Någon som varit i Saas Fee eller Zermatt?

Piggelinen

Ny medlem
Någon som varit i Saas Fee eller Zermatt?
Har fått jobb i Saas-Fee, men det verkar så litet där!Någon som varit där och kan berätta?!Funderar istället på Zermatt?Hur är det där?Tacksam för svar!
 
Någon som varit i Saas Fee eller Zermatt?
Har varit en del i bagge orterna under Spet/Oct och tycker Saas fee har lite vassare akning under den tiden,det maste aven ett antal alpina landslag tycka etfersom dom flockas i Saas pa for sasongen.Under den del av aret jag hoppas att du skall fa nojet vara dar[hela vintern] ar Zermatt mer mangsidigt.Bade akningen och byn ar storre och mer varierad men Saas har en mycket fin park som ligger hogt uppe pa glaciaren dar du kan aka aret om.Bagge byarna ar pitoreska och jatte mysiga och som du nog redan vet bil fria.Saas kanns mindre exploaterad bla har dom ingen jarnvag dit sa du far ta bil eller buss sista biten vilket dock inte ar nagon stor affar.Zermatt har en exclusivare kannsla mer top of the line och jet set feeling pa butiker och shopping man jag formodar att du inte aker dit for att kopa dyra urverk.Min uppfattning ar att det ar mer solig backar och varierad offpist i Zermatt och bara mojligheten att kunna gida in i Italien och aka i Cervinia avgor saken.Om du har mojlighet att valja ta Zermatt men glom inte att ta en tur over till Sass specialt tidigt pa sasongen.Du blir garanterat inte besviken i Zermatt, jag bara alskar stallet och det gor alla dom jag har dragit med mig dit ocksa.
Kommer att aka nagra dagar i bagge orterna fran Sept 23-28 da ar det bara glaciaren som galler och bagge orterna har ca 20 km pist redo i nu laget.From forra vintern oppnades en ny tag tunnel sa det tar bara ca 3,5 timmar fran Zurich flygplats och Swiss air har kanon priser pa flyg om du ar tidigt ute.

http://www.swiss.com/web/EN/Pages/index.aspx?Country=US

Hoppas det hjalpte dig lite.
 
Någon som varit i Saas Fee eller Zermatt?
du verkar ju vara skidakare...vet inte om du är freeski eller pist/offpist... men parken i saas är alltid i drift typ och i toppform och välshapad...vikket man inte kan säga om zermatt...

zermatt är mer för, som CR58 skriver, för flashiga människor och skitourers/offpist...

saas-fee är mer familjärt och freeski/snowboardfokuserat...

parken pa glaciären i saas-fee är försäsongs/sommar park...normalt sett ligger parken bredvid egginer2 liften...
 
Någon som varit i Saas Fee eller Zermatt?
jag säsongade i saas-fee förra vintern o ska dit i år igen!
funderade ett tag på zermatt men har nu bestämt mig för att det blir saas-fee igen ändå.
alla jag känner som varit där älskar saas och jag själv också.
byn är väldigt liten och "alla känner alla"-känsla, på gott och ont.
väldigt relaxed och mkt roliga säsongare, men det är det nog överallt.
i och med att det är så pass litet är det en väldigt lugn och avslappnad by men det går också att festa loss rejält från och till. du kan såklart gå ut och dricka öl varje dag om du vill men det är väl inte världens röj jämt. after-skin är inte heller den bästa jag sett (jämför med st.anton)...
liftsystemet är också litet men VÄLDIGT bra, säkerligen ett av de bästa i europa. jag var i zermatt också en gång förra säsongen och skidåkningen där var ganska lättåkt tyckte jag men soligt och fint.

så det är bara välja vilket du själv gillar bäst, själv kommer jag som sagt åka till saas i vinter igen :)
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp