Vilket fjäll är mest komplett för en barnfamilj?

Leafy

Aktiv medlem
Nästa vinter ska jag fira min 40 årsdag med en vecka i fjällen runt nyår +1-2 veckor beroende på vad som är bäst med alla kriterier inblandat.

Det jag söker är ett fjäll som i princip allt som jag som småbarnsfar i medelåldern eftersöker:
  • Branta pister
  • Liftburen offpist
  • Möjlighet till privat skidlärare för både offpist och pist
Tillsammans med ovan nämnda så vill jag även att min familj ska ha en superbra vecka så därför vill jag gärna att det finns:
  • Möjlighet till skidskola för nybörjare i åldrarna 2 (tveksam om det finns?) och 5 år som tidigare bara bekantat sig med skidåkning innan.
  • Möjlighet till skidskola för vuxna nybörjare då jag vill att min sambo ska kunna få tillbaka lite av de kunskaperna hon tappat de senaste 10+ åren och ska våga åka nerför de flesta backarna i slutändan.
  • Breda fina backar som passar alla nivåer av skidåkare.
Som sista önskemål vill jag även att det finns:
  • Möjlighet till ski in-ski out boende så att man slipper kånka på 2 barn, 3 par skidor och allt annat som bara gör livet jobbigt just där och då istället för att bara sladda in med hela familjen till eftermiddagsfikat.
  • Bra restauranger med god öl, bra läskutbud, bra mat och möjlighet till take away om det just den dagen inte passar att laga mat själv eller barnen inte är samarbetsvilliga till ett restaurangbesök.
Detta var då ett exempel på vad jag eftersöker och det passar säkerligen in på väldigt många ställen men jag vill gärna höra synpunkter och för och nackdelar med flera ställen. Vi kommer förmodligen åka 3-4 familjer med blandad kunskapsnivå och ambitioner så jag vill gärna att det ska passa alla.

Jag la denna i nordiska fjäll men jag kan sträcka mig från Österrike i söder till Åre i norr typ sålänge som det finns svensktalande skidlärare till mina grabbar.

Snöläget runt nyår brukar inte bjuda bästa offpisten i fjällen. Jag har dock haft riktigt bra åk i Åre för flera år sen strax efter nyår. De med bättre koll på Åre har säkert bättre svar.
Bortsett från offpisten så låter Idre som något som skulle passa. Gott om stora stugor, flera restauranger och även bad och aktivitetshus. En hel del aktiviteter för de som inte vill åka utförs varje dag.

Det är ju som så ofta, det beror på.
Lägger man fokus på att åker/semestrar tillsammans är många av de svenska systemen väldigt bra för barnfamiljer.
Stöten har fina barnbackar, stora stugor och rätt bra skogsåkning för alla åldrar. Man kan även tura om man vill. Samma med Idre. Bättre turmöjligheter där, men i min erfarenhet mer folk.
Samma i Norge, vet dock ej hur det är med svensktalande Skidskola. Gausta är riktigt mysigt, tex. Man kan tura, man hittar fina offpiståk och det finns gott om snälla backar, allt på rätt liten yta så att man lätt kan träffas på raster osv. Sen är det ju oftast Ski in-Ski out i nordiska fjäll.
Åre är inte riktigt lika bra, lite för utspridd. Alla i familjen håller på på olika ställen, typ. Sen finns ju fantastiska, stora stugor för många i de flesta områderna.
Men, lägger man fokus på att alla ska få ut max av det hela, delvis maxa sin skidåkning. Ja, då behövs ett rejällt stort system. Och utan att går in i nån jävligt duiskussion om Alperna vs Sverige, hamnar man i Alperna eller kanske Åre för den delen (Men kanske lite väl mycket folk vid nyår?), om man letar efter riktigt stora system med maxat skidåkning för alla i familjen. Men då blir det oftast knepigare med gemensam lunch osv. Längre att åker helt enkelt.
Så det första ni behöver få klart för er är nog om det gäller att maxa skidåkningen eller att maxa gemensam semestrandet.

Jag kan säga att vi trivs bättre i mindre system där man har kortare vägar och kan åka en hel del ihop. Tex i Stöten eller Idre finns det oftast flera väger ner. Nybörjare kan tar en blå backe, de andra nån röd eller skogen... Och på eftermiddagen tar man på hudarna och gör nåt roligt, går upp på Städjan tex.

Senast redigerad av en moderator:
enligt din beskrivning verkar pengar inte vara någon begränsande faktor:
Då är det väl bara att köpa en premium-plus- paketresa till någon av "svensk-favoriterna" i alperna..?

