Nå, kräksnöar det på er i Alperna ännu?!?

Hawk100

Aktiv medlem
Har det utlovad stora dumpet börjat ännu? Prognosen talade ju om snö i sällan skådade mängder, men jag har inte läst några ögonvittnesrapporter ännu! Hur avundsjuka ska vi stackars satar som är kvar hemma i Sverige vara? Borde vi omedelbart överge familj och jobb och ta första flight mot Alperna eller var det "mycket skrik för lite ull" dvs bara snöade någon dm eller två?
Upplys oss nyfikna!

Är i les arcs, det kom 20-30cm under gårdagen, idag kunde man åka nästan hela dagen med blå himmel.
Man tar fortfarande i stenar växter under snön då basen är lite sådär. Ska dock komma 30cm till nu under natten så med lite tur kommer förhållandena vara väldigt bra om några dagar. Skulle inte ta och lämna jobb och fru för puder i dessa delar av alperna iaf, kanske till nästa helg, den 8e ser bra ut.

Arlberg igår och idag, bilden är tagen på typ samma place med 24h mellanrum. Vi har väl pulsat runt i 30cm tungsnö med gräs och sten som bas! Mina skidor ser därför inte speciellt roliga ut.

Fr4dde sa:
Vi har väl pulsat runt i 30cm tungsnö med gräs och sten som bas! Mina skidor ser därför inte speciellt roliga ut.
Låter bra. Lite tung snö är ju precis vad som behövs nu för att skapa bas.

Det
@Bjersing rapporterar från Paradiski stämmer väl in på Tre Dalarna också (föga förvånande). Ganska vindpackad snö högre upp i VT idag, och fluffigare och stenigare från typ 2500 och neråt. Har börjat snöa igen och ska väl hålla på i något drygt dygn om Yr inte ljuger.

Skulle väl egentligen behövas någon meter till för att få riktig ordning på saker och ting, men en sån här vinter får en vara glad för det som erbjuds :)

Tack!
Då behåller jag familj och jobb ett tag till och nöjer mig med ytterligare några dagar i Sälen....
Läser dock gärna lite snörapporter från Schweiz, Österrike och Italien också. Följer spänt den fortsatta utvecklingen och håller tummarna för mer "kräksnöande"!

Ingen som sitter på några rapporter från Italien? Val Gardena, Selva, Canazei, allt uppskattas:)

Idag kräksnöar det i chamonix iallafall! 80-90cm ska det komma tydligen! Funkar tyvärr inte att få upp någon bild.

Härligt Lagesson. Men vart är du? Antar att du med flit glömde informera om det för att du inte vill ha sällskap? ;)

Serre Chevalier bjöd på knä- till lårdjupt idag. Dock fortfarande med klar risk att sumpa belagen, rekommenderar att hålla sig till flackare åkning i området.

Är alla i Frankrike eller snöar det ingen annan stans? Några rapporter från Schweiz?

Tror det snöat helt ok från de södra Franska alperna till St. Anton i Österrike. Öster om Arlbergregionen är det nog tunt med nyfallen snö.

Tror det snöat helt ok från de södra Franska alperna till St. Anton i Österrike. Öster om Arlbergregionen är det nog tunt med nyfallen snö.

Det snöar vidare här (Val Thorens).. 3-4 decimeter i byn sedan tidigt imorse.
Lite smolk i bägaren dock – dels pga rejält med blåst, särskilt högre upp, och dels att det blev nollgradigt framåt eftermiddagen och riktigt tung snö. En kompis var över i Meribel och där gick regngränsen vid drygt 1800 meter.. :/

Magkänslan säger att lavinrisken kommer vara hög imorgon.

Enligt @gabstract 's instagram så är det riktigt bra med snö i Verbier och ska enligt rapport fortsätta att snöa
Instagram: gabriellaedebo

Varit fin kallsnö i fyra dagar sedan ordentligt snöfall natten den 3e här i Verbier och har snöat ytterligare igår och under natten, återstår dock att se vad som blev av det. Enligt prognosen fanns risk för en relativt hög snögräns nu inatt dessvärre. Pch inte mycket till bad här heller ännu tyvärr, dragit i fyra djupa coreshots och misstänker att lavinrisken kan tänkas höjas från nuvarande 3a när nästa rapport släpps kl 8..

