Nackdelar med kort radie på feta lagg?

Johan555

Ny medlem
Tjena!
Undrar va de är för nackdelar med kort radie på feta skidor? Finns de nån?
De flesta tillverkarn har ju kommit med en eller flera sådana modeller.För 3-4-5 år sen va de svårt hitta en skida som hade både bred midja och radie runt 16-20m

tack

Och för 20 år sedan gick det inte att hitta en fet skida alls.
Kan det heta utveckling?

Är väl mest bcjibb skidor som har kort radie, mest för att kunna vara mer lekfull, och carva in i hopp. För skogsåkning är ju kort radie najs också. Lång radie är lättare då du kör större berg och vill ligga kvar i svängen längre. Undantaget är väl S7 som är lite konstig tycker jag, med så kort radie men ändå ingen fulländad tail, superS7 finns ju iofs..

Generaliseringer:

Kort radie i pudder gjør at skien helst vil svinge mer eller mindre hele tiden, på grunn av at tuppene henger oppå snøen, slik at skien bøyer seg. Dersom du kanter en bøyd ski i pudder, så vil den svinge av seg selv.

Det stemmer ikke at du trenger en ski med kort radie for å ha en ski som er bra i skogskjøring, mange digger jo ski med omvendt innsving i slike forhold. (Min favorittski i skogen har svingradie på over 40m.)

Fordelen med lang radie er at skien blir mer fartsstabil, men også lettere å "slarve" (sladde?) med, på grunn av at tailen ikke "hooker" eller henger seg opp. Lang radie i tailen gjør også at skien blir veldig forutsigbar og trygg på vekslende føre.

Som med alt annet er det fordeler og ulemper, og andre faktorer som rockerprofil og fleksprofil har veldig mye å si. Men jeg må innrømme at jeg ikke kan forstå hvorfor en "bc-jibb" -ski trenger kort radie. Dersom man fokuserer på pudder ser jeg bare fordeler med den lange radien, uansett bruk.

SiSt sa:
Generaliseringer:

Kort radie i pudder gjør at skien helst vil svinge mer eller mindre hele tiden, på grunn av at tuppene henger oppå snøen, slik at skien bøyer seg. Dersom du kanter en bøyd ski i pudder, så vil den svinge av seg selv.

Det stemmer ikke at du trenger en ski med kort radie for å ha en ski som er bra i skogskjøring, mange digger jo ski med omvendt innsving i slike forhold. (Min favorittski i skogen har svingradie på over 40m.)

Fordelen med lang radie er at skien blir mer fartsstabil, men også lettere å "slarve" (sladde?) med, på grunn av at tailen ikke "hooker" eller henger seg opp. Lang radie i tailen gjør også at skien blir veldig forutsigbar og trygg på vekslende føre.

Som med alt annet er det fordeler og ulemper, og andre faktorer som rockerprofil og fleksprofil har veldig mye å si. Men jeg må innrømme at jeg ikke kan forstå hvorfor en "bc-jibb" -ski trenger kort radie. Dersom man fokuserer på pudder ser jeg bare fordeler med den lange radien, uansett bruk.
Varför det är kortare radie på BC jibb skidor är väl, precis som bois säger, för att man ska kunna carva in i hoppet som man har byggt. Annars så fyller ju som sagt inte radien någon funktion. Drömmen är att ha nära till ett berg där den ideala varjedagskidan är en rev/rev :)

Håller i stora drag med SiSt här ovan.
Lite kommentarer och mina personliga åsikter:

Kort radie
En kort radie behöver inte betyda att den är lekfull i pudersnö - här spelar shapen enormt stor roll och radien är i princip obetydlig.
Tapered nose och tail minskar nervositeten i skidan om man slarvar den - men skidan kommer ändå alltid ha ett visst mått av nervositet om den inte åks på skär. Nackdelen med en formen är att kantlängd minskar, vilket hade gett fördel om du ska carva.
(Feta skidor med mkt taper på nos och tail, tip och tailrocker kallas för 5-punktsskida. Tight radie under foten, mer och mer av kanten initieras ju mer du kantar, radien kan göras variabel längs med skidan. Skidan får alltså ett intervall av radier, inte en exakt radie - dock skriver tillverkarna ofta ut en exakt radie)
Med taper (en relativt extra smalare tail än nos) blir skidan mer möjlig att slarve:a, och det blir lätt att växla mellan carve och slarve. (Exempel: Ligg på skär, trycka ut tailen och göra ett enormt snösprut, och hitta tillbaka till skäret igen, utan att skidan "hackar") Nackdelen med en taper på en fet skida med tight radie är att tailen upplevs som att den släpper lätt, och inte håller skäret som en riktigt pisträcer. (5-punktsskidor med mycket taper är alltså inget för gamla räcergubbar som alltid ska åka på skär, då det kräver lite nytänk)

