Eftersom jag inte riktigt hur du har gjort är det svårt att tala om varför mjukvaran inte funkar men i regel går allt lättast med en fire wire-kabel (finns billigt på clas ohlson), alternativet är USB2 ifall din kamera har en sån utgång. Om du har filmat på DV-band skulle jag tro att det är ett krav, om du har filmat på minneskortet är det såklart inte det. (Men minneskortet kan betyda probelm, det kan vara svårt ibland för datorn att hitta enheten "DV-kamera" ibland av någon konstig anledning så jag använder i princip inte minneskortet till något.)
Det du behöver på din dator är alltså en fire wire alt. USB2-ingång och ett hyggligt redigeringsprogram. Movie maker funkar helt ok att börja leka med, men se till att uppdatera programvaran bara. De senare versionerna är mycket bättre än de första.
Sen kopplar du bara ihop kameran och datorn, öppnar redigeringsprogrammet och väljer importera från kamera.
Jag har jobbat som filmpedagog och faktiskt aldrig varit med om att det inte funkat. Aldrig haft mjukvaru/drivrutinproblem.
Lycka till!