(Ni vill inte frysa i fjällen över nyår)

enligt din beskrivning verkar pengar inte vara någon begränsande faktor:
Då är det väl bara att köpa en premium-plus- paketresa till någon av "svensk-favoriterna" i alperna..?

(Ni vill inte frysa i fjällen över nyår)

FInns 2 sätt att se det, pengar är långt ifrån obefintligt men man sparar väl en del som är tänkt att användas vid sånna här tillfällen, man fyller bara 40 en gång och man ska få unna sig ibland :)

Sen visst, jag tänker inte lägga en förmögenhet på privata lektioner men jag vill gärna ha möjlighet till det om jag känner att det finns i budget, klarar mig mer än väl i dagsläget men kul att få mer möjligheter.
Sen gällande stuga och så, vi kommer vara fler familjer så den kostnaden kommer såklart delas på :)

Det är ju som så ofta, det beror på.
Lägger man fokus på att åker/semestrar tillsammans är många av de svenska systemen väldigt bra för barnfamiljer.
Stöten har fina barnbackar, stora stugor och rätt bra skogsåkning för alla åldrar. Man kan även tura om man vill. Samma med Idre. Bättre turmöjligheter där, men i min erfarenhet mer folk.
Samma i Norge, vet dock ej hur det är med svensktalande Skidskola. Gausta är riktigt mysigt, tex. Man kan tura, man hittar fina offpiståk och det finns gott om snälla backar, allt på rätt liten yta så att man lätt kan träffas på raster osv. Sen är det ju oftast Ski in-Ski out i nordiska fjäll.
Åre är inte riktigt lika bra, lite för utspridd. Alla i familjen håller på på olika ställen, typ. Sen finns ju fantastiska, stora stugor för många i de flesta områderna.
Men, lägger man fokus på att alla ska få ut max av det hela, delvis maxa sin skidåkning. Ja, då behövs ett rejällt stort system. Och utan att går in i nån jävligt duiskussion om Alperna vs Sverige, hamnar man i Alperna eller kanske Åre för den delen (Men kanske lite väl mycket folk vid nyår?), om man letar efter riktigt stora system med maxat skidåkning för alla i familjen. Men då blir det oftast knepigare med gemensam lunch osv. Längre att åker helt enkelt.
Så det första ni behöver få klart för er är nog om det gäller att maxa skidåkningen eller att maxa gemensam semestrandet.

Jag kan säga att vi trivs bättre i mindre system där man har kortare vägar och kan åka en hel del ihop. Tex i Stöten eller Idre finns det oftast flera väger ner. Nybörjare kan tar en blå backe, de andra nån röd eller skogen... Och på eftermiddagen tar man på hudarna och gör nåt roligt, går upp på Städjan tex.

Jag läser vad du skriver och gillar infallsvinkeln. Det är alltid svårt det där med att få till det så det passar alla men självklart vill jag det även om det kommer vara så att någon dag blir det splittrat såklart beroende på vad folk vill göra, jag t.ex. vill hellre åka mer skidor och kan då hoppa över en dag i ett badhus eller liknande om flera av de andra hellre vill det. En balansgång helt enkelt. Många har nämnt Idre som ett alternativ så jag håller på att titta på det och vad det finns för möjligheter.

Jag hade jättegärna velat komma igång och tura lite så om den möjligheten finns och man får chansen till det och då istället offrar den liftburna offpisten så är det ett alternativ med såklart men det känns meckigt då ingen jag åker med kommer vara intresserad av att tura.

Nästa vinter ska jag fira min 40 årsdag med en vecka i fjällen runt nyår +1-2 veckor beroende på vad som är bäst med alla kriterier inblandat.

Det jag söker är ett fjäll som i princip allt som jag som småbarnsfar i medelåldern eftersöker:
  • Branta pister
  • Liftburen offpist
Tillsammans med ovan nämnda så vill jag även att min familj ska ha en superbra vecka så därför vill jag gärna att det finns:
  • Möjlighet till skidskola för nybörjare i åldrarna 2 (tveksam om det finns?) och 5 år som tidigare bara bekantat sig med skidåkning innan.
  • Möjlighet till skidskola för vuxna nybörjare då jag vill att min sambo ska kunna få tillbaka lite av de kunskaperna hon tappat de senaste 10+ åren och ska våga åka nerför de flesta backarna i slutändan.
  • Möjlighet till ski in-ski out boende så att man slipper kånka på 2 barn, 3 par skidor och allt annat som bara gör livet jobbigt just där och då istället för att bara sladda in med hela familjen till eftermiddagsfikat.
  • Bra restauranger med god öl, bra läskutbud, bra mat och möjlighet till take away om det just den dagen inte passar att laga mat själv eller barnen inte är samarbetsvilliga till ett restaurangbesök.
Detta var då ett exempel på vad jag eftersöker och det passar säkerligen in på väldigt många ställen men jag vill gärna höra synpunkter och för och nackdelar med flera ställen. Vi kommer förmodligen åka 3-4 familjer med blandad kunskapsnivå och ambitioner så jag vill gärna att det ska passa alla.