Här i Lech kräksnöar det nu sedan ett par timmar tillbaka. Så vi bestämde oss för en tur i skogen

Fortsätt rapportera!
Blir glad (och avis) när jag får läsa om kräksnöandet, trots att jag är hemma i Sverige!
Trist med regnet, men det verkar ju vara mer snö på ingång.....

Cervinia har bjudit på runt en decimeter per dygn den senaste veckan. Ganska lätt snö och ännu ingen riktig bas. Går att hitta bra åkning i några små raviner dock. I går kom det lite tyngre snö och plusgrader och blåst och i dag fortsätter det lätta snöfallet. Någon dag till så går det att ge sig utanför utan att riskera lem och belag :-D

Håller med fortsätt med snörapporterna för oss som ännu inte hunnit komma iväg :)

Idag kräksnöar det verkligen i Tre Dalarna. Vid lunch idag hade det kommit drygt två decimeter i Val Thorens by (sedan igårkväll), det är omväxlande blötsnö och lite fluffigare flingor. Sikten är lika med noll och det blåser rätt ordentligt. När snöandet väl upphör lär den överhängande risken för påkörning av stenar troligen vara över, men lavinrisken kommer förmodligen fara i höjden igen.

Är förövrigt nionde dagen i sträck som det snöar.. det känns verkligen som en allt-eller-inget-vinter, först en dryg månad med knappt någon nederbörd alls, och sedan två veckors idogt snöande (för det ska enligt rapporter fortsätta ett par dagar till). :D

Zermatt sidan har varit utsatt för kraftigare blåst och där är basen bättre på sina ställen. Om det förväntade snöfallet fortsätter så ser det riktigt bra ut! Självklart är man på väg hemåt och missar det hela. Har lust att säga upp mig!

rickyknock sa:
Zermatt sidan har varit utsatt för kraftigare blåst och där är basen bättre på sina ställen. Om det förväntade snöfallet fortsätter så ser det riktigt bra ut! Självklart är man på väg hemåt och missar det hela. Har lust att säga upp mig!
Stort spontan släpp idag på Cervino/Matterhorn och för alla så är det 4 och uppåt på lavinrisken i Aosta dalen längs med gränserna mot Frankrike och Schweiz...ta det lugnt nu när vädret blir bättre...

Någon som har kolla på hur mycket snö det blev i Monterosa? Har det blivit någon bas duglig att åka på? Flyger till Milano om ett par veckor, börjar bli dags att boka något boende..

Det ser ju inte så bra ut... Man undrar ju om liften till Punta Indren ens kommer att öppna 2016 :-(

Deras daily här...

Har vi någon på plats som kan ge sin syn på problemet?

+1 på den, ingen på plats i Monterosa??

Det ser då väldigt tunt ut på webkamerorna och ingen snö i sikte närmaste veckan heller,
åker v5 så nu börjar det bli lite jobbigt.

Tyvärr tror jag att det ser rätt illa ut för stunden, de stora snömängderna som kommit in från väst och nordväst lämnar av sin last innan den centrala alpryggen. De italienska orterna söder om de centrala alperna får nästan ingen snö alls från dessa lågtryck. Lågtrycken behöver komma från söder, sydväst eller sydost. Då händer det grejer. Vi vet alla att det ifjol landade ca 200 cm snö under 4 dagar i Madesimo med omnejd. Om vi generaliserar så får de norra och västra alperna oftare nederbörd men de södra får mer snö på en gång när lågtrycken väl letar sig dit.

Det är bara till å dansa snödasen för fullt!

/Leder

Håller som bäst på att tina upp mina fötter efter en dag i kallsnön på nordsidan i Val Thorens. Det befintliga snötäcket fylldes på med någon decimeter till uppe på högre höjd natten till igår.. inte nog för att fylla igen alla gamla spår men tillräckligt för att göra underlaget roligt igen på de ställen där det inte vindpinats för hårt.
Nu verkar det dock som att det är färdigsnöat för ett tag.. :/

Tillbaka
Topp