Någon som gjort resan (Flyg) Sverige-Belgien-Schweiz (Bil) Schweiz-Frankrike t.o.r

Någon som gjort resan (Flyg) Sverige-Belgien-Schweiz (Bil) Schweiz-Frankrike t.o.r
Åker 6-9 mars till Les Arcs. Flyg Göteborg-Bryssel och sedan Bryssel-Geneve. Därifrån hyrbil till Les Arcs. Någon som gjort motsvarande resa, Sverige-Belgien-Schweiz-Frankrike, som kan berätta hur det gick till. Som det verkar så klarar man sig med Covid-Pass i Belgien och Frankrike men Schweiz kräver Antigentest (högst 24 timmar gammalt) eller PCR-test (högst 72 timmar gammalt). Det står att man i Schweiz ska göra ett nytt test efter ankomst om man stannar mer än 6 nätter. Vi stannar 3 nätter, men kommer ju lämna landet med bil för att sedan återkomma. Frågan är vad som krävs vid hemresan. Om man kommer att behöva visa upp nytt test vid gränsen när man ankommer med bil till Schweiz eller om vi behöver visa upp nytt test på flygplatsen i Geneve. Grymt krångligt detta, vilka är era erfarenheter?

Senast ändrad:

norly

Aktiv medlem
Just nu är det så att om du har full vaccinerat dig, eller har varit smittad, och har ett intyg på det (vilket sverige inte ger), så behöver du inte göra någon karantän, eller testa dig efter ankomst till schweiz, Dock behöver du ett PCR test (max 72 timmar) eller ett Snabbtest max 24 timmar gammalt) för att kunna board flygplanet samt fylla i ett SwissPLF formulär på internet.

entry form schweiz

BAG regler schweiz

Sen har jag kört in och ur schweiz många gånger, senast i måndags och aldrig behövt visa upp något test. Men om du kommer med flyg blir du antagligen nekad att gå på planet.

Om du flyger via Belgien, måste du nog fylla i ett belgiskt inreseformulär också.

När ni skall tillbaka så eftersom ni inte flyger direkt,vet jag ej. Men jag skulle tro att ni kan skippa testet för att komma in i schweiz, men belgien kanske kräver nått. Sverige gör det i alla fall inte..

men ett snabbtest kan man göra överallt i Schweiz (alla apotek och en massa testcentertält), och säkerligen i Frankrike också. Tar 15 min så har man resultatet. Kostar inte heller så mycket. Så gör ett sånt.

I det stora hela har jag kört runt en del i Europa senaste året, och det är inte alls så komplicerat som man tror. Personligen tror jag att många regler bara är till för att skrämma folk att inte resa, men dom kontrolleras extremt sällan. EU har ju inte heller några inre gränsposteringar längre där dom kan kolla. Har bara blivit kontrollerad på inresa i frankrike från schweiz, men aldrig inom EU. Bara om man skall på en båt eller flyg...

Sen har jag kört in och ur schweiz många gånger, senast i måndags och aldrig behövt visa upp något test. Men om du kommer med flyg blir du antagligen nekad att gå på planet.
Japp, så är det. Det krävs PCR test för flyget till Geneve.
OK, bra att veta. Har du kört från Frankrike då?
När ni skall tillbaka så eftersom ni inte flyger direkt,vet jag ej. Men jag skulle tro att ni kan skippa testet för att komma in i schweiz, men belgien kanske kräver nått. Sverige gör det i alla fall inte..
Belgien kräver inga tester utöver Covid-pass. Så om vi kan ta oss med bil från Frankrike över gränsen till Schweiz så bör vi klarar oss utan att behöva testa oss för hemfärden. Om det inte krävs för att ta sig in på flygplatsen.

norly

Aktiv medlem
Japp, så är det. Det krävs PCR test för flyget till Geneve.
Konstigt. på BAGs hemsida står det PCR eller snabbtest för att komma in i landet.

Har kört både tyskland schweiz, frankrike schweiz och i andra riktningen. Men visst kan man bli kollad om man har otur. Men som sagt, snabbtest är mer eller mindre standard här nere. Finns överallt.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Antigen, giltigt 24h, eller PCR, giltigt 72h är officiella kravet vid boarding till Schweiz. Sen kanske något bolag kör striktare?
Regeringen här har idag skickat förslag att inte förlänga testkrav på remiss. Så med lite tur kommer besked nästa vecka att de slutar med det. Tror det ursprungliga datumet var tom 24 januari, så kanske faller from 25:e? Vi får se…

Topp