Något ska bytas, Dynafit TLT Speed + Black diamond Zealot

Ocean

Ny medlem
Har ett par BD Zealots med Dynafit TLT Speed monterade och jag litar inte på denna setup för fem öre efter vintern. Bindningarna löser ut när man kör på för hårt på hård snö och jag har lyckats göra en hel del vurpor. Då jag inte vill köpa allt helt nytt och gillar mina zealots funderar jag på att:
1. Montera en annan bindning på mina zealots, men då jag turar en del kanske jag vill ha en lättare skida. (Dyrt med nya kraftigare AT-bindningar).
2. Sätta bindningen på en smalare skida mer lämpad för ex skidalpinism och sätta en freeridebindning på mina zealots. (För mycket kompromiss på åkprestanda?)

Någon som har nån åsikt? Vad anses maxvidden på en skida vara för speed-bindningen?

Ocean sa:
1. Montera en annan bindning på mina zealots, men då jag turar en del kanske jag vill ha en lättare skida. (Dyrt med nya kraftigare AT-bindningar).
2. Sätta bindningen på en smalare skida mer lämpad för ex skidalpinism och sätta en freeridebindning på mina zealots. (För mycket kompromiss på åkprestanda?)
Techbindning på zealots skulle jag köra åtminstone vertical (med power plates), men helst ett par radical ft/st.

Hur menar du med att det är för mycket kompromiss på åkprestanda att sätta en freeridebindning på zealotsen?

Syftar på att jag kompromissar på åkprestanda när jag turar med en smalare skida!

Jadå, det beror väl på var du drar gränsen! Finns ju fransoser som verkar tycka att puder med 85 mm midja är det bästa som finns ;)

Beror också mycket på var och när du turar? Vid vårturande här i Norden (eller egentligen vårturande var som helst i världen) skulle jag t o m vilja påstå att du får bättre åkegenskaper med en smalare skida. Om du däremot turar i Japanskt puder ska du nog snarare åt andra hållet vad gäller midjebredd för att optimera din åkupplevelse.

Vattendroppe sa:
Techbindning på zealots skulle jag köra åtminstone vertical (med power plates), men helst ett par radical ft/st.
Att det är skillnad mot FT förstår jag men Speed vs ST får du nog lov att förklara för mig.

- Samma tå.
- Samma DIN = samma fjäder.

//Fundersam piglet som kör Dynafit speed i pist med 110mm skidor och Techica coshice utan en enda tjuvlösning.

Piglet55 sa:
Vattendroppe sa:
Att det är skillnad mot FT förstår jag men Speed vs ST får du nog lov att förklara för mig.

- Samma tå.
- Samma DIN = samma fjäder.

//Fundersam piglet som kör Dynafit speed i pist med 110mm skidor och Techica coshice utan en enda tjuvlösning.
Stor skillnad på tån (och hela bindningen för den delen) på gamla speed:
thumb1_48023_9170.png

och nya speed radical/radical ST:
dynafit-tlt-speed-radical-ski-bindings-no-brakes-2013-grey-front.jpg

Anledningen till att jag personligen skulle satsa på en radical ft/st framför nya speed radical är den bredare basen på bindningen.

Jag kan också tillägga att jag träffat en herre som kört comforts på en skida med 128-midja. Ska ha funkgerat bra på allt utom riktigt stökiga underlag (typ hårda puckar i hög fart/uppkört och fryst)!

Senast ändrad:
Här måste jag nog vara oense med dig.

Det är ju exakt samma länkage i tån dvs samma bindning förutom lite kosmetika samt att det är väsentligt lättare att klicka i bindningen genom power tower på Radical.

Samma sak i hälen. Det är samma fjäder, det är samma "pinnar" osv. Att man har gjort det smidigare med hälhöjaren samt att det är lite snyggare/modernare påverkar ju knappast åkningen.

Även den bredare basen påverkar ju inte om bindningen kommer att lösa ut i på hårt underlag eller ej. Anledningen till att ha en bredare bas är ju att minska hävstången/påfrestningarna på varje enskild skruv så att dom inte ska ryckas ur skidan.

