Säsonga med hund, möjligt?

Malen

Medlem
Tjenixen,

Är en 27-årig kille som fastnat lite i livet efter att kört direkt in i plugg och sen jobb. Har åkt skidor hela livet och känner verkligen att jag behöver ta vara på det och ta chansen att uppleva allt det härliga och inte härliga med säsong. Har dock en hund.

Undrar om det är någon som själv har erfarenhet av att säsonga med hund eller vet någon annan som gjort det och fått det funka? Gäller både för Nordiska fjäll och mer utomlands, kan tänka mig lättast att lösa i norden kanske.
Tar gärna emot tips annars från någon som varit i liknande situation. Har ett bra supportnät med familjen som en möjlig plan B annars.

Tack o bock!

Tjenixen
Absolut möjligt. Men. Hundens bästa måste alltid komma först.
Jag är weekend warrior med hund. Enligt min uppfattning måste du 1. Ha en hund som du kan lämna ensam 3-4 timmar. 2. Ha ett boende nära liften (för att fa bra utbyte av 3-4 timmar) som du har för dig själv (så att du kan lämna hunden där 3-4 timmar) och som hunden känner sig trygg i (öva och gradvis förläng ensamhetsträning) och 3. Välja en destination som du inte behöver flyga till (jag skulle aldrig stoppa min hund i en box och frakta per flyg). Sen är det väl lite vaccinationer och dylikt som måste lösas beroende pa destination.
Det är alltså enligt min uppfattning möjligt. Men meckigt. Och förmodligen dyrt. Men om du har tid och dom nödvändiga slantarna så go for it.
Vill påpeka att detta är mina 5 cent och behöver inte alls vara ”the whole truth and nothing but the truth”. Finns tillräckligt många hundägare som på olika sätt vill tillrättavisa andra hundägare - Jag försöker att inte vara sådan.

Bilagor

• IMG_9826.webp
    IMG_9826.webp
    74.9 KB · Besök: 127
  • IMG_9749.webp
    IMG_9749.webp
    305.3 KB · Besök: 120
  • b09ff80c-bb2b-44ea-9ef8-4d5011604a99.webp
    b09ff80c-bb2b-44ea-9ef8-4d5011604a99.webp
    616.7 KB · Besök: 131
  • IMG_9522.webp
    IMG_9522.webp
    254.1 KB · Besök: 127
Tjenixen
Absolut möjligt. Men. Hundens bästa måste alltid komma först.
Jag är weekend warrior med hund. Enligt min uppfattning måste du 1. Ha en hund som du kan lämna ensam 3-4 timmar. 2. Ha ett boende nära liften (för att fa bra utbyte av 3-4 timmar) som du har för dig själv (så att du kan lämna hunden där 3-4 timmar) och som hunden känner sig trygg i (öva och gradvis förläng ensamhetsträning) och 3. Välja en destination som du inte behöver flyga till (jag skulle aldrig stoppa min hund i en box och frakta per flyg). Sen är det väl lite vaccinationer och dylikt som måste lösas beroende pa destination.
Det är alltså enligt min uppfattning möjligt. Men meckigt. Och förmodligen dyrt. Men om du har tid och dom nödvändiga slantarna så go for it.
Vill påpeka att detta är mina 5 cent och behöver inte alls vara ”the whole truth and nothing but the truth”. Finns tillräckligt många hundägare som på olika sätt vill tillrättavisa andra hundägare - Jag försöker att inte vara sådan.
Stort tack för genomgående svaret! Skönt att höra från någon som faktiskt gjort det å, tomt med det när jag sökt runt.

Hoppas du inte har något emot nån följdfråga,
1. Hur gick det till med boende för dig? Var det svårt att hitta något där det gick att ha djur?
2. Hur gammal var hunden?
3. Har du kört på egen bil då eller har du använt alternativ transport som buss och tåg?

Just nu är hunden väldigt duktig med ensamträning så på den punkten är jag nog lugn iaf. Har du några mer tips över hur du lyckades så har jag inget emot att höra!

Oj, det blev nog lite väl entusiastiskt här. Jag har inte säsongat med hund. Jag har faktiskt aldrig säsongat. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Mitt inlägg skrevs något i eufori över den härliga iden att säsong med ens bäste vän.

Jag är hundägare och skidåkare och aker skidor nästan varje helg. Pga av min erfarenhet av detta skrev jag kanske ett lite väl peppigt inlägg. Faktum kvarstår dock: Jag tror att det är möjligt att säsonga med hund om man tar till sig av ovan nämnda punkt 1, 2 3. Jag tror också att det kan vara lite meckigt och något dyrare än utan hund pga av boendet.

Angende dina fragor:
1.) Jag tror det är lättare att hitta boende med hund i alperna än i Sverige - Min erfarenhet är att det gar väldigt lätt här.
2.) Jag har haft hunden sedan valp men det är väl kanske inte att rekommendera alltför stora utsvävningar i form av resa / boende hemifrån / ensamhet med en valp, eller?
3.) Väl plats i alperna är transport med tag och buss inklusive hund inga problem (om hunden mar ok av det) - Resan från Sverige till alperna kan kanske vara lite tuffare att genomföra.

Jag ber om ursäkt om jag vilseledde dig att tro att jag faktiskt redan gjort det du vill göra da sa inte är fallet. Men jag tror fortfarande att det är genomförbart. Om du genomför lovar jag att bli din trognaste blogg/insta/vlogg/whatever följare!

Tjena! Kul med hund ju, vad har du får nån?

Jag har bott i Åre, i Oppdal samt längre ut på norska västkusten med hund och heltidsjobb. Det har fungerat kanonfint, men då har jag haft hund med mig på jobbet hela tiden. Efter jobb har vi kört topptur och längd, och då har hunden varit med. Detta ersätter ju en del "hundpromenader" och blir både roligare både för hund och husse. ;)

Åka lift har mest blivit på helger, då jag tyckt det varit svårt att få till heltidsjobb och hundens behov på vardagar med liftåkning.

Så, allt går om man vill, men att man får kompromissa. Ibland kanske man får göra något för hunden istället för att maxa åk i liftsystemet. Finns som sagt mycket alternativ skidåkning som man kan göra med hund (vilket hunden kommer älska).

Är man ute efter klassisk säsong med jobb på obekväma tider, maxa skidåkning i lift på dagen och sen partaj resten av tiden kanske det dock blir meckigt?

Här i Åre känns det som mer regel än undantag att man har hund.. så kommer du hitåt är kommer du inte vara ensam att ha hund i alla fall. 😅

Tillbaka
Topp