Fördelar med en kort radie:
Skidan går att carva, och upplevs väldigt lekfull på hårt underlag.

Nackdelar med en kort radie:
Dålig fartstabilitet
Relativt smal midja - under foten sitter det mesta av skidans flyt. (Bred tip och tail är inte mycket värt när det kommer till flyt)
Svår att slarve:a, (vilket kan motverkas med lite taper)

Fördelar med en längre radie:
Fartstabilitet, på alla underlag. Det krävs inte mycket av åkaren för att brassa på lite.
Skidan blir lätt att slarve:a (taper och/eller pintail hjälper till en del här)
Med rätt typ av rocker (i kombination med ovanstående) blir skidan oerhört lekfull, och surfig. Riktigt stora skidor som vänder på en femöring i skogen.
Den relativt feta midjan i förhållande till resten av skidan ger ett bra flyt
Rockern kan göras flackare utan att den initierade kantlängden varierar för mycket vid slarve. (D.v.s. mindre bredlaggs-hackande när du tvärställer skidan.) Flack/jämn OCH lång rocker gör skidan svängvillig och samtidigt går nosen som tåget genom alla typer av snö.

Nackdelar med en större radie:
Carving-upplevelsen är ingen höjdare, eller lika med noll.

Omvänd radie eller rev/rev, ger fantastiskt flyt i pudernsö. Skidan känns väldigt "lös", och lekfull. Skidan åks uteslutande med slarve. Skidan hanterar blandad snö fint, men pisten blir mest en massa hasande (om man nu kommer i kontakt med den)

Ja, satsa på kort radie på feta skidor. Jag har just gått ner till skidor med runt 45 m i radie. En helt ny upplevelse att åka.

Tack för väldigt bra svar nojlas och sist!

Så om man vill ha en bred skida och men kunna leka me den lite i pisten så är kort radie att föredra??

la_grave sa:
Ja, satsa på kort radie på feta skidor. Jag har just gått ner till skidor med runt 45 m i radie. En helt ny upplevelse att åka.
Hehehe, hvilke ski?

Johan555 sa:

Så om man vill ha en bred skida och men kunna leka me den lite i pisten så är kort radie att föredra??
Det er vel mer et spørsmål om hvor fort du vil/kan kjøre i pist (hvor bratt, hvor mye folk etc.)

PapaAndy sa:
Vad räknar ni till kort respektive lång radie? Vart går gränsen ungefär?
IMO:
Kort: alt under 20m
Middels: 20-30m
Lang: alt over 30m

Viktig å ta med at "indragen skärning" (taper i tupp og tail, early taper, whatever) motvirker en del av effekten til en kort radie, og at det ofte kan være lurt å se på målene på skiene og forholdet mellom tupp - midje, og tail - midje, fremfor å stirre seg helt blind på radien. Progressiv innsving spiller også en stor rolle i dette, da en ski kan være ganske rett under foten, ha lite innsving totalt sett, men likevel være svingvillig.

Nojlas må gjerne forklare hvordan det er mulig for DPS å ha en radie som ØKER når du kanter mye, som de sier den gjør på wailer 112. (Så vidt jeg har oppfattet.) Jeg skjønner det ikke, og har brukt en del tid på å forstå hvordan det skal være mulig.

