Någon som kör med Powder Leashes?

TexMurphy

Ny medlem
Tänkte jag skulle pimpa lite för en av dom bästa grejerna jag köpt och sedan byggt själv då det är så lätt.

Powder leashes är ca 2m långa neon band som man fäster i bindingen och knör upp in under byxbenet. Altså inte fäster. Vi pratar inte om fångräm utan bara en \"svans\" till skidorna som dras ur byxbenet när man vurpar.

Gör det ofantligt mycke lättare att leta efter skidorna.

Alla som vurpat i djupt och brant vet hur jäkla jobbigt och stressande det är att gräva efter skidor. Problemet är att skidan ofta glider under snön och då gräver man på helt fel ställe men leashe ligger ju bakom skidan så den stöter man på när man gräver.

Byggtips:

2st långa neon band, tex från biltemas smala spänband för ca 39kr
2st väskrems hakar. Ni vet sånna som \"karbinhaksliknande\" saker som fäster remmen i väskan. Material plast eller tun metal. Skall vara så stor att den precis kommer runt ski stoppern. Köpes för ca 10kr hos skräddare eller väsk affär som säljer lite reparations grejer.

Trä ena bandet genom hakens bandfäste och fäst med symaskin.

Klart på 10min.

Tex

Som brädåkare så håller jag med om att detta är en mycket bra utrustningsdetalj. Många gånger har det räddat många timmars letande när mina kompisat löst ut. Jag läste en tråd för något år sedan där de sågades totalt eftersom alla riktiga skidåkare kör med bindningen på 18 men för oss vanliga dödliga som prioriterar korsband är detta klart att rekommendera. 59 kr är billigt men färdiga för runt hundralappen är inte så skandalöst det heller (och då blir de nog lite lättare och lättare att pilla in under brallorna misstänker jag).

TexMurphy sa:
Alla som vurpat i djupt och brant vet hur jäkla jobbigt och stressande det är att gräva efter skidor.
Och alla som åkt liftar där man behöver ta av sig skidorna vet hur jäkla jobbigt och stressande det är att pilla in såna där snören när man ska ta på sig skidorna igen på toppen ;)

(jag har aldrig testat själv men jag har sett på när folk desperat försökt pilla in såna i brallorna när det vankas puder från toppstationen av en ägglift :)

kom på att man kan ha dom i fickorna tills precis innan man drar en lössnö repa =) då äre ju np faktist

Att man kör med dem behöver ju rimligtvis inte betyda att man ALLTID måste använda dem. Har man hikat i 4 timmar så kan man lägga 1 min på att pilla lite och slippa risken att stå utan en skida 4 timmar ut i vildmarken tex.

Jag köpte ett par i Alta när det tok snöade. Vi fick ca 50 cm under den skiddagen (en av dom grymaste jag haft) och på vägen hem så kom en kille traskande till liften med en skida och en metaldetektor. Jag lovar det såg inte alls kul ut. Då var jag rätt nöjd över att ha lagt ut 15 USD för ett par nylon remsor.

Tex

Kan meddela att jag torskade ena skidan idag i det härliga pudret. Letade i 3-4 timmar utan nagot resultat. Bra javla irriterande sa nu far det bli till att ga a köpa nya dyra skidor imorgon. Kan tilläga att det har snöat bra igar och inatt sa det lag en sisadär 50 cm nytt med stralande solsken och minus 8 pa termometern. Men jag stod och grävde mig svettig medan de andra fick njuta.
Det jag försöker komma fram till är att sadana remmar som beskrivs är nagot jag verkligen önskar att jag hade haft, ska nog sy ihop ett sett nu... om jag orkar...

finns att köpa lite varstans i Stockholm under namnet Lössnöret :-) och de har faktiskt en koppling så att man kan ha dem i brallorna och koppla loss från skidorna i liften, smart va?

Tillbaka
Topp