Någon med erfarenhet från Blue-tomato.com?

jk89

Ny medlem
Någon här som beställt från blue-tomat.com och kan berätta om det funkar bra? Har tänkt beställa 3 par boots för utprovning sen skick tillbaka 2 par. Någon som vet om det brukar brukar strula med återbetalningen?

Blue-tomato är grymt proffsiga. Har använt de flera gånger tidigare, mest för saker som inte finns på svenska marknaden, typ Jones Snowboards grejor. Generellt sett bra priser, väldigt stort utbud, kundservice har bra bemötande och är snabba. Kort och gott, typiskt tysk effektivitet (fast de är nog egentligen från Österrike).

Kan också rekommendera EpicTvs ganska nystartade butik https://shop.epictv.com/en. De kan sina grejor!

Någon som har skickat tillbak varor och fått tillbaka pengar? Är lite orolig för det där med att få tillbaka pengarna då jag med säkerhet vet att jag kommer skicka tillbaka minst 2st boots.

Det största problemet brukar vara med budfirman som levererar. Jag har för mig tomaten använder DHL (men det brukar inte spela någon roll vilken det är längre, alla suger). Du kommer aldrig vara hemma och det slutar nästan alltid med att du står ute vid nån lastkaj på nån sambandscentral för att få ut paketen.

Men att returnera ska i sig nog inte vara några problem. När man lämnar in paketet för retur så kan man be om att få ett kvitto på att man lämnat in det. Sen är det spårbart hos budfirman

Returnera tror jag inte heller är ett problem, det är det att få tillbaka pengarna på kortet. Eftersom det är en utländsk sida står man rätt så maktlös om de börjar krångla, så hade känts betryggande å höra om någon gjort det?

Senast ändrad:
jk89 sa:
Returnera tror jag inte heller är ett problem, det är det att få tillbaka pengarna på kortet. Eftersom det är en utländsk sida står man rätt så maktlös om de börjar krångla, så hade känts betryggande å höra om någon gjort det?
Mja. Men jag har svårt att tänka mig att tomaten skulle köra det racet. De skulle ju tappa all sin cred och det är ju livsfarligt i tiden vi lever i.

Kortnummer är ju internationall standard så det är ju inga problem.
Eller så kör du PayPal och då tror jag tillomed kan hjälpa dig att driva caset mot tomaten ifall de inte pyntar tillbaka (alltså om du har inlämningskvitto m.m kvar)

jk89 sa:
Någon som har skickat tillbak varor och fått tillbaka pengar? Är lite orolig för det där med att få tillbaka pengarna då jag med säkerhet vet att jag kommer skicka tillbaka minst 2st boots.
Jag beställde en rygga, fick fel produkt eftersom en produkt hade märkts med fel steckkod och därmed var lagerförd som fel version (airbag versionen vs inte). Inga problem med att returnera och få pengarna tillbaka, eftersom de inte hade produkten jag ville ha i lager. Tror till och med att man fick en retursedel med paketet.

jk89 sa:
tae34 sa:
Kan också rekommendera EpicTvs ganska nystartade butik https://shop.epictv.com/en. De kan sina grejor!
Har de fria returer?
Efter en snabb FAQ koll så verkar det inte som det, konstigt nog. Man betalar dessutom orginalfrakten om man returnerar tydligen. Dvs man får tillbaka priset på produkten minus kostnaden för frakten.

tae34 sa:
jk89 sa:
Jag beställde en rygga, fick fel produkt eftersom en produkt hade märkts med fel steckkod och därmed var lagerförd som fel version (airbag versionen vs inte). Inga problem med att returnera och få pengarna tillbaka, eftersom de inte hade produkten jag ville ha i lager. Tror till och med att man fick en retursedel med paketet.

jk89 sa:
tae34 sa:
Har de fria returer?
Efter en snabb FAQ koll så verkar det inte som det, konstigt nog. Man betalar dessutom orginalfrakten om man returnerar tydligen. Dvs man får tillbaka priset på produkten minus kostnaden för frakten.
De har fri frakt och retur över ett visst ordervärde

Har beställt ett par ggr från Blue-tomato.
Nu senast pjäxor just för att de hade fri retur (för varor över 200 euro har jag för mig)
I vilket fall så följde det med en returfraktsedel så tror det är lugnt.
Paypal är ju bra att använda.

De använder Fedex som fraktfirma.

Jag använde även deras prisgaranti, vilket inte var helt lätt att få igenom men till slut gick de med på det och det blev rätt pris trots att det såg lite oroväckande ut i beställningen.

Senast ändrad:
Förut, kanske fortfarande kunde/kan man reklamera ett köp till sin kreditkortsleverantör om man handlar på just kreditkort. Tror baske mig att det är lag på det här i Sverige. Gäller inte betalkort/bankkort. Men kolla upp det för trygghet. Annars har ju Paypal bra villkor som andra skriver, jag använder det jämt. Däremot har jag aldrig haft ett case med Paypal så jag vet inte hur bra reklamationer går i verkligheten

Jag beställde boots därifrån då det inte gick att köpa från skidsport i åre (slut i storlek/slut hos distributören) men det tog lite längre tid än beräknat men det följde med retursedel och frakt till dörren!

Som tur så va jag hemma då dom inte ringde innan!

Tror du kan få grejerna levererade till jobbet.
Du får annars en beräknad leveransdag som har stämt för mina beställningar och så kan du ju följa paketet på Fedex med kollinumret.
En gång bad jag dem (ringde Fedex) lämna paketet hemma på ett "säkert ställe" och det gick bra med en "muntlig fullmakt" per telefon.

Tillbaka
Topp