Jag la denna i nordiska fjäll men jag kan sträcka mig från Österrike i söder till Åre i norr typ sålänge som det finns svensktalande skidlärare till mina grabbar.
Jag skulle säga Åre och satsa på att bo i Björnen eller ännu bättre Sadeln. Då är man i barnområde med skidskola men är en/två liftar bort till bättre backar. Finns ganska mycket boenden med ski-in/ski-out.
Och 10 minuter bort med bil finns äventyrsbad, Jumpyard. massor av restauranger & en trevlig by.
Men även i Sadeln/Björnen finns det några restauranger och även Spa-bad.

Jag läser vad du skriver och gillar infallsvinkeln. Det är alltid svårt det där med att få till det så det passar alla men självklart vill jag det även om det kommer vara så att någon dag blir det splittrat såklart beroende på vad folk vill göra, jag t.ex. vill hellre åka mer skidor och kan då hoppa över en dag i ett badhus eller liknande om flera av de andra hellre vill det. En balansgång helt enkelt. Många har nämnt Idre som ett alternativ så jag håller på att titta på det och vad det finns för möjligheter.

Jag hade jättegärna velat komma igång och tura lite så om den möjligheten finns och man får chansen till det och då istället offrar den liftburna offpisten så är det ett alternativ med såklart men det känns meckigt då ingen jag åker med kommer vara intresserad av att tura.
Själv gillar jag stöten mer än idre. Bättre backar och en rätt trevligt skiroute, bra skogsåkning, tycker jag. Tar man sig till radiomasten få man oftast några rkltogg fina svängar också....och den veckan jg var i idre (v 11 för några år sen) var det mer folk i idre än i stöten veckan innan. Idre har dock bättre utsikt ocv som sagt bättre turmöjligheter. Finns lite offpist där också. Rätt brant sådan också. Backarna är dock kortare.

Stöten har en liten pool och bowling och sånt. Vill man har mer ska man nog till åre ändå. Eller nåt stort söder över, som sagt. Åre är ju störst i sverige. Men det kan vara myckwt folk vid nyår, eller?

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill också slå ett slag för Stöten, var där för första gången i år och blev positivt överraskad. Utöver det som redan sagts, så tycker jag det är bra att de har gröna backar från toppen och ner. Jag lärde mig åka som vuxen i Hemsedal och minns att jag tyckte det var inspirerande att faktiskt kunna åka från toppen redan efter någon dag. Man får många meter under fötterna.
En annan fördel är att Trysil ligger i närheten om man vill få en dag med lite längre pister.
Restauranger är möjligtvis ett litet frågetecken...

Annars kolla närmare på Hemsedal, jag tror du/ni kommer att gilla det. Ingen aning om off-piste möjligheterna dock.

Är långt ifrån den mest bevandrade på skidställen men vi valde i år ort efter att min fru (nybörjare och väldigt försiktig) skulle kunna åka högt uppifrån utan att vara livrädd (grönt, blått och snälla röda), och mig - medelåkare med törst för branta backar, lättillgänglig offpist och alldeles för gott självförtroende.

Vi har varit i både Hemsedal och Tignes - Val d'isere i år och båda ställen var toppen och fungerade utmärkt för alla våra behov. Min fru uppskattade väldigt mycket att också kunna komma upp på toppar och inte bara behöva hänga nere i botten. 😊

Jag vill också slå ett slag för Stöten,
Restauranger är möjligtvis ett litet frågetecken...
Man bygger en helt ny byggnad med restaurang, mm. i Stöten nu.

Vill även slå ett slag för Kvitfjell och Hafjell, där finner du framförallt ski in/out och fantastisk variation på backar i alla färger, Kvitfjell har lite fin offpist när snön vill, Hafjell bjuder på 900 fhm.
Kvitfjell har bara hög fhm i gamla OS backen. Samma liftkort, 30min bilväg mellan orterna.

