några tips till min första säsong?

Josiie

Ny medlem
tänkte göra en säsong i alperna, österike hade jag tänkt! några tips vart man kan fixa boende eller vart jag ska åka.. har funderat på zell am see, några erfarenheter därifrån?
skulle va jättekul om du ville dela med dig lite av vadsomhelst som har med säsongarlivet att göra! kramar josefine

JAg å en kompis har tänkt precis samma sak. Tänkte just skriva ett inlägg ungefär som ditt faktiskt, men nu ser jag att det inte behövs. Österrike känns bäst, läderkortbyxor och jäger liksom. Vi kommer bara inte igång med planerandet. Först måste man ju ha någonstans att åka. Sen antar jag att det börjar bli dags att fixa någonstans att bo nu.

Ta chansen att påverka vad jag gör i höst å skriv vart vi ska åka å varför. Vi åker snowboard och vill ha fiin offpist. Vad är Zell am see för ställe?

det beror på vart du vill komma till ett österrike fyllt av partaj eller till ett lite lugnare och stimulerande skid ställe ??

Viktigt är att veta vad du vill ha ut av din säsong, fest eller skidåkning. ´Dra sedan upp riktlinjer, hur länge, hur mycket pengar du ska göra av med. och läs sedan in dig på orter och se hur de passar med dina önskemål. läs recensioner här på freeride, och försök begränsa dig till 2-3 orter och börja sök efter boende på deras resebyråer. Jobb tror jag är lättast att fixa genom kontakter med andra bummare eller åka ner tidigt på säsongen.
Hoppas det gav någon hjälp.

För övrigt går det faktiskt att kombinera fest och skidåkning/brädåkning. Verkar på alla här på forumet att antingen åker man ner och bosätter sig i en stuga i bergen och åker bara hela tiden, eller så super man bort hela säsongen totalt och åker inga skidor alls.

Bullshit säger jag bara! Går utmärkt att prissa till seeent på nätterna varje natt och sedan masa sig upp ur sängen och åka ändå. Vissa dagar kan man ju faktiskt sova till 10. Har det inte snöat på någon/några veckor behöver man ju faktiskt inte vara först upp i backen.

Mitt tips är altså att ni hittar någon ort där det är ordentligt med fest och bra/hyffsad/ok skidåkning. Då kan ni faktiskt välja vad ni vill göra. Åker ni typ till La Grave finns det ju faktiskt bara skidåkning att göra, men däremot typ Chamonix/Val D/Stanton finns det bra fest OCH bra åkning..

Saker vi hade med för lite av förra säsongen:
-silvertejp (gick ett par rullar)
-plastic padding
-bakaxel till en bil
-havregryn*

*(Delade meningar råder angående grynen, då vissa personer hatar grötkastruller.)

Andra bra saker:
-verktygskit
-pjäxtorkare
-grenuttag

Toaborstar är skitdyrt i Italien. Ska ni dit så se till att ha en sådan med er. Gärna stickandes ut ur bagaget.

Tack för svaren, de hjälper. Vi hade nog tänkt sätta åkningen i första rummet. Ska börja läsa in mig på lite orter snart. Är det ingen som kan ge några heta tips så här på rak arm, var har ni varit? Om man åker ner antingen i början av december eller januari, är det väldigt svårt att hitta jobb? hur bråttom är det med att fixa bostad??

tack för hjälpen

Jag var själv i anton förra säsongen. Vill man ha jobb så måste man åka ner tidigt. Det är otrolig konkurrens om jobben och även bostäder. Det som är bra är att oftast så kommer boende med jobbet. En fördel är om man pratar språket, eller är tjej, otroligt mycket lättare att få jobb då. Fixa hemifrån eller åk ner tidigt, redan i mitten, slutet av november. Om du vill vara hyfsat säker. Annars så kan du väl chansa, folk får sparken till vänster och höger... :]
Lycka till.

Tillbaka
Topp