Någon som varit i Le Grand Massif

JojjeFalk

Medlem
Är det någon i detta forum som varit i Le Grand Massif i Frankrike. Byarna Flaine, Samoens, Morillon mm. Känns okänt för många men får fina omdömen om man inte söker utmaningar a la Chamonix! Tar gärna emot tips och omdömen. Ska dit vecka 12-13.

Min bror har varit på UCPA i Flaine och var mycket nöjd med systemet. Tyvärr brutalt ful arkitektur (tycker alla utom arkitekter… 😉)

Jag har varit för en dag, men tyvärr gav systemet inget bestående minne….
Lite ”mellanmjölk” helt enkelt.😉
Men är det bra med snö kan man söker hitta fantastisk skidåkning även där….

Är det någon i detta forum som varit i Le Grand Massif i Frankrike. Byarna Flaine, Samoens, Morillon mm. Känns okänt för många men får fina omdömen om man inte söker utmaningar a la Chamonix! Tar gärna emot tips och omdömen. Ska dit vecka 12-13.
Byn Flaine är inte särskilt upphetsande. Men småbyarna längre ner i systemet är trevligare. Hela systemet anses snösäkert och det finns hyfsad åkning utanflr pisterna.
Klart värt en resa.

Jag var där för ca 10 år sedan och åkte offpist med UCPA. Jag var väldigt imponerad av skidåkningen. Är det öppet hela vägen ner till Sixt finns fantastisk skidåkning i offpistterräng att tillgå. Även pisterna, mest erfarenhet av Flaine, håller hög kvalité. Liftarna är skapligt moderna och effektiva, men någon flaskhals fanns. Då det ligger nära Geneve är transfer smidigt.
Jag har även varit i Chamonix, Val disere, Serre Chevalier, Monterosa, Courmayour, mm. Flaine ligger högt upp på min lista.

Jag var där för ca 10 år sedan och åkte offpist med UCPA. Jag var väldigt imponerad av skidåkningen. Är det öppet hela vägen ner till Sixt finns fantastisk skidåkning i offpistterräng att tillgå. Även pisterna, mest erfarenhet av Flaine, håller hög kvalité. Liftarna är skapligt moderna och effektiva, men någon flaskhals fanns. Då det ligger nära Geneve är transfer smidigt.
Jag har även varit i Chamonix, Val disere, Serre Chevalier, Monterosa, Courmayour, mm. Flaine ligger högt upp på min lista.
Härligt. Låter som vi kommer få en bra skidsemester. Chamonix och Val d Isere ligger högt upp på min topplista också.

Jag var i Flaine en vecka i januari 22. Finns väldigt fin offpist i Gers-dalen som det även går att åka ner i från Grand vans. Dessutom är jag ganska säker på att vi åkte en hel del i området jag markerat på bilden nedan, men åk nedanför en gång innan för det är en del raviner så man kommer inte ner riktigt överallt.

1000000338.jpg

När vi var där var Lindars Nord stängd hela veckan och då är det ganska trevligt att tura upp där med Mont Blanc i bakgrunden. Chamonix är skymt av Brévent/Flégère, men man ser utkanterna av Les Houches om jag minns rätt.

De har väl haft en riktigt bra snösäsong i år, men det kan vara bra att veta att man ska passa sig lite i den gigantiska bowlen som Flaine är. Berget under snön är någon väldigt mjuk bergart (kalksten?), så det är kraftigt eroderat och det finns massvis av djupa hål i berget där man kan trilla ner. Det bör alltså till viss del behandlas lite som en glaciär när man åker utanför pisten främst under Grandes platières, så reka ordentligt och ta det försiktigt. Kan vara bra att leta upp någon sommarbild så man förstår hur det ser ut under snön. Allt kan dock vara snöfyllt när ni är där, för de har väl bortåt 4 meter snö i Flaine nu?

Vi åt lunch på Restaurant l'Epicea två-tre dagar om jag minns rätt. Plat du jour och råbiffen var väldigt god och ganska prisvärd. Ett glas god Bourgogne till för 3€, så på den terassen trivs man.

Svarar gärna på fler frågor om du undrar något.

Snödjup

Tillbaka
Topp