Någon som kört Rossignol s7?

Wippeh

Ny medlem
Satt och kikade på tetongravity och fann skidan som mycket intressant. gillar verkligen måtten på skidan. Ingen som har något att tycka till om den, gärna av erfarenhet men även teoretiskt!

Klart spännande skida, osäker om ngn här på freeride kört, det skulle väl vara Hasse då... 145-115-123 med lite funky brätte och rocker. Eller är de mixtrat med spannet?

Jag tror den kommer flyta på bra, och om inte Rossignol gör den för mjuk, men varför skulle de, så tror jag man kan ladda på ganska bra ändå. Det känns lite som en skogsskida med tanke på skärningen, men nog bör den funka för stora linjer också! Personligen tycker jag att den kunde dragit in några mm på tailen så det blev lite mer pintail, då tror jag skidan hade blivit grym (med andra ord mer lik Lotus 120, hehe). Lotusarna har 140-120-125, och de har mer än dubbelt så stor svängradie, men i lössnö kan man variera svängradien hur man vill... Med S7 undrar jag om man inte kommer störa sig på skärningen när man kör öppen terräng... Men som sagt, i skogen kommer de nog vara underbara!

Well den är nog en funski mer än vad det är en chargeski. Den ska även hantera hårdare snö bra då många som körde på S7 i Whistler carva skiten ur pisten.
FYI så körde även Big Air Dan Treadway på S7an i vintras. Säger ju iaf att det inte är en klen skida.

Om Treadway körde på S7 då måste det vara en burly skida... Tittade lite på Believe igår. Tanner och Armadaåkarna hade ju ARG, klippet efteråt ser man Treadway shredda sig fram med ett par Sqauds, i tajt skog med pillows och allt möjligt! För övrigt så kör Kye på ett par Bandits, typ 94or eller 100 lite senare i filmen, när de har byggt en stor quarter. Ser också jäkligt kul ut...

800€ med p14bindning på nån tysk sida iaf, saftigt pris på den rackarn. undra vad sport conrad kommer med nu i höst. frustrerad över att de inte dykt upp några skidor än!
Helt klart är att jag är ute efter en skida som är bred och har omvänt spann av något slag, åtminstone rocker!

Wippeh sa:
800€ med p14bindning på nån tysk sida iaf, saftigt pris på den rackarn. undra vad sport conrad kommer med nu i höst. frustrerad över att de inte dykt upp några skidor än!
Helt klart är att jag är ute efter en skida som är bred och har omvänt spann av något slag, åtminstone rocker!
ski-bilek m.fl. har fått in 08/09 nu.. såg ett par kuro för ca 600 eurosar idag =)

EDIT
Här är länken till kuro http://www.skixpress.de/catalog/product_info.php?cPath=23&products_id=1666 679 e kostade de visst

Senast ändrad:
Alpingaraget har 20% rabatt på Völkls nya grejer, lite preseason sådär... Ingen aning vad de kostar, men om de kostar 7000:- så klår det ju tyskland, och runt 7000:- borde ju Garaget ligga.

Carled sa:
Alpingaraget har 20% rabatt på Völkls nya grejer, lite preseason sådär... Ingen aning vad de kostar, men om de kostar 7000:- så klår det ju tyskland, och runt 7000:- borde ju Garaget ligga.
shit, generöst att starta hösten med rea...
sitter redan på en kuro och en nordica blower -09, så jag reder mig... :)

Carled sa:
Om Treadway körde på S7 då måste det vara en burly skida... Tittade lite på Believe igår. Tanner och Armadaåkarna hade ju ARG, klippet efteråt ser man Treadway shredda sig fram med ett par Sqauds, i tajt skog med pillows och allt möjligt! För övrigt så kör Kye på ett par Bandits, typ 94or eller 100 lite senare i filmen, när de har byggt en stor quarter. Ser också jäkligt kul ut...
kye hade ett par bandit 100...såg honom sitta och vänta på bussen med ett par sånna den säsongen.

