Nån här som e bra på kameror?

jessevik

Ny medlem
asså jag har fått en kamera av min farsa en PAnasonic NV-GS50EG och jag kan inget om kameror lr jag kan filma å instälnngar å sånt men jag undra bara om nån här vet om den duger till att göra snowboard filmer me?

Vad kostar en sådan och hur ny är den?
En viktig del är ju att du kan få in klippen i datan, då går det mesta att göra film av!

Kikade lite på den på en hemsida, klart det går att göra amatörfilm med den. Bara ut och filma och tanka in klippen i datan där du kan redigera sedan.

Försök att hitta ett bättre redigeringsprogram än Windows Movie Maker bara, testa Vegas.

Hejdå!

okej jo hoppas de funkar men jag har ett problem har instalerat alla driv rutiner men de går ändå inte att dra in klippen:/

Eftersom jag inte riktigt hur du har gjort är det svårt att tala om varför mjukvaran inte funkar men i regel går allt lättast med en fire wire-kabel (finns billigt på clas ohlson), alternativet är USB2 ifall din kamera har en sån utgång. Om du har filmat på DV-band skulle jag tro att det är ett krav, om du har filmat på minneskortet är det såklart inte det. (Men minneskortet kan betyda probelm, det kan vara svårt ibland för datorn att hitta enheten "DV-kamera" ibland av någon konstig anledning så jag använder i princip inte minneskortet till något.)

Det du behöver på din dator är alltså en fire wire alt. USB2-ingång och ett hyggligt redigeringsprogram. Movie maker funkar helt ok att börja leka med, men se till att uppdatera programvaran bara. De senare versionerna är mycket bättre än de första.

Sen kopplar du bara ihop kameran och datorn, öppnar redigeringsprogrammet och väljer importera från kamera.

Jag har jobbat som filmpedagog och faktiskt aldrig varit med om att det inte funkat. Aldrig haft mjukvaru/drivrutinproblem.

Lycka till!

Vad använde du för anslutningskabel?
Jag har en Panasonic som jag hade problem med fick "bong" ljudet när jag anslöt kameran men fick inte upp kameran som en enhet. Tjafsade en hel del med både microsoft/ panasonic och pinnacle. Det slutade med att jag ominstallerade windows sen har det funkat. (jag använde firewire)

Okej jag va in till stan idag å skulle köpa en dv kabel å då började han snacka om fire wire sladar å då sa han som jobbar där att jag måste köpa ett fire wire kort för ca 250kr kan de stämma?

hmmm jag kollade just bakom min dator då ser jag att jag har som ett usb utag fast ena sidan är som lite rundad "inte rund de e som kantig iaf om ni fattar kan de va fire whier utag?

mm det är det som är fire-wire-porten, ja.
köp en fire-wire kabel, det är det du skall ha om du inte redan har en sådan...
det är via den du överför filmen till datorn. jag har också en panasonic NVGS och det fungerar finfint om du kör med fire-wire-kabel ;)
om du inte är så hajj på redigeringsprogram och sådant kan du börja med antingen video vegas eller pinnacle... de är relativt lätta att förstå sig på... windows egan "movie maker" suger gnupung...

Mmmm men asså om du har en lika dan kamera som jag e de bara å ta kabeln å kameran lr måste man instalera alt dcen där skiten på skivan som man får me också?

pula in firewire sladden i datorn och har du en hyfsat ny dator ska den ha ett firewire uttag. Datorn hittar sen automatiskt kameran och du kan enkelt importera klippen till din dator...

notera också att din kamera är på VCR eller PLAY funktionen när du ska dra över film. samma funktion som du använder när du ska titta på det du ska filma.

piece of cake!

sen gäller det ju att lära sig att använda redigeringsprogrammet, men det är ju ett senare problem!

Bara en fråga de e en kille på en afär som vill sälja mej en lika dan kabel som jag fick me enda skilnaden är att på den jag fick me e de usp på en sida men på den han vill säljja e de fire whire på en sida gör de värkligen nån skilnad?

Tillbaka
Topp