Några bra allround skidor för medelåkare!

Mattias87

Ny medlem
Tjenare,

Jag är en medel åkare som skulle vilja ha lite tips när det gäller skidor. Jag söker efter en skida som är bra i pist men ska samtidigt gå att åka båda i park och offpist. Kan väll säga att jag är långt ifrån någon elit åkare men åker fortfarande lite park och hoppar på dom flesta hopp. Helst vill jag inte ha något pris över 5000. Jag väger cirka 70kg och är 183cm lång. Tack på förhand

medelgod åkare, max 5000 kr för skida inkl. bindning... det finns bara en sak att göra - gå till stadium! det mesta ur deras sortiment lär passa dig..

Völkl Karma eller Rossignol Scratch BC tror jag kan passa dig. Har själv ett par Völkl Karma 177 och dom är underbara

Varken kamran eller BCn går under 5000. Jag har inte provat dom sjävl men det är väl inga söndagsskidor för medelåkarn direkt. Det låter på dej som att pist är viktigast att dom funkar i och Bc och Karman är stora och breda vilket inte direkt hjälper pistegenskaperna. Vad du ska välja för skidor beror på hur högt du prioriterar dom olika områdena. Är parkegenskaperna viktiga kan ett par stabila twintips va en variant, typ Head Mad_Trix eller Scott P3. Är pist viktigast och du inte har jättekrav på fakieåkning kan ett par mer pistskidor med uppböjd tail va en bra variant, typ Rossignol B1 eller B2, Scott Aztec mm. Är ändå offpisten viktigast är väl Scratch Bc eller Völkl karma va bra skidor men då är dom bökigarea att kanta osv.

Glömde skriva att salomon gör mycket skidor som kan vara lämpliga för dej, typ Scream Ltd., men då är tailen ganska så låg.

Hej,

Atomic SX9 är en allround skida som är superbra och fungerar mycket bra i pist och även off pist (typ vad som erbjuds i Sälen åtminstone). X-et står för "supercross" och indikerar att skidan är allround. Den har bra kantgrepp och är lättsvängd men även stabil i högre farter. Kostar ca 5000:- , men TeamSportia har SX9 i ett eget utförand som heter SX9c och kostar ca 3500:- (samma skida men annan färg, vet dock inte om det är samma bindning).

Har åkt på SX9 1,5 vecka och är helt nöjd. Provat många skidor och enda paret som var bättre (för mig och min åkstil i alla fall) var Head XRC1100 intelligence 156cm. Men de kostar då 9000:- !!!

Jag är 170cm och åkt SX9 både i 170cm och 160cm längder. Tycker skidorna uppträder ganska lika. Upplever dock att 160cm var "roligare". Rekommenderar dig att välja den kortare längen om du står och tvekar mellan två längder. Skidorna idag är så pass bra att längden (10 cm hit eller dit) inte är avgörande för stabiliteten.

Hoppas du hittar skidor du blir nöjd med.

/Mvh Kamaj

Tillbaka
Topp