Några som ska säsonga i Saalbach 08/09?

Flummflicka

Ny medlem
Har fått jobb i Saalbach från dec - april och tänkte se om det fanns några flera här som hade tänkt ta sig ner då? :)

Har vart där en gång tidigare en vecka, men mottager gärna bra tips på härligt skidåkning (helst utanför pisten). Och annat värt att veta.

Funderar på det. Vi är 4st (2 killar två tjejer) som ska någonstans i Österrike iaf. Har gjort en säsong i saalbach för några år sen. Du lär inte bli besviken. Vart har du fått jobb? Finns många bra guldkorn utanför pisterna men de lär du dig när du kommer dit ;) Men jag har en del åk som inte liknar något annat och då har jag ändå åkt lite överallt i europa sen barnsben, men blir väl så när man säsongar, man lär sig ställena.

Något som är värt att veta är kanske att du ska fixa en bil (eller lära känna någon som har bil) och köpa liftkortet Salzburg SuperSkiCard som gäller lite överallt (bad gastein, zell am See, kitzbuhel, lofer, st johann osv osv) så du kan dra iväg lite när du vill och testa nya områden. kostar 4700 kr så det är jvligt billigt jämfört med andra ställen. får ju trots allt 220 mil pist för pengarna....

Har du frågor är du välkommen att höra av dig.

by the way, Hinterhag Alm vid kohlmais liften, glöm aldrig det du.

Ett tips från en som var i Zell am See i vintras är att om du är där tidigt i december (har för mig att det senast var fram till 8e dec. i vintras) så får du köpa säsongskort billigare. Antar att du ska vara det eftersom du jobbar i Dec. men se även till att köpa liftkort så fort du har kommit dit. Jag hade Ski Alpin Card som gäller i Saalbach, Zell am See och Kaprun (glaciär som är bra att ha om det är snöbrist) och var nöjd med det. Om du bara vill ha för Saalbach så kolla om du kan få arbetsintyg från din arbetsgivare för då kan du också få liftkortet billigare. Detta brukar tyvärr bara gälla om man nöjer sig med det lokala systemet.

Gjorde säsongen 06/07 i Saalbach så har rätt bra koll på det stället också. Ang. offpist så håller jag med ovanstående att du lär dig när du kommer dit. Se till att bli kompis med svenska och danska skidguider, de brukar ha lite inside info om sånt.

Måste också hålla med ovanstående om att du ska ta dig till Hinterhag Alm så fort säsongen sätter igång på allvar!

Tänkte bara flika in med lite info om Salzburg SuperSkiCard som liftkortet heter. Innan den 4e gäller det billigaste priset i år så du inte missar det. se nedan:

"pre sale until 04.12.2008 497,00 euro
sale from 05.12.2008 555,00 euro"

http://www.salzburgsuperskicard.com/en/

adressen till liftkortshemsidan. (kanske kan köpa online om du inte hinner ner innan den 4e)

för övrigt, om det är fler som funtar på saalbach så skriv en rad. the more the merrier...

Tack så jättemycket för era svar!!! :)

jonasjonas: Har ni bestämt än vart ni ska åka?

Är det många svenskar som säsongar i saalbach?

så lite så.

ja till 99% iaf så blir det saalbach. Skulle vilja testa något annat men de andra vill gärna till saalbach så då hänger jag ju såklart med. Har några kompisar som bor där praktiskt taget året runt så det är ju inte fel att hälsa på dem heller :)

Tror vi var typ 60st skandinavier om man räknar med de som jobbade för resebolagen (som var hemma 1 vecka, saalbach en vecka osv) om det är mkt vet jag inte. Säkert fler i st anton och Åre måste det ju vara flera 100 pers som säsongar. Men 60 räckte gott och väl :) Alla känner alla så det är ju ganska soft.

jonas_s81@hotmail.com är min mail ifall du undrar över något mer.

ha de

tjenare, sitter i saalbach just nu... varit här i 3 år nu... helt rätt ställe att göra säsong på!! Vart ska du arbeta? Känner varenda kotte här vid detta laget... kan även inflika att vi fick vår första snö förra veckan, stannade inte länge men prognosen säger att från o me inatt lär vi få en hel del....

gällande svenskar o sånt, de skönaste me saalbach är att alla hänger me all, oavsett nationalitet, snöa itne in dig på att de måste va svenskar, för då blir umgängeskretsen ganska liten.... de e en massa sköna engelsmän här också, o holland är väl representerat här(eller mest i hinterglemm)....

ett par tips till skidåkningen, försök hitta ett par lokalbefolkade personer som kan visa offpisten, de e de bästa me saalbach, folk åker nära pisten, men tar inga längre turer, med andra ord, när man vet vart man ska ta vägen(eller har nån som visar) då finns de e galet stort utbud...
Ja jobbar som bergsguide på sommrarna här o skidlärare på vintern, ägnar större delen av sommaren att reka nya offpist ställen o till vintern har man alltid en massa nya ideér så satsa på att hitta nån lokalbegåvning, då blir de en oförglömlig offpist vinter....

vi ses på bobbys!

godkväll morgontrött.

Känner också några kottar där nere så det är inte omöjligt att det är samma. Du har inte nån tips på jobb redan nu? ska ju som sagt ner i år igen. Även tips om boende kanske? Har ju mailat pension hagleitner och några andra klassiker. Tänkte att du kanske har hört något från nån som hyr ut.

Hörde om snön, satt och kollade på webkamera när det snöade. Vad gör man inte för att få en glimt av snö vid denna årstiden i sverige? :)

Som sagt ja, syns på bobbys, jag bjuder på en runda kvalitativ bowling

hej

Jag ska jobba på enzian... något du känner till?

Och nej då, jag snöar verkligen inte in mig på svenskar. Ser jättemkt fram emot att träffa folk från andra ställen. Är alltid kul och bra. :)

När börjar folk i allmänt droppa in för säsongen? Och när drar folk hem?

Skrev ju i din gästbok nu också och undrarde om skidor och så... :)

Tillbaka
Topp