Någon i Alagna Monterosa?

Jerpan

Medlem
Någon i Alagna Monterosa?
Hjälp!
Har glömt ryggskydd och "underjacka" i lömsk garderob på hotell i Alagna, dom är omhändertagna men jag tycker inte det låter som hotellet har någon större lust att skicka hem grejerna utan pratar om att vänta två veckor och se om det dyker upp lämplig svensk gäst som kan ta hem dom.
Är någon på plats som kan hjälpa mig att få hem prylarna alt göra paket o skicka med post eller som vet om det går att skicka med DHL eller liknande transport företag.
Ersättning för kostnader och besvär betalar jag naturligtvis.
Tacksam för hjälp eller bara tips på hur man kan göra!!
Säsongen är ju nu, inte om en månad!!!
Jerry
 
Någon i Alagna Monterosa?
Tja

Jag åker till Alagna den 7:e mars, vad tycker du om orten och skidåkningen? kan du rekommendera några bra åk? Vet du om man kan hyra bra offpistskidor i byn?

Vore tacksam för info!!
 
Någon i Alagna Monterosa?
SkidsterDennis sa:
Tja

Jag åker till Alagna den 7:e mars, vad tycker du om orten och skidåkningen? kan du rekommendera några bra åk? Vet du om man kan hyra bra offpistskidor i byn?

Vore tacksam för info!!
Kanske inte det han ville få ut av denna tråd?
 
Senast ändrad:
Någon i Alagna Monterosa?
Tjäna Dennis!
Skidåkningen är riktigt bra i Monterosa, men varma vindar har tagit hårt och packat ihop snötäcket. Det är bra i pisterna men off pist är det bristande skare, vissa ställen är det fint packad vintersnö. Kul mat är besvärligt att få tag på på kvällstid och man bör boka bord på dom få ställen som är populära. Trevligt afterski ställe är Caffé della Guide i källaren på Hotel Monterosa 100 m fr liften. Är det fint väder på helgen häng på låset ca 8.30 till liften i Alagna för det kommer mycket dagsturister och blir snabbt lång kö.
Uthyrningen har jag ingen bra koll på, mina kompisar hyrde vanliga allmountains och dom var vettiga.
Hinner inte mer just nu ör av dig igen kanske jag har mer tid.
/Jerry
 
Någon i Alagna Monterosa?
Kanon Bate!
Har firma på gång som kan hämta men man måste vara kund på Posten Logistic, håller på med det nu. Återkommer!
Jerry
 
Någon i Alagna Monterosa?
Skoj med lite folk i Monte Rosa! Var där för 2 vintrar sedan och systemet är grymt... Sjukt bra offpist möjligheter och när det inte finns puder så finns det bra pister.

Att man sen kan åka i coloarer (hur det nu svavas) och hitta kallsnö til slutet av april är helt sjukt.

Tummen upp för Monte Rosa!
 
Någon i Alagna Monterosa?
Tjäna! Jacke!
Låter kanon, skall kolla Posten logistic hur det går, hotellet ligger nära liften i Alagna och när vi var där så nedfarten hård men kul hela vägen ner till byn.
Bor på Dalarö är ju nära till Tyresö o hämta om det blir aktuellt.
Vi hörs!
Jerry
 
Någon i Alagna Monterosa?
Hur var de med snön när du va nere? lite mer detaljerat :) e de fina pister o så där nu där pudret verkar som bortblåst.
 
Någon i Alagna Monterosa?
Jacke o SkidsterDennis!
Har beställt hämtning av prylarna på Hotellet sk "Collection Request" av Posten Logistics partner DPD, hoppas det funkar, tjatat på hotellet att dom skulle fixa ett paket får se hur det går.

Ncke!
Pisterna var skitbra när vi var där v.6. Tyvär inget puder men tex i den lätttillgängliga offpisten i Col de Olen nedanför Refugina Gugelmina var det kanonfin frusen vintersnö.
 
Någon i Alagna Monterosa?
Okey Jerpan, tack för info om Alanga, nu får man hålla tummarna på att det kommer en rejäl dump tils den 7 mars när jag sticker dit.

//Dennis
 
Någon i Alagna Monterosa?
Jerpan sa:
Jacke o SkidsterDennis!
Har beställt hämtning av prylarna på Hotellet sk "Collection Request" av Posten Logistics partner DPD, hoppas det funkar, tjatat på hotellet att dom skulle fixa ett paket får se hur det går.

Ncke!
Pisterna var skitbra när vi var där v.6. Tyvär inget puder men tex i den lätttillgängliga offpisten i Col de Olen nedanför Refugina Gugelmina var det kanonfin frusen vintersnö.
Rifugio Guglielmina heter stället och dalen nedanför heter Val d'Olen inte som jag skrev förut och man kommer dit från Passo dei Salati. håll till vänster utanför avspärrningen tror det står en liten skylt med OLEN på.
 
Någon i Alagna Monterosa?
Jerpan sa:
Jerpan sa:
Jacke o SkidsterDennis!
Har beställt hämtning av prylarna på Hotellet sk "Collection Request" av Posten Logistics partner DPD, hoppas det funkar, tjatat på hotellet att dom skulle fixa ett paket får se hur det går.

Ncke!
Pisterna var skitbra när vi var där v.6. Tyvär inget puder men tex i den lätttillgängliga offpisten i Col de Olen nedanför Refugina Gugelmina var det kanonfin frusen vintersnö.
Rifugio Guglielmina heter stället och dalen nedanför heter Val d'Olen inte som jag skrev förut och man kommer dit från Passo dei Salati. håll till vänster utanför avspärrningen tror det står en liten skylt med OLEN på.
E de i Alagna då? har kollat på pistkartan men hittar inte stället?
finns det utmärkt nånstans?
 
Någon i Alagna Monterosa?
Tjäna Ncke!
Jepp i Alagna men i pistkartan står det faktiskt Col de Olen som jag hade för mig.
Nedfarten heter V3 Olen men man åker på (skiers) högra dalsidan av den (Val d´Olen) och den kommer man till via värdshuset Rifugio Guglielmina, häftigt lunchställe hängande över dalen, den rundar man skråar bort på dalsidan sen är det bara att stå på i falllinjen, skråa och köra igen, minst sex repor innan man måste ansluta till V3 och åka ner till Pianalunga.
Det här är nog introrepan i Alagna att jämföra med Högdalstoppen i Sverige men helt ok.

Apropå grundtanken med den här tråden så påstår Posten logistic att mina prylar går från Tyskland idag och är hos mig på måndag.
Så tack Jacke o Bate för erbjudandet hoppas ni får schysst skidåkning, lämna gärna rapport, vi hörs!
 
Någon i Alagna Monterosa?
Tja Ncke/jerpan

Kollade just in snörapprten för Alagna, ser mkt bra ut, ska dumpa 73cm snö de närmaste dagarna.... Fan på tiden, bara 13 dagar kvar...nu

//Dennis
 
Någon i Alagna Monterosa?
bra sida! Ser lovande ut i veckan... hoppas att det kmr snö som lovat:P Lägger upp lite bilder när jag kmr hem.

Off till Arlanda!
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp