nån som vet en systemkamera som filmar i hd?

LoveAkerstrom

Ny medlem
som rubriken säger undrar jag över vad det finns för bra prisvärda systemkameror som filmar i HD, funderat på en nicon d90, någon som provat den? är den lätt att förstå sig på? blir det bra resultat? eller om ni kan tipsa om någon annan kamera. tacksamm för svar!

Canon EOS 500d som nämnts är ett alternativ. Om man bara ser till bildkvaliten från Canons Mark 5d som var deras första SLR med HD filmning, så är den överlägsen Nikon D90. Om man får samma bildkvalitet med EOS 500d vet jag inte. Nackdelen med Canon är att du har ingen möjlighet till manuel lkontroll när du filmar. Bildhastigheten är antingen 30 eller 60i vilket är en nackdel för oss som bor i Sverige. Utan att veta vad den kostar så har Pansonic Lumix GH1 blivit lovprisad. Dels för att den filmar i 25 eller 50 samt att man har manuell kontroll av exponeringen.

jag har filmat lite med nikon d90(skulle ta bilder åt min farfaf på hans 80års dag, så provade funktionen lite) OCH DET ÄR HELT GALEN KVALITÈ!
Blir riktigt snyggt, och kan man leka lite med inställningarna så det blir fett!

Dock skulle jag inte köpt en systemkamera enbart för filmning och det antar jag att du inte heller gör, jobbigt när man inte kan filma med autofokus, visst ibland ere kul o leka runt med de manuella inställningarna, men jobbigt om du filmar t.ex.skidåkning.

/owkee

Nikon D90 har jag filmt med, blir sjuk kvalite men det är ingen autofokus när man filmar :/

Annars Canon 5D mark 2 verkar helt sinnesjukt, den vill man ha :)

Jag har en EOS 500d, då kan visst autofokusera med den, det finns en knapp med en stärna!
sjukt bra kvallitet och bilderna blir KUNG

love4k3rstrom sa:
Niklaa2 sa:
Jag har en EOS 500d, då kan visst autofokusera med den, det finns en knapp med en stärna!
sjukt bra kvallitet och bilderna blir KUNG
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/a0258bca68a2dfe7cd0d3db31500e7e2.jpg[/url]
tack:) men kan den filma? bilderna värkade bli sjukt skarpa! vad kostar den?
Jag har den också och ja den kan filma, men autofokusen är sjukt seg under filmning (genom att hålla in "stjärn-knappen")
Jag köpte den för en månad sen kanske, på rajala pro shop för 7000. dock har priset gått upp till 7600 nu.

Är det någon som testat canons 7d ?!
Fick hem min idag, men har börjat fundera om de extra 10k ger så mycket bättre bild i filmläget . . Är då en 500d som jag tänkt byta ner mig till om den ger schysst kvalité .

pentax k-x, men bara så du vet äre svårt att filma med systemkamera då du måste ställa fokus själv och du kan inte panorera för fort så du måste nästan bara filma med stativ typ

DZettervall sa:
Fick hem min idag, men har börjat fundera om de extra 10k ger så mycket bättre bild i filmläget . . Är då en 500d som jag tänkt byta ner mig till om den ger schysst kvalité .
Canon 7D är en otroligt bra foto- och filmkamera. Enkel att arbeta med, robust och fantastisk kvalité. En 7D är väl investerade pengar oavsett om du är intresserad av foto eller film. Den filmar i både 720p och 1080p (1080p= full HD i 1920 x 1080) även om 720p räcker gott och väl för webben

Freeride.TV använder sig av en Canon 7D och mycket i dokumentären från King Of Style är filmat med en 7D.

[tv]3576[/tv]
Klicka här för HD

Hela editen från Make It Happen i Göteborg är gjord med 7D. Klippen är helt oredigerade och inga färger eller kontraster har ändrats utan allt är direkt från kameran. Filmad i 720p.

[tv]3501[/tv]
Klicka här för HD

Känner du att du har råd att lägga 15 000-18 000 och har kommit lite längre i ditt filmtänk så är en 7D ett bra alternativ.

Filmfunktionen ska ses som en extra bonus på en systemkamera. Köp inte en systemare primärt för att filma (undantag att man verkligen vet vad man håller på med och kan köpa bra objektiv och därigenom få härligt korta skärpedjup etc).

OlaMelin sa:
DZettervall sa:
Canon 7D är en otroligt bra foto- och filmkamera. Enkel att arbeta med, robust och fantastisk kvalité. En 7D är väl investerade pengar oavsett om du är intresserad av foto eller film. Den filmar i både 720p och 1080p (1080p= full HD i 1920 x 1080) även om 720p räcker gott och väl för webben

Freeride.TV använder sig av en Canon 7D och mycket i dokumentären från King Of Style är filmat med en 7D.

[tv]3576[/tv]
Klicka här för HD

Hela editen från Make It Happen i Göteborg är gjord med 7D. Klippen är helt oredigerade och inga färger eller kontraster har ändrats utan allt är direkt från kameran. Filmad i 720p.

[tv]3501[/tv]
Klicka här för HD

Känner du att du har råd att lägga 15 000-18 000 och har kommit lite längre i ditt filmtänk så är en 7D ett bra alternativ.
Behåller kameran helt enkelt !
Tack för svaret . .

Är det nån som har erfarenhet av filmning med D300s? jag undrar lite över hur många % man har råd att dra ner hastigheten med och fortfarande ha hyffsad kvalite? :)

UPDATE BUMP! Jag kapar tråden och undrar om man ska lägga de extra 2000 spännen på Canon EOS 550d, elelr om 500d räcker för att dra ihop rätt feta longboardfilmer? Har nämligen spräckt knät och vill ha nåt som jag kan fota/filma longboard och kanske lite skidor senare med för att stilla min abstinens! Om ni tycker jag är dum i huvet så kan ni gärna ge förslag på andra systemkamror att filma/fota med!

All hjälp hade vart super! Min budget ligger väl ungefär på max 6-6500 som en 550d med standardobjektiv går på, men jag hade ju tänkt köpa visualante-fisheye och sånt också, och det är ju alltid soft att betala mindre...

Tack på förhand!

Lägg pengarna på 550D istället.

2 uppenbara problem med 500D:
i 1920x1080 spelar den in i 20fps
i 1280x720 spelar den in i 30fps.

Med 550D har du 25 eller 30 fps på både 1080 och 720, dessutom 50p i 720 läget.

Så köper du kameran avsett för att filma så kommer du byta illa kvickt om du tar 500D.

Sen har du ett riktigt prisvärt och riktigt billigt fisheye från Samyang, går på runt 2800 kr, finns på Cyberphoto.

theseb sa:
Lägg pengarna på 550D istället.

2 uppenbara problem med 500D:
i 1920x1080 spelar den in i 20fps
i 1280x720 spelar den in i 30fps.

Med 550D har du 25 eller 30 fps på både 1080 och 720, dessutom 50p i 720 läget.

Så köper du kameran avsett för att filma så kommer du byta illa kvickt om du tar 500D.

Sen har du ett riktigt prisvärt och riktigt billigt fisheye från Samyang, går på runt 2800 kr, finns på Cyberphoto.
Tack för hjälpen mannen! Har sett dina feta filmer här på FR, så tack att du tar dig tid och hjälper en invalido i nöd!
får väl vänta in på att casha hem på studiebidraget så man kan gå på shoppingspree då... l8r sk8r

Tillbaka
Topp