Om jag får välja mellan gamla speed och en ny radical ST så är ju valet enkelt till Radicalens fördel men jag förstår fortfarande inte varför den skulle vara bättre rent åkmässigt om nu Ocean redan har en gammal speed sittandes på skidan.

Piglet55 sa:
Här måste jag nog vara oense med dig.

[etc]
Jag har fattat det som att samtliga tåfjädrar i radical-serien är utbytta mot de styvare (samma som den vita vertical 12-an), men jag kan ha fel. Om jag har fel där faller såklart hela mitt resonemang. Dynafit själva hävdar förvisso att tornen gör skillnad för tjuvlös i tådelen, själv är jag tveksam.

Att hälen "utlösningsmässigt" är oförändrad är jag fullkomligt medveten och överens med dig om.

Anledningen till att jag tog upp den bredare basen är detsamma som du skriver, självklart har den ingenting med tjuvlös att göra. Kan tillägga också att bredare bas ger en (möjligen marginell) förbättring i bindningens "vridstyvhet".

Så för att svara på din sista fråga: Jag har förstått det som att alla nya radical-bindningar har de nya tåfjädrarna, vilket är varför det skulle vara bättre med en ny radical sett till tjuvlös. Om jag har missförstått något faller hela mitt resonemang och du har helt rätt.

Visst är det väl skillnad mellan gamla och aktuella Speed ST? Gamla har väl ett chassie i bockad plåt medan den nya har ett gjutet chassie. Den bockade (och flexigare) plåten är väl anledningen att FT:n fick sin power plate för att flexa mindre framförallt på bredare skidor. Eller cyklar jag bara?

Tjuvlös pga slag från sidan måste ju rimligen bero på att tådelens fjäder flexar ut på ena sidan varpå det släpper på andra sidan om pjäxan där samtidigt vill uppåt vilket i sig är en ovanlig kombination. Med Radicals power towers så hindras pjäxan att åka i sidled. Med verticaltådelen kvarstår detta tjuvlösscenario även om det är ovanligt. De hårdare fjädrarna kom väl till för att minska detta problem som kom med bredare lagg. Powerplaten minskar flexet i tådelens plåt och minskar risken att vrida ur bindningen vid breda skidor och stora torsionskrafter, dvs härd körning på hårt underlag. Radical är tillverkad i gjutgods och flexar därför inte alls eller åtminstone obetydligt. Har både Vertical och Radical. I hårt och i pist känns det tryggare med Radical men båda fungerar i praktiken lika bra. Har iofs inga bredare skidor än 112.

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Jag hade en del problem när jag bomba på i liftnära stenhård offpist i riksgränsen i våras. Även haft en del problem i hård pist. I mjuk snö har jag aldrig problem. Jag tror det är tådelen som löser när skidan "slår" eller vad man ska säga! Slog mig rätt bra. Så länge jag håller mig till mjuk snö är det lungt dvs, men jag vågar inte ge mig på någon brant terräng om underlaget är hårt just nu.

Senast ändrad:
Sett till tester och antalet reklamationer så är Radical tådelen väldigt mycket mer hållbar och bättre åkmässigt än gamla tådelen, starkare fjädrar och ja, Powertowers gör faktiskt stor skillnad på åkegenskaperna. Kan själv meddela att sedan Radical tån började säljas har vi i skidbutiken som jag jobbar i inte fått in en enda reklamation där det, tråkigt nog, var ganska många gällande den gamla.

Hur som helst, det kan väl knappast förvåna någon att "Bindningarna löser ut när man kör på för hårt på hård snö" eller? Är väl allmänt känt att alla techbindningar (fram tills nyligen) inte har någon som helst elasticitet i tån och därför inte klarar av hårda slag från sidan och att de inte erbjuder någon stötdämpning så ska man använda dem som allroundbindningar med ett par skidor som är så pass köttiga som Zealots så får man ju veta vad man ger sig in på i min mening.

Åker själv ganska uteslutande på Techbindningar numera och har inget att klaga på, kan vara så att jag inte åker lika hårt som TS eller också så är det för att jag ser dem för vad de är och använder dem till vad de är tänkta för. Sen om man kan åka hårt på techbindningar är ju även en teknikfråga, jag tänker verkligen inte försöka gissa mig till din teknik då jag är säker på att den är felfri in i minsta detalj ;) Men om man åker fort utan att sätta för stor press på bindningarna så kommer de ju inte lösa...

Hur det än är så är det ju surt att du nu insett att de inte lever upp till dina förväntningar, finns ju nya Dynafit Beast som ska vara en klar förbättring men den kostar ju en liten slant också... Och om man vill köpa förstaårsprodukter kan ju också diskuteras. Om du vill kunna bränna på överallt och spenderar mer tid utför än uppför så skulle ju jag har valt en framebindning med gåfunktion, Duke, Guardian etc. och satt på Zealotsen. Är ju ett ypperligt tillfälle att köpa ett par riktigt lätta skidor (~1500g) och sätta speedbindningen på dem för en riktigt skön tursetup.

Senast ändrad:
Blidee, tack för ett utomordentligt svar!

Självklart åker jag med perfekt teknik! ;)

Jag har funderat på just det sita du sa, att sätta ett par framebindningar på zealotsen och köpa ett par lätta också. Funderar på k2 wayback. Jag tror nästan det är det bästa alternativet!

Senast ändrad:
Jag upplevde samma problem med mina Vertical när jag monterat dom enligt anvisningar.
Första dagen i hård pist löste bindningen ut och min annars så vackra bakdel färgades blå efter tredje vurpan på samma sida.
Idag har jag inte problem med detta efter att ha justerat fram bakbindningen något (ca 1mm), tror att tjuvutlösningen beror på skidans flex i kombination med sidokrafter.Hart även skruvat fjädern i botten.

De gånger jag åker i riktigt brant, isigt eller av annat skäl inte vill att bindningen ska lösa ut sätter jag tådelen i "gåläge" (bara ett snäpp) då sitter dom alltid kvar....

/R

Ett alternativ (om vi bortser från kostnaderna då...) kanske kan vara ett CAST-system? Där har du Dynafit tå uppför och FKS nerför :-)
Känns för mig som det bästa av två världar. Kanske lite fippel (men egentligen inte mycket mer än att stänga en Duke fyllt med snö), men du behöver aldrig tvivla på bindningen i något läge.
Men smakar det så kostar det såklart, eftersom du behöver både CAST-plattorna och FKS-bindningarna. Men köp det och installera dina Dynafits med inserts på den nya skidan så har du en väldigt modulär-quiver.

http://www.casttouring.com/ - Går bara att köpa via Kickstarter just nu.
Blister Gear recension -Mycket positivt, men de killarna är mitt i målgruppen för den här produkten, de som går uppför 1-1,5h och köttar på nerför och tyckler att Duke/Guardian inte är tillräckligt bra på något av det.

Jag upplevde samma problem med mina Vertical när jag monterat dom enligt anvisningar.
Första dagen i hård pist löste bindningen ut och min annars så vackra bakdel färgades blå efter tredje vurpan på samma sida.
Idag har jag inte problem med detta efter att ha justerat fram bakbindningen något (ca 1mm), tror att tjuvutlösningen beror på skidans flex i kombination med sidokrafter.Hart även skruvat fjädern i botten.
Du har möjligtvis redan fått svar på frågan men...

Kontrollera spelet mellan hälbindningen och pjäxan. Om avståndet är för stort finns det risk att hälpiggarna glider ur läget på pjäxan när skidan flexar ordentligt....

Hade samma problem med tidigare uppsättning med en G3 bindning.... Kör just nu på ett par Stöckli stormrider och ett par dynafit vertical ft utan några som helst problem.

Tillbaka
Topp