Någon som eftermonterat inserts i sina skidor?

TexMurphy

Ny medlem
Tjena,

Funderar lite på om det funkar bra att eftermontera inserts i skidor. K2 har ju haft inserts i sina teliskidor länge och vet att många hemma byggare ofta sätter inserts i sina alpinaskidor. Vid egen bygge så sätter man in insertsen innan man laminerar kärnan till en skida. Men tycker inte det borde spela jätte stor roll när man sätter in insertsen.

Dock så är ju felmarginalen väldigt liten och konsekvensen av fel väldigt dyr. Så jag undrar om någon gjort en eftermontering av inserts, hur ni gjorde och hur nöjda ni var med resultatet.

Tanken att sätta inserts för Duke bindning i alla skidor man äger och sen bara flytta bindningen känns väldigt lockande.

Tex

Jag har monterat in metallinserts på något par när jag lyckats dra ut en skruv eller hela bindningen från skidan. Verkar fungera alldeles utmärkt men det är lite småsvårt att få det helt rakt och plant mot topsheeten.

Jag använde en speciel fräsborr som gjorde ett tillräckligt stort hål för inserten och sen skruvar man helt enkelt ner den.

Min tanke är att först montera bindningarna, sen skruva ut dom och sen borra. Innan man drar i inserten i hålet kan man ha i lite epoxi för att få det att sitta extra hårt.

Jag antar att du ev. gör så för att få insertsen och därmed bindningen så rak och korrekt som möjligt? Jag tycker det låter som en vettig idé, att man redan borrat för skruvarna borde inte påverka ett dugg.

Plant och rakt är ju problemen. Med din teknik borde rakheten lösas, så det gäller bara att vara noggrann så att det blir plant.

En pelarborr borde lösa problemet med att få hålen raka. Kanske inte något man har hemma men det finns i varenda slöjdsal och på de flesta verkstäder.

Lycka till!

Instämmer med Utter där att det är ett jäkla meck att få det rakt plus att få ner de till botten. Du drar inte i insertsen utan slår ner de. Och att få det rakt utan en mall är sjukt sjukt svårt. Fråga mig. Jag vet det. Har gjort det ett par gånger.

Men vad vet jag jag jobbar ju bara med detta på vintrarna så.

//H

För övrigt blir nog problemet samma som på K2:s telis skidor/Lines system som de hade förut. Bindningarna lossnar helt enkelt så som alla snowboard bindningar gör oxå!

//H

Hasse,

Hur menar du lossar?? Sliter man ut skruv alt insert ur sin infästning eller lossar skruvarna och man får dra åt dom igen?

Tex

Att få borrningen plan är inget problem då jag har tillgång till snickeriverkstad.

Så det svåra är att få varje hål på rätt plats.

Tex

Skruven lossnar så som på snowboards och på K2 telis skidor. Vi har limmat telis skidorna med superlim när vi har monterat bindningarna för att skruvarna inte skall gängas upp....

//H

TexMurphy sa:
Att få borrningen plan är inget problem då jag har tillgång till snickeriverkstad.

Så det svåra är att få varje hål på rätt plats.

Tex
Är inte borrningen som är problemt utan att få insertsen raka mot skidan så det inte blir ojämt där.

//H

Hasse sa:
Skruven lossnar så som på snowboards och på K2 telis skidor. Vi har limmat telis skidorna med superlim när vi har monterat bindningarna för att skruvarna inte skall gängas upp....

//H
Hmmm motverkar ju själva tanken att lätt kunna flytta bindningen. Men att de gängas upp är ju "bättre" (mindre kass) än om dom slits ut.

När du säger "rak mot skidan" vilken axel menar du? Rak som lodrät eller ja åt vilket håll menar du? ;)

Fi faen... det låter ju som en jäkla massa svårt jobb. Tanken är ju frestande, men är det värt riskerna. Som du sa TexM, att få hålen på rätt plats måste vara jäkligtmarigt. Dessutom: kan man verkligen få insertsen att sitta riktigt bra, eller är det bara min okunskap som speglas?

Följer tråden med spänning!

Länge sedan jag monterade det, fanns både sådana man slår ner och sådana som skruvades ner, men det var meckigt som f-n att få dem att sitta bra och rakt.
Har satt från undersidan en gång och det tog väl typ en hel helg att få dit och plugga igen från undersidan

Alltså så att de ligger lodrätt mot skidan och inte har ett glapp under bindningen där insertsen sticker upp helt enkelt. Om du har monterat en bindning vet du att du skall se till att det är rent runt hålet så bindningen kommer ner mot skidan. Problemen med insertsen är att det är sjukt svårt att få de jämna med topsheetet. För du vill ju inte borra för djupt heller. Heller för grunt då.

Ser ingen anledning till att flytta bindningen från skida till skida för utom ren snålhet. Kan aldrig vara bra varken för skidan eller bindingen.

För övrigt skulle jag över väga att ha Duke på mer än den skidan du verkligen vill ha den på då den äter pjäxor! Liksom Jester!