O wippeh..FYI så kommer inte conrad ha Line alls... blink blink

Senast ändrad:
Känns som S7an påminner lite om Armada JvsJ med sin omvända skärning fram och bak men vanlig under fot, samt rocker.

brocker_186_v3_clipped.jpg
30995.jpg
30766.jpg

Liknande designidéer men ändå heelt olika skidor IMHO.

Har Splat sagt nått om mått än? Längder har nämnts, men inte mått tror jag... De håller ju på och testar för fullt i Sydamerika..

JvJ är inte symetrisk, bara allmänt skev... ;-)

Wippeh sa:
Men jvsj är väll symmetrisk? vad har brockern för mått egentligen? vet du de nyberg
Njae..som sagt inte symetriska men inte lika directional som de andra.
Känns mer som att det är monteringspunkterna som har skiljt sig avsevärt i deras tankar. JJ mer jibb och PM mer charge och S7 ngnstans där i mellan.

Carled sa:
Har Splat sagt nått om mått än? Längder har nämnts, men inte mått tror jag... De håller ju på och testar för fullt i Sydamerika..
Hmmjooo... 140-112-122 ska dom vara. 889dolllaaares för Glass/carbon varianten.

Jag var ju bara nyfiken i om någon testat den. nu helt plötsligt har vi tre skidor som vi bara spekulerar i. Ingen som kan komma med något matnyttigt och ge oss svältbarn?

S7 känns fortfarande mest spännande här. har bara testat bc:n innan. 186cm 98 midja.
Riktigt skön och gillade känslan och "lättheten". Frågan är bara om dom fått in den typ av känsla i en så pass mycket annorlunda och större skida...

Lhasa: 889 kinky dollars för en skida som inte finns på vår sida av stora sjön, mer värt att ta en sista minuten till las vegas. fan vilket bängel vid reklamation! :) sen att PMgear har ett gott rykte där borta, kan ju bara innebära att dom gör bra skit.

Sen JvJ, en helt centrerad monteringspunkt, vilket torde innebära obehag även om dom är feta och rockade framtill. någorlunda bakåt vill man ju vara på skidan när det går undan. även om jag trivs bättre med den lekfulla åkningen.

Själv är jag ju grymt sugen på ett par ep pros. men frågan är om inte s7an skulle kunna plocka hem fler poäng. känns defenitivt som mer mångsidig. vill ju ha en "funski" mer än charge. Hade jag varit den som stack över atlanten hade ju ett par eps varit den absoluta skidan. Men stannar man i euroland som jag ska kan nog en skida som ep pro bli till överflöd pga avsaknade av skog och torrt djupt puder.

Gud vad klockan slår slint i min skalle. fick ju bara mer å tänka på!

Här är en liten åktur genom khyberskogen i Whistler som en polare genomförde på ett par S7er, kanske herrskapet skulle vara intresserade av. Han tyckte iaf att skidan kändes som mer av en charger än t ex. Sir Francis eller Hellbents som var de andra skidorna han åkt på under säsongen, mer än så kan jag inte minnas.

Angående JvJ så är herr Wester närapå lyrisk över skidans enkelhet att manövrera och att man med enkelthet kunde stompa klippor centrerat. Den ska inte heller göra bort sig om man vill charga lite även om den självklart inte är den allra stabilaste skidan på marknaden. Sen är det väl förstås få eller ingen här som är så intresserade av att snurra många varv utför stora klippor, så det handlar väl inte riktigt om samma åkstilar. Men som sagt, enligt utsago skall den kunna hantera fart utan att göra bort sig.

emil-d sa:
Här är en liten åktur genom khyberskogen i Whistler som en polare genomförde på ett par S7er, kanske herrskapet skulle vara intresserade av. Han tyckte iaf att skidan kändes som mer av en charger än t ex. Sir Francis eller Hellbents som var de andra skidorna han åkt på under säsongen, mer än så kan jag inte minnas.

