Någon med erfarenhet av säsongsjobb i Saas Fee

Alpis

Ny medlem
Funderar allvarligt på att övervintra i Saas Fee. Önskar gärna komma i kontakt med er som har erfarenhet av byn och området?
Tomas

Tja,

Jag säsongade i Saas-Fee vintern som var. Byn är helt lagom och jag gillade det att man kände igen i alla efter bara en vecka. Finns tre mataffärer, rätt så många restaraunter (dock rätt så dyra allihopa)och en hel del barer, ölen är rätt billig om man jämför med Sverige. Avstånden är inte särskilt stora och man kan gå överallt på 15 min max.

Skidområdet är inte jättestort men fungerar väl med lättillgänglig offpist och bra skogsskidåkning. Vi var fyra svenskar där i vintras. Två jobbade för den schweiziska skidskolan som finns mitt i byn och jag och en kompis jobbade som reseledare för STS.

Boende ska inte vara några problem att fixa på plats.

Hoppas att detta kan vara till hjälp och är det något med så är det bara att höra av dig.

Filip

Hej Filip och tack för ditt svar!

Det låter på dig som om du har en positiv bild av Saas Fee. Självfallet har jag hundratals frågor till.
1. Jag och min fru tänker oss ev en stabilare etablering där, dvs lägga Svensson livet här hemma på hyllan och sälja huset typ! Vad jag har förstått så sträcker sig många säsongsjobb i byn från juli till slutet av april, är det också din uppfattning att det finns ett underlag med gäster under så stor del av året?

2. Hur öppna är folket i byn för att två svenskar ev slår sig ner där?

3. Har du några bra personkontakter i byn du kan vidare befordra?

hälsningar Tomas

Hej,

Jag säsongade i Saas-Fee vintern 07/08 och trivdes jätte bra. Det är verkligen en trevlig liten by! Men med betoning på LITEN.

Jag kan försöka svara på frågorna lite jag med, alltid bättre med så många svar som möjligt.

1. Vintersäsongen pågår i stort sett från December (i vissa fall November) till slutet av April. I Maj är i princip byn stängd (barer, restauranger, liftarna tar paus en månad för att ladda inför sommaren).

Eftersom Saas-Fee har glaciär åkning så är byn en populär semesterort även på sommaren. Flera av de internationella skidteamen kommer dit på sommrarna och tränar, och det anordnas flere race-camps och dylikt. Vandring är också en populär sommarsport liksom även klättring. Så visst finns det behov för sommarsäsongare också! Men då är kravet på dina språkkunskaper lite större, dvs det är flytande tyska eller schweizertyska som gäller.

2. Ärligt talat vet jag inte hur det är med just Svenskar, men om ni har tänkt att köpa fastighet där så kan jag redan nu berätta att det är krångligare än man kan tro. Först måste ni skaffa ett B-permit som man kan ansöka om efter att man arbetat för samma arbetsgivare i 1 år i streck. (Men det kan kanske finnas undantagsmöjligheter...vet ej).
Folket i byn är väldigt vänligt inställda till alla, i alla fall var det så med alla jag lärde känna. Men man ska nog vara lite försiktig med att öppna eget, eller starta ett eget där nere, för då är det väldigt lätt att man råkar trampa på någons tår. Och trampar man på en persons tår trampar man på halva byns tår eftersom i stort sett de flesta är släkt med varandra där uppe.

Missförstå mig inte, jag älskar Saas-Fee, men det är ett väldigt extremt ställe att bo på. Många av de som bott där hela livet och driver hotell och barer har ofta lite problem med alkoholen, och även droger. Det förekommer en hel del kokain och hasch där nere. Men man kan ju förstås undvika detta, vill bara informera om att det finns så att det inte kommer som en chock...

Saas-Fee är underbart mysigt, och tror absolut att ni skulle trivas där. Det som gör det så mysigt är att alla känner alla och alla hälsar på alla!
Hoppas det hjälpte lite i alla fall...

Befinner mig i Saas-Fee just och och kan bara instämma, byn är väldigt mysig! Men någon som vet var den bästa afterskin är? Där alla skibumps håller till och de e bra bra drag?

Tillbaka
Topp