Myten om Japan - sann?

F_Lofberg

Medlem
Myten om Japan - sann?
Bilden av Japan som skidresmål målas ständigt upp som helt fantastisk. Jag tvivlar inte på det, men i resereportage efter resereportage berättas det om bottenlöst puder, i gudomlig terräng, som natt efter natt fylls på med nya mängder snö. Detta verkar gälla på alla orter i landet. Det här låter ju som varje skidåkares våta dröm, nästan för bra för att vara sann? Så jag undrar, är det så bra där borta som majoriteten av rapporteringen gör gällande? Eller är det bara de skidåkare som haft turen att pricka in drömförhållanden som bemödar sig att skriva ett resereportage? Existerar inte snötorka, bristande skare, uppkörd betongsnö, puderhets i liftköer osv i detta skidparadis?

Vore kul att höra från någon som råkat ut för riktiga skitförhållanden!

Senast ändrad:
Myten om Japan - sann?
En nackdel verkar ju vara att säsongen är betydligt kortare där än i Europa/Nordamerika. Eller visst är det så?

Myten om Japan - sann?
Johan Jonsson, Adam Widén och Free Radicals-gänget som var där för två år sedan hade det lite motigt snömässigt

(Det där klippet får mig att må lite dåligt...)

Myten om Japan - sann?
Detta är ett smakprov jag klippte ihop för att sukta polarna. Allt taget den senaste veckan i Hakuba.
Har nog inte gjort mer än 5 åk i pist. Vi satt och snackade om hur lite folk det var i liften. Av alla stolar så var det bara 3 det satt någon i.
T-son

Myten om Japan - sann?
Ska man ha det riktiga pudret så är det slutet av dec-slutet av feb som gäller och då är nog slutet av feb en rejäl gamble. Sen kommer värmen tror jag.

Myten om Japan - sann?
Utter sa:
Ska man ha det riktiga pudret så är det slutet av dec-slutet av feb som gäller och då är nog slutet av feb en rejäl gamble. Sen kommer värmen tror jag.
Du har rätt. Men samtidigt kommer det rejäla dump även i mars, men temperaturen stiger förstås generellt. Japan är inte speciellt kallt även under jan/feb heller, trots allt. Januari är en grym månad!
Jag har ju åkt en del skidor i Japan och råkat ut för allt möjligt. Värst var nog sommarvädret i februari då vi fick ca 10+ och sol... samt en del regn!

Senast ändrad:
Myten om Japan - sann?
Det finns ingen snö i japan! Om man inte räknar slask och återfruset... Varmt och skönt är det dock. God mat har de också :)

Tillbaka
Topp