//H

Hasse,

Snålhet är en väldigt drivande faktor. Man kommer alltid till ett läge där man måste kompromissa med ekonomin. För min del så finns det en viss mängd pengar på kontot "skidor" inför varje säsong. Den mängden pengar skall fördelas på utrustning och resor. Ju mer jag investerar i prylar ju mindre pengar har jag att lägga på resor.

Jag kan se en stor mening med att ha flera par skidor. Däremot så tycker jag det svider något otroligt att pynta 2000-4000 för bindningar till varje par skidor. Jag åker på ett par skidor åt gången och därför så behöver jag ju inte ha mer än ett par bindningar.

Självklart är det smidigare och bättre att ha ett par bindingar per skidor men det blir lätt dyrt.

Tex

Som jag skrev här ovan så kan det smaka mer än det kostar att göra detta. Då det blir en del på och av och det inte är bra för skidorna, insertsen eller bindningarna. Och som sagt Duke äter pjäxor!

Går att köpa beggade bindningar för en billig slant på blocket bland annat!

//H

De äter på tå delen och på häldelen. Alltså i plasten på pjäxorna. Både Duke, Baron, Jester och Griffon. Min Stroltz var total slut både fram och bak efter en säsong med Duke och Jester.

//H

förra året var det 85 dagar med dessa bindningar ungefär plus 20 denna säsong innan jag fick mina nya boots .. Och de har rejäla jack efter 40 dagar.

//H

Jag har haft såna inserts man sätter i ovanifrån, slet ut dom på en halv dag. Men dom var kanske fel isatta. Det finns såna inserts med en konformad underdel med ptex på undersidan som man borrar hål till underifrån. Kommer med ptex i massa neonfärger. Dom tror jag är fina.
Annars kan man som sagt bara borra i vanliga inserts underifrån och fylla igen med lite epoxy om det inte är så noga med världens bästa glid.

Vanliga inserts:
http://www.boardbuildingsupply.eu/index.php?cPath=24

Hasse sa:
förra året var det 85 dagar med dessa bindningar ungefär plus 20 denna säsong innan jag fick mina nya boots .. Och de har rejäla jack efter 40 dagar.
Verkar vara olika, har kört ca 60 dagar på mina Dukes utan nämnvärda märken/slitage på pjäxorna. Men har sett fenomenet på en andra personers pjäxor..
Någon som vet vad det beror på, då det uppenbarligen inte uppträder på alla dukes/pjäxor?

Blev inget slitage när de inte har rätt förspänning så det kan nog bero på det kanske??? Jag har skruvat ner min förspänning nu. Men då riskerar du ju att tappa skidorna istället...

För övrigt så har det hänt med flera olika bindingar för mig då vi har duke och Jester på en del hyrskidor jag har åkt på oxå.

//H

Senast ändrad:
Tex:

Förstår inte problemet riktigt. Finns väl ingen större anledning till att köra duke om du inte ska tura och hur många turskidor behöver man egentligen? Räcker det inte med att du monterar duke på det par du helst vill tura med och sen kör du vanliga bindningar på resten av skidorna?

Det där med att duke skulle förstöra pjäxor mer än någon annan bindning köper jag inte. Pratade med flera guider denna säsong om vad dom tyckte om bindningen och ingen av dem klaga på detta problem. Dom tyckte förövrigt att the duke suger om man ska tura seriöst. Dom använder hälfunktionen när det sker en olycka. När dom går på tur så kör det flesta en lättare och bättre bindning som går att ställa om utan att ta av sig. Tvivlar inte på att det är en bra bindning men den känns något hypad...

Anledningen till att jag värderar det som guiderna jag pratat med säger är för att:

- Dom åker sjukt mycket skidor. Mer än de flesta bummare, proffs, wannabies o.s.v.

- Dom har bra koll på utrustning och använder sakerna rätt.

- Dom är duktiga skidåkare.

- Dom (flesta) har bra koll på säkerhet.

Jag skulle satsa på ett par skidor att tura med och skulle välja en annan bindning som är bättre för ändamålet. Hur bra duke än är så förblir det en kompromiss.

Lycka till!

Jeffa

Anledningen till att man inte använder dukes när man guidar är att man åker så lungt när man guidar att man aldrig behöver något mer än dynafit och dom är lättast att gå med. När man är ute och guidar åker man inte för sig egen skull. Dukes behöver du bara om du ska ut och köra hårt, något man inte gör med klienter man har ansvar för, eller om du väger sån ca 120 kg.

Gunnar_G sa:
Anledningen till att man inte använder dukes när man guidar är att man åker så lungt när man guidar att man aldrig behöver något mer än dynafit och dom är lättast att gå med. När man är ute och guidar åker man inte för sig egen skull. Dukes behöver du bara om du ska ut och köra hårt, något man inte gör med klienter man har ansvar för, eller om du väger sån ca 120 kg.
Eeeehhh??? okej...

Dom guiderna som jag snackade med använde samtliga duke när dom guidade men inte när dom turade privat. Det var lite det som var poängen med mitt inlägg.

Och ditt påstående att guider kör lugnt med klienter stämmer väl inte helt. Beror väl på vem som guidar och hur gruppen ser ut eller?

Tillbaka
Topp