan bli. Jag hoppas verkligen SLAO har lite vett och sätter Funcke på plats i frågan. Så här får man inte agera!

That´s all kids! / MM

Mystisk olycka!
Jag trodde alldrig att personalen på denna skidannläggning (som jag har mycket låga tankar om) skulle klubba ner ett litet barn å sen slänga ut stackarn i skogen för att sen tiga om det...

magiskt värre

Mystisk olycka!
jag stötte på den där ungen i sjuk rumme när jag hadde skadat mig å det var ingen vaker syn vista fan knappt vad huvudet satt på honom blod överalt =/ anledningne till olyckan var att pojken smittit in till liften efter att hans kort gått ut i tiden å åkt själv upp i velodromen å sedan tappat kontrollen å åkt rätt ut i skogen min granne var ögonvittne till hela händelsen så ryktet om att han legat i skogen i flera timmar stämmer alltså inte..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp