Någon som testat Atomic Backland 109?

Tjenare!
Funderar på att köpa Atomic Backland 109. Har inte haft möjligghet att testa skida och skulle gära ha lite feedback på skidan. Jag är 178 och tänken är att ha den som turskida i längden 189.

Just nu kör jag Black Crows Atris 184 som turskdia men känner att jag gäna skulle vilja ha en längre skida.

Tjäna!
Jag har precis fått hem mina 102:or i samma serie, tyvärr inte testat ännu men känt och klämt en hel del och de är ju väldigt lätta så borde passa bra som turskida även om du går upp lite i längd. Kanske inte all den infon du ville ha men kommer säkert flera mer kunniga folk som kan hjälpa dig mer men känns i alla fall som prisvärda skidor, slå till!

Saxat från ett skidtest i en svensk skidtidning:

De känns som ett par större skidor i en mindre förpackning. Den är allsidig på det viset att den går riktigt bra i pist och även uppkörd pist. Där är det lätt att överraskas av hur lätthanterad och smidig den är. I mycket puder flyter den övertygande. Men i mindre snömängder är den faktiskt smidigare och kvickare. Det kan låta som att tillverkaren missat målet men det resulterar i en väldigt användbar skida som passar verkligheten bra. En lämplig skida för bummarsäsongare i Alperna som kommer åka mest offpist men ändå vill kunna ha bra åkning alla dagar, även de då du inte vaknar upp till ett orört snötäcke.

»Jag skrämde upp mig själv några gånger, det gick rätt fort mellan varven.« Tobias
»Den känns lätt på foten, både där det är öppet och där det är skog.« Anna

Backland 109 är ganska matig så jag skulle nog inte ta 189, i alla fall inte om du ska ha den som turskida, då är nog 182 ett bättre val.

Tillbaka
Topp