UBC är ett utmärkt val, inte så mycket för universitetets skull som för Vancouver och männinskorna där. Jag var där 98/99 och stortrivdes. Jag är ingen skidtok men fick ihop ungefär 25 skiddagar, mest i Whistler och Big White.
Whistler är naturligtvis en höjdare men jag rekommenderar verkligen en resa till the Interior, alltså Fernie, Red Mountian, Whitewater, Big White osv. Det närmaste stället är Big White (ca 8 timmar om jag minns rätt), det är helt okej men jag tror det blir ännu bättre om man orkar köra några timmar till. Jag har naturligtvis inte varit på alla dessa ställen men jag tror inte det kan bli fel, alla verkar bra. Det beror mer på vädret om man får bra skidåkning eller ej.
Några heta tips:
-Kolla runt efter billiga liftkort, det är ofta dyrast att köpa i luckan vid liften. UBCs skidklubb, vandrarhemmet eller SevenEleven(!) kan vara rätt mycket billigare.
-Köp en bil! Eller se till att bli kompis med någon som har en bil. Det blir dyrt att hyra i längden. Visserligen ordnar skidklubben resor men ska man ha lite frihet att kunna åka när det passar så behöver man en bil.
-Undvik Whistler säsongens första helger, det är löjligt trångt när alla ska vara först ut i den orörda snön. Ta det lungt, det kommer mer...
-Se till att ha lite extra pengar om du kan, CSN har inte räknat med att du ska åka skidor varenda helg...
Ha det kul
Fredrik