Angående JvJ så är herr Wester närapå lyrisk över skidans enkelhet att manövrera och att man med enkelthet kunde stompa klippor centrerat. Den ska inte heller göra bort sig om man vill charga lite även om den självklart inte är den allra stabilaste skidan på marknaden. Sen är det väl förstås få eller ingen här som är så intresserade av att snurra många varv utför stora klippor, så det handlar väl inte riktigt om samma åkstilar. Men som sagt, enligt utsago skall den kunna hantera fart utan att göra bort sig.
Det där visade ju iaf att den skidan kan gå snabbt!
Antar att han körde Khybers från den korta hiken och och ner då han kom ner rätt långt ner till skiers left. För övrigt..jävla skoj att se khybers på film!!! Det är ju fantastiskt roligt där!

Jo, jag var inte med när det här filmades, men du har rätt i att det är från hiken från flat cliffs. Både förbannat kul och frustrerande att kolla på. Sjukt kul att se headcam åk från ställen man verkligen känner igen. Han visar också att det finns britter som kan åka skidor, något jag innan var mycket tveksam till. Det finns en annan video med helmetcam, när han landar i en annan polares bombhål från waterfall, men den ligger nog bara uppe på facebook.

emil-d sa:
Jo, jag var inte med när det här filmades, men du har rätt i att det är från hiken från flat cliffs. Både förbannat kul och frustrerande att kolla på. Sjukt kul att se headcam åk från ställen man verkligen känner igen. Han visar också att det finns britter som kan åka skidor, något jag innan var mycket tveksam till. Det finns en annan video med helmetcam, när han landar i en annan polares bombhål från waterfall, men den ligger nog bara uppe på facebook.
ja tänkte att det inte kunde ha varit heeela åket. För att göra hela åket på så kort tid är fan strongt gjort!
Längtar tillbaka....suck.

Jo, jag læste någon stans att den har spann i mitten. Blir nog samma skiboard kænsla i pisten, som Pontoon har.
Jag tippar att Kuro kan carva bættre i mjuk pist æn S7, trots att den ær bredare..

karln sa:
Av: karln 2008-10-06 07:19 Svara

De jag pratat med som åkt skidan säger att det är det bästa rossi gjort...

Det är en rejäl rocker både fram o bak, lite spann, c:a 3mm ifall du lägger dem mot platt underlag. Mycket skärning underfot men en ganska lugn övergång mot tip o tail som har reverse sidecut ungefär 100-150mm in på skidan. Ganska ordentlig pintail tailen är 20+mm smalare än tipen. Skulle säga att de är medelstyva. Men tip o tail är lite styvare än genomsnittsskidan. Vilket nog kan behövas för allt extrafladder som reverse cambern åstadkommer.

Rossi tog god tid på sig innan de kom ut meden rocker skida och det känns som att man tagit lite av varje bland andra tillverkares designfeatures. Känns som en Pontoon med normal camber o skärning underfot och mindre del av skidan är reverse camber Är mycket lik JJ Det som skiljer dem åt är att JJ är mjukare i tip o tail, har en mer aggresiv övergång från normal sidecut till reverse och att JJ är nästan symmetrisk i jämförelse.

Om du har tänkt dig att åka switch i puder är du nog bättre av med ett par JJ men S7:an känns aningen mer väldesignad i övrigt

Håll till godo , inte mycket att gå på men det är känslan jag fick av 15 minuters klämokänn i butik =)

Senast ändrad:
provade en polares s7 i vintras och de är riktigt fina.. känns mycket kortare än vad de egentligen är och pläjer igenom slask moguls helt okej också. Det är kvicka och svänger lika bra i pudret som i pisten. Diggar den skidan starkt, men är lite prispressad tycker jag. Är själv inne på JJ men har dock inte testat den ännu. känns rätt likvärdiga. Ngn som provat båda??

peace

jernevi sa:
provade en polares s7 i vintras och de är riktigt fina.. känns mycket kortare än vad de egentligen är och pläjer igenom slask moguls helt okej också. Det är kvicka och svänger lika bra i pudret som i pisten. Diggar den skidan starkt, men är lite prispressad tycker jag. Är själv inne på JJ men har dock inte testat den ännu. känns rätt likvärdiga. Ngn som provat båda??

peace
Skulel också behöva svar på denna frågan?

Tillbaka
Topp