Någon som testat nya Mantra

xLUNDISx

Ny medlem
Som rubriken lyder undrar jag om någon testat nya Mantran.

Har kört en hel del på gamla mantran för några år sen och tyckte den var grym på mycket men men mindre bra i vissa lägen. Förändringarna dom gjort till i år verkar iaf på pappret ha behållit allt som var bra med den gamla, stabil bomba på skida, men gjort den lite mer lätthanterlig och snällare i vissa lägen med lite rocker och en aning mjukare tail.

Har försökt söka men förvånansvärt lite info där ute, skumt.

tycker inte det är så skumt, är väl snarare bara naturligt om mantran spelat ut sin roll vid det här laget. fullständigt ointressant skida för mig, även bland övriga völklskidor.

Förmodligen för att den har blivit utdaterad, det finns bredare skidor som funkar minst lika bra i pisten och mycket mycket bättre utanför numer.

Mantra var den ultimata allroundskidan, för 5+ säsonger sen. Det har hänt en hel del sen dess.

Det var snabba svar :)

Men jo alltså, jag förstår vad ni menar och håller med. Varför jag tittat på den igen är för att jag har en allround skida som är 110 i midja och en 122 för puder men letar efter en skida kring 100 i midjan för dagarna när det inte snöat på länge.

Så vad skulle ni rekommendera för skida kring 190 lång och 100 i midja som är styv och man kan bomba på i pist och kanske framför allt hård uppkörd offpiste som inte sett ny snö på länge.

Senast ändrad:
xLUNDISx sa:
Det var snabba svar :)

Men jo alltså, jag förstår vad ni menar och håller med. Varför jag tittat på den igen är för att jag har en allround skida som är 110 i midja och en 122 för puder men letar efter en skida kring 100 i midjan för dagarna när det inte snöat på länge.

Så vad skulle ni rekommendera för skida kring 190 lång och 100 i midja som är styv och man kan bomba på i pist och kanske framför allt hård uppkörd offpiste som inte sett ny snö på länge.
Moment Belafonte
Kästle MX98
Dynastar Legend Pro 105
Salomon Sentinel

Hasse_Lindborg sa:
PNyberg: Pb&J så klart!!!!
Den är verkligen en av toppkandidaterna. Den verkar uppfylla alla krav plus att den är liite åt det jibbigare hållet så man kan åka igenom parken å göra bort sig någon gång då och då :)

Kanske borde starta en ny tråd men efter att ha läst på en hel del är det nu dom här jag velar mellan.

Moment PB&J 188: Efter att ha läst den här recensionen blev jag riktigt sugen.

Blizzard Bonafide 187: Har fått stört bra recensioner och det verkar som Blizzard verkligen fått till deras freemountain serie.

Salomon Sentinel 191: Testade den förra året och gillade den, skulle funka hur bra som helst men vet inte varför men den känns lite tråkig.

Völkl Mantra 191: Känns som efter uppdateringarna skulle den passa bra för det jag letar efter och Völkl ofta är ett säkert val plus att jag kan få tag i den billigt.

Några jokrar, Kästle MX98 verkar grym men dyyyr. Salomon Shogun, måtten verkar ok men är den stabil nog? Black Diamond Verdict, ON3P Vicik,

Vad tycker ni jag har glömt och varför? Finns massor av alternativ som har 105-110 i midjan som säkert skulle vara grymma men känner att det då blir lite overlapp eftersom jag redan har ett par som är 110 så jag letar efter ett par som är typ 98-103 kring 190 och har svängradie 20-30m.

Senast ändrad:
xLUNDISx sa:
Salomon Shogun, måtten verkar ok men är den stabil nog?
går du på 191:an har jag svårt att se att den inte skulle vara tillräckligt stabil, om man ser till dina andra alternativ!
191:an är klart styvare än 182:an och de andra, kortare varianterna.

Tillbaka
Topp