Johan555 sa:

Ja, men det beror också på hur du vill åka. Det finns flera parametrar att ta hänsyn till, radien är en av dem.
Ca upp till 25 meter funkar fint i pisten tycker jag. Tightare radie blir mindre stabilt, större radie tåler mer fart.
Men återigen, alla andra parametrar spelar större roll än radien ensam.
(Ex: Det skulle gå att hitta en skida åt dig på 20m radie som känns en smula död och är ganska fartstabil, samtidigt som vi kan hitta en skida på 25 radie som är mycket mer svängvillig)

Dock går det bättre att jämföra radie om skidorna har snarlik shape både vad gäller mått, rocker och flexprofil.
(Ex: Radien på en ganska rak pintailskida blir siffermässigt väldigt stor jämfört med en 5-punktsskida - vilket kan vara missvisande. En skida på 40-60m kan visst vara rejält lekfull eftersom radien inte har särskilt stor betydelse på de här skidorna och hur de ska åkas)

Mycket klokheter i den här tråden.

Helt klart är att den angivna skärningen inte säger hela sanningen om hur en skida beter sig på skär och att den traditionella skärningen har mycket lite med att göra hur en skida uppträder och upplevs i lössnö ...

Min egen erfarenhet är att fetskidor med kort skärning kan upplevas som nervösa och instabila i offpisten, den stora nackdelen är faktiskt inte i lössnön utan under mer blandade förhållande som skare och omfrusen snö där du absolut inte vill att skidan ska skära eller "ta över". Därför har de flesta offpistspecifika skidor en skärningsradie på en bra bit över 20 meter.

Nackdelen med de här långa skärningsradierna är att även om skidan har ett grymt bett måste det köras riktigt stort och fort i pisten för att komma till sin rätt. Dvs. mer åt storslalom och superG ... vilket sällan är så lyckat i en allmän pist, vilket innebär att information typ "går som på räls i pisten" är ganska oväsentlig info (men det finns undantag) för de flesta av oss. I hård pist finns roligare redskap!

/MM

Senast ändrad:
SiSt sa:
Nojlas må gjerne forklare hvordan det er mulig for DPS å ha en radie som ØKER når du kanter mye, som de sier den gjør på wailer 112. (Så vidt jeg har oppfattet.) Jeg skjønner det ikke, og har brukt en del tid på å forstå hvordan det skal være mulig.
Ok!
Jag är ju inte skidingenjör själv, men har nyligen diskuterat det här flitigt med vår ingenjör de senaste dagarna - ska försöka återberätta tekniken i Wailer 112RP så gott jag kan.

Wailer 112RP har en ganska lurig shape, det finns många 5-punktsskidor idag men ingen som fungerar fullt ut likadant såvitt jag vet. Radien i 190cm är inte en exakt siffra, utan ett intervall som är 15-18m. Radien under foten är ca 15m när man kantar den lite lätt. I takt med att kantas mer och mer initieras mer och mer av kanten, kantlängden kan gå upp till 149cm i 190-modellen trots den massiva rockern. Radien minskar progressivt ut mot tip och tail, från 15 till 18 meter. Vid initieringen av svängen är alltså radien tight, och minskar när man kantar hårt. Därtill har skidan lite taper, (en relativt sett lite extra smal bakdel), vilket gör att det är väldigt lätt att växla mellan att ligga på skär och "drifta" ut tailen. (Slarve)
Resultatet blir då en skida som är rejält svängvillig i början av svängen, men får en ganska human svängvillighet om man pressar hårt i lite högre fart.

FYI, åker jag själv:
Wailer 112RP Pure 190cm (r= 15-18m)
Lotus 120 Pure 200cm (r=56m)

112RP kör jag mycket pist och småbackar med, eller norra Sverige. Lotus 120 kör jag nästan uteslutande på i alperna - i alla förhållanden. (Den upplevs inte så "stor" som den verkar av måtten)

Nojlas sa:
SiSt sa:
Ok!
Jag är ju inte skidingenjör själv, men har nyligen diskuterat det här flitigt med vår ingenjör de senaste dagarna - ska försöka återberätta tekniken i Wailer 112RP så gott jag kan.

Wailer 112RP har en ganska lurig shape, det finns många 5-punktsskidor idag men ingen som fungerar fullt ut likadant såvitt jag vet. Radien i 190cm är inte en exakt siffra, utan ett intervall som är 15-18m. Radien under foten är ca 15m när man kantar den lite lätt. I takt med att kantas mer och mer initieras mer och mer av kanten, kantlängden kan gå upp till 149cm i 190-modellen trots den massiva rockern. Radien minskar progressivt ut mot tip och tail, från 15 till 18 meter. Vid initieringen av svängen är alltså radien tight, och minskar när man kantar hårt. Därtill har skidan lite taper, (en relativt sett lite extra smal bakdel), vilket gör att det är väldigt lätt att växla mellan att ligga på skär och "drifta" ut tailen. (Slarve)
Resultatet blir då en skida som är rejält svängvillig i början av svängen, men får en ganska human svängvillighet om man pressar hårt i lite högre fart.

