Nånn som kan lösa denna?

Nånn som kan lösa denna?
Tjena, undrar bara om nånn kan hjälpa mig o lösa denna, skulle va mycket uppskattat!

Visa att de räta linjer ax+by=c och bx-ay=d, där a och b är tal skillda från noll, är vinkelräta mot varandra.

hint. linjer är vertikala om och endast om k1*k2=-1

kruxet med denna är helt enkelt att få ut k:et, men hur? har försökt lite men kört fast. vet att man ska hålla på och byta plats på x men fattar inte riktigt..

Tack på förhand, smart folks

//Petter

Senast ändrad:
Nånn som kan lösa denna?
haha nån som inte orkar göra matteläxan?.. ett tips är att kontakta Nojlas.. han är nog freerides egna lilla mattegeni

Nånn som kan lösa denna?
haha ja vet;) nhaa matte prov imorn du vet:P annars skulle jag inte orka... sitter o skriver in på miniräknarn här och en liknande kommer på provet så behöver svaret:P här brukar det ju alltid finnas nåra smarta filurer som räknar på fan som hellst:P

Nånn som kan lösa denna?
hehe har precis gjort exakt samma uppgift :P
i första så är K:et a, och i den andra b.... när du löser ut de blir det:
a=(c-by)/x och den andra
b= (d+ay)/x
Lös de å sen får du ut svaret :D

Nånn som kan lösa denna?
Additionsmetoden? Vad är det? Jag vill få linjerna på formlen y=kx+m så jag flyttade över så jag bara hade y-termen på vänstersidan. Då blev det by=-ax+c och -ay=-bx+d. Eftersom c och d bara är konstanter så kan du i detta fallet bara stryka dom.

Sedan delar du bägge leden med b resp. -a så dom ser ut såhär: y=-ax/b och y=bx/a (-bx/-a), då ser du att k1=-a/b och k2=b/a. Sedan kan du multiplicera ihop dem -a/b*b/a vilket blir -1. Bevisat.

Detta kanske är krångligt men det va det förasta som dök upp och jag orkar inte tänka så mycket idag :)

Lycka till på provet.

Senast ändrad:
Nånn som kan lösa denna?
chrtur: Ja nu orkade jag ju inte tänka utan kom bara med ett enkelt svar som faktiskt är rätt. På formeln y=kx+m så svarar c & d mot m och är inget annat än en konstant som visar var linjen skär y-axeln vid x=0. Nu var det ju bara lutningen som var intresant för att kolla om dom var vinkelräta eller ej. Jag är ingen mattelärare och det är möjligt att dom inte skulle godkänna mitt svar men faktum är att det är rätt och alla sätt är bra utom dom felaktiga.

Edit: Well, självklart kunde man behållt konstanterna och då hade dom vid divisionen blivit c/b resp. d/-a men det kanske åxå varit fel sätt att lösa det på? Eftersom dom inte spelar någon roll så bortsåg jag från dom för att inte förvirra. Men, men... det finns säkert ett bättre sätt att lösa det på. Och detta är ju trots allt en skidsajt ;)

Senast ändrad:
Nånn som kan lösa denna?
tack så mkt gubbar. så var det ja,mena inte additions metoden men jag strök helt enkelyt bort xena och yerna så det var det ända som blev kvar..c och d försvann av bara farten men jag tror inte det är några större problem i matte B....

är inte så bra på att förklara kanske men det blev rätt:P tack iaf för att ni visade "hur" man skulle har gjort;)
var det än mindre uppgift....
puss

Nånn som kan lösa denna?
Shit, är detta MatteB? Inte klokt vad kunskap flyger in genom ena örat och ut genom andra på mig snabbare än snabbast. Och jag har ändå läst MattaA-D och fått MVG på alla utom C. Och nu är detta grekiska för mig.

Nånn som kan lösa denna?
hahaha, sannt som det var sagt, läste matte B förr 2 år sedan men bytt linje till samhäll nu och tänkte att det var lika bra o läsa upp sitt vg till mvg gratis istället förr efter gymnasiet....
tycker alla har rätt och att alla lösningar var jätte bra..

JockeSki- fatta precis hur du mena och bra att du inte rörde till det utan skrev vad som var RÄTT...
peaas

Nånn som kan lösa denna?
Så sant. Precis som jag menade men inte orkade skriva ut det som inte spelade någon roll. Men självklart är chrtur's lösning den korrekta. Man SKA skriva ut allting och vara noga men som vissa fjortisar på detta forum brukar skriva... orka!!! ;) Bra jobbat chrtur. Jag tog inte illa upp. Jag va lite för lat som bara strök. Så får man inte göra.

Nånn som kan lösa denna?
där kom hela lösningen ja, schysst att ni tog er tid..
menn måste man ta med y=-ax/b + c/d och y=bx/a - d/a då? att man visar att man inte bara STRÖK dem utan att man bara annvände K värderna helt enkelt?

men folk får tycka fan de vill, tycker det är helt ok o räkna lite´. får man ju sitta o klura o annvänfda hjärnan lite,, slår vad om att känslan är 100ggr bättre när man klarar ett svårt tal en när man sätter en 2mille combo på tonyhawk:P

Nånn som kan lösa denna?
goofball: Det är alltid bra att va övertydlig. Ta med allt så blir det inte problem.

ps. satan va sugen jag blev på att spela lite tony hawk nu :) ds.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp