Några frågor om Zermatt, Schweiz

SteniS87

Ny medlem
Hej!

Vi är ett gäng killar som är sugna på att besöka Zermatt i vinter och undrar några saker som vi hoppas på att någon med erfarenhet därifrån kan svara på.

- Då vi hade tänkt ta tåg med interrailkort dit och har uppmärksammat att det är 5-7 tågbyten innan man är framme. Är det lätt hänt att man missar ett tåg? Bör man boka plats på tågen i förväg?

- Har läst lite här på siten och en del tycker att åkningen är lite för flack, dvs att det saknas bra brantare backar. Stämmer detta verkligen? Vi anser oss vara relativt duktiga åkare, dock inga experter.

- Vi hade tänkt åka i januari, hur brukar förhållandena vara där då? Antar att snö inte är någon bristvara med tanke på den höga åkhöjden, men längre ner mot dalen då?

- Hur fungerar förbindelsen med Cervinia? Hade gärna provat åka på båda sidor, men hur ofta händer det att det att de stänger de liftarna vid sämre väder etc.?

- Några tips på billiga ställen att bo på?

- Slutligen, är det något i Zermatt som sticker ut lite extra som man inte bör missa?

Senast ändrad:
heey! jag har inga svar men kan kanske ta reda på mer eftesom jag har släkt där..tänkte bara höra om ni redan har fixat boende eller om ni vet om det är svårt att få det där..jag och min pojkvän har inte bestämt oss än vart vi ska åka men vi är öppna för förslag...

SteniS87 sa:
- Då vi hade tänkt ta tåg med interrailkort dit och har uppmärksammat att det är 5-7 tågbyten innan man är framme. Är det lätt hänt att man missar ett tåg? Bör man boka plats på tågen i förväg?
Det är i Schweiz, så det är liten risk att tågen är försenade. Jag skulle säga att minst 10 minuter är bra, men det beror på storleken på stationen och mängden bagage.

Bokning är inte obligatoriskts i Schweiz, så de flesta bokar inte. Åk inte i rusningstid, så klarar ni er nog!

SteniS87 sa:
- Slutligen, är det något i Zermatt som sticker ut lite extra som man inte bör missa?
Bil är förbjudet, det finns endast elbilar i byn.

* Förboka plats på nattågen (köpenhamn-basel) så är resten lugnt i schweiz iallafall.

* Zermatt är ett stort som system som erbjuder det mesta och jag är för tveksam om man någonsin blir för duktig för att inte hitta kniviga åk där. Menar ni pister eller offpist? Runt Gant och triftji finns det en hel del lutning. Klein Matterhorn saknar lutning och om det finns lutning så efterföljs det av en kilometer transport.

* Klein Matterhorn har alltid snö och är öppet för skidåkning året om. Snösäkrare blir det nästan inte. Resterande delar av systemet beror på hur bra vintern är precis som alla andra orter i alperna.

* Cervinia är lätt att ta sig till och är nästan alltid öppet. Cervinia erbjuder mer sol, bättre kaffe och lätta pister........perfekt för en bakfylledag om man slipper stå i alla köerna upp till Klein Matterhorn.

* Zermatt har ett hostel som är schysst och billigt http://www.youthhostel.ch/hosteldetails.html?&user_hostels_pi1[bez]=ZER&cHash=55c66ff85b

*Pizzorna i källaren på Posthotel är fina fisken.

Enjoy...hoppas det var till nån nytta!

Tycker att blackriverpaint gav en bra bild av Zermatt!

Glöm inte att röjja på "Hennu Stall" innan ni avslutar skiddagen!

Zermatt är riktigt bra!

man maste ju ha sett/varit i zermatt sa det är väl rätt beslut att aka dit...

själv tycker jag det är helt uppf----- dyrt och det är riktigt sunkigt att man inte kan parkera bredvid liften :) utan maste släpa bräda och utr och betala hur mkt pengar som helst för att bara komma fram till liften...

som alla ställen...om ni bokar veckovis eller längre är det nog inga problem att hitta boende om ni är ute i god tid...dvs nu är sen tid om ni skall dit i samband med nagra skollov här nere...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp