nån som varit utbytesstudent i BC?

Jag läste på UBC våren-99. Det var en rekordvinter och kanonåkning ända in i maj (kunde åka senare än så också om man ville). Hur många skiddagar du får beror helt på hur många poäng du har tänkt ta....

Det går billiga bussar upp till whistler/blackomb nästan dagligen, som student får man hyfsat pris på liftkort och universitetet har en lodge med billigt boende.

Förutom lediga vardagar och helger är det en veckas lov mitt på terminen om man vill testa andra delar av BC.

Om du gillar att traska uppför finns det oändliga möjligheter för toppturer nån timma norr om Whistler.

I stan finns några mindre skidområden för kvällsåkning.

Har pluggat vid UBC under två vårterminer och fick nog ihop en ca 45 dar på bergen vid varje tillfälle. Skall nämna att jag inte läste heltid.

Under terminen så är det bara att vara flitig och ha lite disciplin. Alla former av labbar, grupparbeten bör du göra med Asiater, de är ena flitiga ena, så kan du nog glida med fint. Läs huvuddelen av dina kurser som bara har inlämningsuppgifter så du slipper tenta-plugga.

Festa under veckorna så du slipper vara bakis när du sedan skall ”skinna” upp för första liftarna i Whistler. Blir mycket billigare !!! (det finns dragna spår att följa och du kan säkert få sällskap av likasinnade) Om du har tur kan du bli bjuden på lite röka, men passa dig junior för att bli riktigt stenad.

Om du känner dig lite feg/lat kan du alltid lösa ett ”backcountry pass” för att komma upp till övre liftarna där det sälla/aldrig sker kontroller.
Är du riktigt feg eller har bra sponsor från ”Mamma” är det bara att slanta upp den dyra dollarn.

Ett tips är att du köper en bil så att du slipper publika transportmedel. Går att köpa via deras motsvarighet till gula-tidningen. Bil är ett måste om du vill ha riktigt bra toppturer.

När sedan terminen är över och du väljer att dra hem kommer du att upptäcka att deras terminer är kortare och du reser vidare till Gränsen eller Nordnorge för att avsluta säsongen. Med denna taktik kan du nog kämpa dig upp i en 90 dar men fortfarande hålla liv i dina studier.

Om du önskar mer direkta tips om berg eller några bra bar-häng hör ut av dig till / Mes
/ Mes

UBC är ett utmärkt val, inte så mycket för universitetets skull som för Vancouver och männinskorna där. Jag var där 98/99 och stortrivdes. Jag är ingen skidtok men fick ihop ungefär 25 skiddagar, mest i Whistler och Big White.

Whistler är naturligtvis en höjdare men jag rekommenderar verkligen en resa till the Interior, alltså Fernie, Red Mountian, Whitewater, Big White osv. Det närmaste stället är Big White (ca 8 timmar om jag minns rätt), det är helt okej men jag tror det blir ännu bättre om man orkar köra några timmar till. Jag har naturligtvis inte varit på alla dessa ställen men jag tror inte det kan bli fel, alla verkar bra. Det beror mer på vädret om man får bra skidåkning eller ej.

Några heta tips:
-Kolla runt efter billiga liftkort, det är ofta dyrast att köpa i luckan vid liften. UBCs skidklubb, vandrarhemmet eller SevenEleven(!) kan vara rätt mycket billigare.

-Köp en bil! Eller se till att bli kompis med någon som har en bil. Det blir dyrt att hyra i längden. Visserligen ordnar skidklubben resor men ska man ha lite frihet att kunna åka när det passar så behöver man en bil.

-Undvik Whistler säsongens första helger, det är löjligt trångt när alla ska vara först ut i den orörda snön. Ta det lungt, det kommer mer...

-Se till att ha lite extra pengar om du kan, CSN har inte räknat med att du ska åka skidor varenda helg...

Ha det kul
Fredrik

Jepp!

Har pluggat vid UBC under två vårterminer och fick nog ihop en ca 45 dar på bergen vid varje tillfälle. Skall nämnas att jag inte läste heltid. Fick upp ögonen för Vancouver under en av säsongerna i Canada.

Under terminen så är det bara att vara flitig och ha lite disciplin. Alla former av labbar, grupparbeten bör du göra med Asiater, de är ena flitiga ena, så kan du nog glida med fint. Läs huvuddelen av dina kurser som bara har inlämningsuppgifter så du slipper tenta-plugga.
Festa under veckorna så du slipper vara bakis när du sedan skall ”skinna” upp för första liftarna i Whistler. Blir mycket billigare !(det finns dragna spår att följa och du kan säkert få sällskap av likasinnade) Kan hända att du får lite ”röka” på vägen upp men passa dig junior för att bli allt för stenad.

Om du känner dig lite feg kan du alltid lösa ett ”backcountry pass” för att komma upp till övre liftarna där det sälla/aldrig sker kontroller.
Är du riktigt feg eller har bra sponsor från ”Mamma” är det bara att slanta upp den dyra dollarn.

Ett tips är att du köper en bil så att du slipper publika transportmedel. Går att köpa via deras motsvarighet till gula-tidningen. Bil är ett måste om du vill ha riktigt bra toppturer.

När sedan terminen är över och du väljer att dra hem kommer du att upptäcka att deras terminer är kortare och du reser genast vidare till Gränsen eller Nordnorge för att avsluta säsongen. Med denna taktik kan du nog komma upp i en 90 dar på en termin och fortfarande hålla liv i dina studier.

Om du önskar mer direkta råd och rön om bergen eller bar-hängen så hör ut av dig.

/Mes

Kolla in SFU.ca också. Dom har sommartermin till skillnad från UBC så du kan i princip hinna med två terminer halvfart=mer skidor! Vårterminen slutar i april. Billigare att bo i Burnaby också. Bo nära motorvägen och skaffa bil så du snabbt kommer upp till backen.

Tillbaka
Topp