• Branta pister
  • Liftburen offpist

Jag föreslår då Ramundberget har i princip allt du frågar efter från Lill-Ramis för den yngsta till Osthang för de som gillar brant åkning både i pist och gles skog mellan pisterna. Erbjuder även skotertolkning till närliggande offpist dessutom finns riktigt bra toppturs toppar inom kort skoteravstånd.

Enda riktiga kruxet är väl tidpunkten på året då allt det roliga kräver en massa natursnö… januari-tidig februari har större sannolikhet för mycket och bra snö

Ha det fint oavsett vad du väljer

Jag föreslår då Ramundberget har i princip allt du frågar efter från Lill-Ramis för den yngsta till Osthang för de som gillar brant åkning både i pist och gles skog mellan pisterna. Erbjuder även skotertolkning till närliggande offpist dessutom finns riktigt bra toppturs toppar inom kort skoteravstånd.

Enda riktiga kruxet är väl tidpunkten på året då allt det roliga kräver en massa natursnö… januari-tidig februari har större sannolikhet för mycket och bra snö

Ha det fint oavsett vad du väljer
Som du själv skriver så faller Ramis bort. Inte ofta det är bra i den tiden. Man kan förmodligen räkna bort alla skandinaviska orter om man vill ha massa lössnö. Men finns så klart vissa år som det är undertaget men generellt så är det dåligt med puder då.

• Branta pister
  • Liftburen offpist

KITTELFJÄLL! Det slår allt annat i Sverige som är öppet runt nyår, och där får alla sitt lystmäte mättat. Perfekt för barnfamiljer och gränsen mellan pist och offpist suddas ut. Barnen sköter sig själva och växer i sin åkning, men du har ändå hela tiden koll på var de håller hus, eftersom där bara finns två långa ankarliftar (men sittlift är på G).

Senaste nyår var episkt, men massor av fjäderlätt kallsnö. Där finns fantastisk skogsåkning, roliga raviner och höga kalfjäll att topprura på för den som vill ha mer än de dryga trettiotalet nerfafter systemet erbjuder.

Detta är dock Lappland. Men det är just därför det är bra. Snösäkert! Dessutom är Kittelfjäll lite som en julkalender. Pittoreskt och mysigt och helt utan liftköer.

• Branta pister
  • Liftburen offpist

Ramundberget eller Tänndalen i Funäsfjällen.

I Sverige skulle jag utifrån dina behov slå ett slag för en mindre ort. I Dalarna Stöten, i Jämtland Bydalen eller Kittelfjäll i Lappland. Mindre orter gör det ofta lättare att hitta ski in ski out (som enligt min erfarenhet är helt avgörande för att en skidsemester med så små barn ska bli bra). Orterna ovan har alla vettig off pist i stigande ordning.
Skidskola för barn är generellt från 3 år, men privatlektion går förstås, men frågan är om det inte är bättre att åka lite själv med två-åringen. Vissa dagar kan de hålla på i flera timmar, men andra är det helt omöjligt att få dem att åka mer än 10 minuter.
Sen skulle jag också slå ett slag för alperna, särskilt vid nyår. Det kan lätt vara kallt, mörkt och dåligt med snö i Sverige vid nyår. Minskar chanserna att barnen och partnern blir så bitna som man gärna vill. Se bara till att det finns ski in-ski out och att man inte måste åka gondellift för att komma till nybörjarområdena. En del orter i Österrike är bra, nybyggda orter i Frankrike, och mindre orter, som min favorit Sainte Foy.
Och köp en Edgy-Wedgy till tvååringen!

Kruxet är att du har så många punkter och beroende på ställe du väljer kommer vissa saker att falla bort. Vill du ha maximal skidskola för barnen så att du också får så mycket egentid i backen som möjligt så ska du absolut inte åka i Sverige. Om språket är viktigt (rätt irrelevant egentligen för en 2 och 5-åring) så har t.ex. Outdo i Zell am See skandinavisk skidskola. När vi var där pratades det danska. Dock har de bara från 4 år. Till skillnad från i Sverige så är det dock långa dagar. Svensk skidskola brukar ju vara max 1,5 timme.

ESF i Frankrike har tex "daycare" från 18 mån och från 3 år har de skidskola upp till heldag. https://www.esf-en.net/offres/cours-garderie

Sen var tipset om att undvika Sverige runt nyår inte helt fel. Det är ofta snuskigt kallt och det kan ju förstöra resan helt om man har många nybörjare.

Snödjup

Tillbaka
Topp