FYI, åker jag själv:
Wailer 112RP Pure 190cm (r= 15-18m)
Lotus 120 Pure 200cm (r=56m)

112RP kör jag mycket pist och småbackar med, eller norra Sverige. Lotus 120 kör jag nästan uteslutande på i alperna - i alla förhållanden. (Den upplevs inte så "stor" som den verkar av måtten)
Da tror jeg jeg forstår, altså ikke en reelt lengre radie, men en "snillere" radie etterhvert som du kanter mer.

Interessant nok kjører jeg selv nesten hele tiden på Countdown 3, som har helt motsatt prinsipp, 29m i fremskien, 55m under foten og 35m i tailen. Det kreves mye fart for å kjøre den på skjær, men når du først er i gang er den fryktelig morsom i bakken og gir uventet mye respons når du kanter den hardt. På flat såle er den dog veldigt fartsstabil...

Mountain_Man sa:
(...)
Nackdelen med de här långa skärningsradierna är att även om skidan har ett grymt bett måste det köras riktigt stort och fort i pisten för att komma till sin rätt. Dvs. mer åt storslalom och superG ... vilket sällan är så lyckat i en allmän pist, vilket innebär att information typ "går som på räls i pisten" är ganska oväsentlig info (men det finns undantag) för de flesta av oss. I hård pist finns roligare redskap!

/MM
Är det en fet pintailskida med stor radie går det ju att pressa ut tailen. Nosen har ofta en (på pintailskidor med tapered nose och tail, jag jämför med mina egna L120 - men i stort sett alla tillverkare har en 110-120mm pintail med tapered nose och tail och stor progressiv radie idag) är radien ungefär hälften i främre delen av skidan, och ungefär det dubbla vid tailen. Vid stenhårt före och traditionell carvingteknik blir radien stor, och det går fort som f*n. Dock, men den här shapen, kan man få tailen att släppa ganska lätt. Desto mjukare pisten blir desto lättare blir det att pressa ut tailen och variera radien extremt mycket.
I hård pist är det som du säger, det finns bättre skidor för detta. Men i mjuk pist kan den här kategorin vara hur grymma som helst.

Yo ... har mest blivit hård pist i vinter, och då är mina Sidestash (188/108/27) mindre roliga. Är det däremot mjukt kan det vara riktigt underhållande även i pisten. Nu är iofs. dessa skidor inte så fantasifulla i sin uppbyggnad som DSP och annat skoj, men ändå ...

Näe, i hård pist är det åtminstone för mig ett par pistskidor som regerar, just nu ett par par Fischer Progressor 900 (180/74/19/14) som gör pisten till en mycket rolig lekplats.

Så, ja Nojlas, jag håller med!

/MM

Tja, mina vid det här laget "väldigt" gamla Karhu PFD (Styvare version av första Line Elizabeth) har en parabolisk skärning på 16m, dvs ju mer man kantar desto snävare sväng. Grymt kul i pist och skogspuder, tillräckligt fartstabil för det mesta utom Hahnenkamm. Den enda riktiga nackdelen jag hittat är att den kan upplevas lite "hooky" i bakskidan i vissa lägen. 3-4cm de-tune löste det problemet. Jag har två par och kommer att köra dom i svenska fjällen så fort tillfälle ges och så länge dom håller, eller tills jag hittar något bättre. Line SFB har samma typ av skärning, plus taper och rocker.

Största nackdelen är att dom upplevs nervösa i riktigt höga farter, framförallt på hårt underlag.

I puder spelar radien mindre roll efter som man ändå åker på sladd. Största fördelen är att dom kan vara roliga (att carva med) även i pisten, dvs det blir en mkt allround skida som du kan ha kul med på hela berget. Men du måste ha sylvassa stålkanter och gärna 2-3 grader på sidan så att du får bra tag i underlaget och kan köra på rena skär.

Tillbaka
Topp