Mythic Rider - Autodrive Technology

TSvensson

Ny medlem
Någon som har koll på det här med Dynastars nya Autodrive 3D konstruktion på Mythic Rider?

Trots en radie på 21, så skall man kunna åka kortsväng ändå. Låter ju onekligen intressant.
Någon som har testat o kan bekräfta att de verkligen stämmer?

Mvh

21 är väl kortsväng? ;)

Har förövrigt ett par Legend 8800 i 178 och i årsmodellen innan de hette Mythic Rider om någon är sugen på att köpa. Jäkligt shysst skida. Går billigt. :)

Vilka skidor går det inte åka kortsväng på?

Låter som ännu en superduperskitgrymkonstruktion som just bara deras företag kommit på och därför är deras prylar så mycket bättre än alla andras... Oftast en bra varning för att inte köpa skidorna, kolla fischers Plasma edge så förstår du :)

A jo givetvis, var väl kanske lite dåligt formulerat av mig =)

Men min erfarenhet är att de kan bli lite svårare med radie strax över 20 (i varje fall i våra svenska pister) om man vill, eller blir tvungen att köra kortare svängar.

Då finns de ju andra alternativ menar jag.

Därför var jag nyfiken på de Dynastar säger; "With a 21m turn radius, one may think the Mythic Rider is only for larger radius turns. But Thanks to the 3D construction it is very versatile and performs just as well in shorter turning situations"

Alltså.
Kan den här Autodrive grejen verkligen göra så mycket på radien?

Jag körde fjolårets modell, som jag förstått är oförändrad till i år, en dag i Jackson Hole förrförra vintern.

De kändes som ett par riktigt fina storslalomlagg på skär i pisten men det var enklare att minska radien på svängarna.
Ute i det mjuka kändes de bra mkt bredare än vad de är. Kortsväng går alldeles ypperligt, och där hjälper garanterat konstruktion till en del.
Den har sandwichkonstruktion under foten för att ge stabilitet och prestanda men framåt nosen är det mer åt caphållet (eller 3D som Dynastar väljer att kalla det) för att lättare kunna böja skidan och få den att svänga snävare än vad svängradien anger.

Edit: Eller ja, om det inte är kortsväng på skär vi pratar om tycker jag att de flesta skidor fixar kortsväng riktigt bra, oavsett svängradie. Stora svängar på skär kan dock bli djävulskt tråkigt så fort radien börjar krypa uppåt 25 m.

Senast ändrad:
Min uppfattning om förra årets skida är att de tog en LP och gjorde den snällare för att passa fler människor, dvs de som nyss upptäckt opreparerad terräng men fortfarande inte vill ta steget ut till en skida med betoning på offpistegenskaperna. Med det inte sagt att det är en dålig skida, tvärt om faktiskt...

Hummet kom för att jag skrev ett missförstånd...

Senast ändrad:
Hummm vadå?

Det är ju allmänt känt att...
LP är en GS skida med lite mer midja och
LP XXL är en Super G skida med mycket mer midja.

Mythic Rider kan däremot ses som en GS skida med lite mer skidglädje i, som också fixar en del åkning ute i det mjuka. Skulle jag bara få ett ha ett par skidor i Skandinavien och jag gillade pisten mest men ville även ta lite svängar ute i det mjuka ibland (plus att jag avskydde parken) skulle typen av skidor som Mythic representerar ligga väldigt bra till.

Andra alternativ:
Blizzard Titan Cronus
Elan 888
Head Monster 88
Völkl AC 50
m. fl.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp