När aka Bec Des Rosses?

josh

Aktiv medlem
När aka Bec Des Rosses?
Har funderingar pa att aka Bec des Rosses under aret men när är det som säkrast att göra det? (april ?) Nagon här som kan ge lite info om turen upp och svarighetsgrad pa linjerna ner.

tack pa förhand

/J

När aka Bec Des Rosses?
PNyberg sa:
Vill man köra Bec Des Rosses utan att ha möjligheten att få titeln FWT champ?
Ja varför inte? För att bli FWT champ sa maste du ju ocksa ha ett viss flow i din akning och den speeden ligger jag inte inne med..;) Sant kan du mer om än jag.

Senast ändrad:
När aka Bec Des Rosses?
josh sa:
PNyberg sa:
Ja varför inte? För att bli FWT champ sa maste du ju ocksa ha ett viss flow i din akning och den speeden ligger jag inte inne med..;) Sant kan du mer om än jag.
Nu vet jag inte alls din kunskap på skidor eller så. Men om du frågar här om när det är möjligt att köra Bec De Rosses känns det som du inte ens skall tänka tanken på det berget. Det är ju inget berg du bara hajkar upp på utan kunskap. Och den kunskapen verkar inte du att ha.

Men som sagt jag vet inte dina kunskaper....

Edit: När man tittar på dina bilder ser det ut som du gillar att gå på tur och så vidare så du kan säkert åka skidor. Men ta kontakt med en guide i Verbier i stället så kan nog de säga dig när det är bäst och vilket åk på berget som är lämpligt för dig. Det är ju många åk som är no fall åk...

När aka Bec Des Rosses?
Hasse_Lindborg sa:
josh sa:
PNyberg sa:
Nu vet jag inte alls din kunskap på skidor eller så. Men om du frågar här om när det är möjligt att köra Bec De Rosses känns det som du inte ens skall tänka tanken på det berget. Det är ju inget berg du bara hajkar upp på utan kunskap. Och den kunskapen verkar inte du att ha.

Men som sagt jag vet inte dina kunskaper....

Edit: När man tittar på dina bilder ser det ut som du gillar att gå på tur och så vidare så du kan säkert åka skidor. Men ta kontakt med en guide i Verbier i stället så kan nog de säga dig när det är bäst och vilket åk på berget som är lämpligt för dig. Det är ju många åk som är no fall åk...
Har absolut inte ägnat en tanke att aka berget utan en utbildad guide som gjort turen ett flertal ganger. Vet mycket väl att det är möjligt eftersom jag akt guidade turer med personer som tidigare vunnit FWT pa Bec des rosses. Skrev endast denna trad för att se om nagon här kunde ge mig mer info och dela med sig av sina erfarenheter.

När aka Bec Des Rosses?
Jag tror inte man ska döma hunden efter håren heller Hasse. Har man sett Bec De rosses IRL, utan att ha skitit på sig, och fortfarande sugen på att åka ner för det - då har man stora nötter...

Svårighetsgraden ligger ju som vanligt helt i vilken väg man väljer ner. Visst finns det linjer där du bara inte får göra några misstag, å andra sidan finns det säkert en relativt säker väg ner som säkert är åkbar.
Det här ser t.ex inte så svårt ut:

Någon som vet hur åken till skiers right från toppen är? Jag har hört rykten om att de är lite snällare...

Jag hade i.a.f. hyrt en guide.
Guiden vill säkert köra med en några dagar först, så han vet att man är av rätt virke. Men hittar man bara rätt guide i verbier så är det nog bara att tuta och köra.

När aka Bec Des Rosses?
Reine kanske kan visa dig nerför hans tävlingslinje, då får du dock stå på rätt bra och hoppa några meter ;).

Skämt åsido, men det är nog tveksamt om det finns så mycket kunskap om det facet här på Freeride, förutom den informationen som de som kör FWT besitter.

Bäst chans har du som det redan sagts genom att ta kontakt med en guide i Verbierr Anders "Fritte Freeride" Fritzon är delägare i Powder Extreme Verbier, kan vara värt att kolla in http://www.powder-extreme.com/team/team_anders.htm

Senast ändrad:
När aka Bec Des Rosses?
Jag är ganska övertygad om att Herren inte hade i åtanke att man ska åka skidor på Bec des Rosses när han skapade det.

När aka Bec Des Rosses?
En god riktlinje för när du som privatperson kan köra Bec de rosses är under en period 2 veckor efter Xtreme Verbier. Då denna kulle är ganska brant är lavinfaran ganska extrem speciellt om man inte väljer o straightlina sista halvan som våra svenska stoltheter gör till och från. Facet brukar väl vara avstängt med en vakt under 3 veckor innan tävlingen då även ett stort antal bergsguider jobbar med att sparka ner snö som med säkerhet kommer att släppa. Detta hade även gjorts 2008 (osäker på året) då en skitstor lavin gick när 6 FWT åkare rekade facet dagen innan tävling. Tävling fick då flyttas till Mont Gele istället.

Om du känner att du har kunskapen att köra det berget lämna jag helt åt dig själv men jag tror att de flesta bergsguider stoppar dig ganska snart om inte så skulle vara fallet. :)

För att citera en bergsguide vi åkte med när ämnet diskuterades lite "I will never ever ride that face again". Det var ok att sparka snö med ett rep fastknutet i selen men under hans tredje gång som föråkare i xtreme verbier så var första halvan av facet skare och det hade visst skrämt honom lite.

När aka Bec Des Rosses?
När åka Bec Des Rosses?
Tjaa... berget går ju att åka stora delar av säsongen, så har du kunskap om laviner torde du kunna avgöra det på plats huruvida det är lämpligt eller ej. Annars är det som Blackriverpaint säger relativt säkert precis efter FWT-finalen. Under förutsättning att det inte börjar dumpa ohemult eller att andra märkliga väderstörningar uppkommer såklart.

Annars är det som nån nämnde här att skiers right är lite snällare, där finns det utrymme för att ta ett fall utan att behöva köra rock'n'rollin. Finns även en variant att inte gå hela vägen upp, utan man stannar vid en kam och har ett fin fält ner, vilket "alltid" ger bra snö.

Skadar absolut inte att ha stegjärn och nån isyxa med sig upp. Det hade inte vi, men som sagt, det hade inte skadat.

Men vill du va king på afterskin, åker du inte nordsidan, utan sydsidan som ger 2100 fallhöjdsmeter ner till Lourtier. Detta åk är det inte många som åker, och det går heller inte att åka så ofta, men shit vilket åk!!

Senast ändrad:
När aka Bec Des Rosses?
Stort tack Blackriverpaint och STORPOTATEN. Intressant det här med sydsidan. Har du nagra pics fran det aket?

När aka Bec Des Rosses?
Skulle också rekommendera efter FWT då berget är "säkrat"
Som tidigare nämnt så är berget avstängt 3-4 veckor innan tävlingen.

Hajken upp är relativt enkel och tar ca en timme i rask takt om man är van, du börjar från toppen av Gentianes liften (Mont fort)
Sedan blir det en travers först via pisten och sedan håller man höjd på ridgen mot Bec, ner på syd väst sidan (brukar vara stenhårt om man är uppe i tid, vill inte vara där när det är slask)
Sedan landar man på becs ridge efter en en lite extra hajk.
Haiken är hyfsat lätt i början som illustreras av grön på bilden men sedan kommer partier där rep är en rekommendation, men jag tror att det sitter några permanent där.

Handlar mest om att gå och inte falla baklänges :)

De finaste åket vad jag kan bedöma finns i den soliga sidan lookers left i solen
men det är lite trist efter en sådan hike.

Dogleg couloaren är ett fint åk där man iaf ser vart man åker och man kanske har råd att falla
men då får det inte gå fort, en kille har åtminstone dragit århundradets tomahawk ned för där.

Bästa skulle vara att följa gröna linjen ned för Dogleg Start från vänster, den röda sektionen har obligatoriska dropp och är väldigt trång, blir mycket fransk åkning.

Annars är det lookers right i början, den första traversen är svinbrant men sen lugnar det ned sig lite
Men här kan det vara väldigt svårt att hitta och jag tror inte att det blir en lika rolig upplevelse som Dogleg.

Längst ute lookers right är det inte jättebrant men en riktig labyrint, förmodligen det tråkigaste åket på Bec

Svårt att avgöra svårighets graden, beror lite på hur bekväm du är i din åkning men om man tar det lungt och absolut inte ramlar så är det gröna linjerna helt ok.

Lite ytterligare bilder
img3706.jpg

Ridgen du haikar till toppen.
Den bortersta delen på bilden traveserar du under ridgen.

IMG_6675.jpg

Bec från sidan, brant är det

img3709.jpg

Vy från toppen

Åk från hjälmkamera i bra snöförhållanden (Dogleg) 21787

Du kan läsa om några som körde Dogleg på http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=155255&highlight=rosses

Hyr en guide,
Lycka till och ta det lugnt

Senast ändrad:
När aka Bec Des Rosses?
Reine sa:
Skulle också rekommendera efter FWT då berget är "säkrat"
Som tidigare nämnt så är berget avstängt 3-4 veckor innan tävlingen.

Hajken upp är relativt enkel och tar ca en timme i rask takt om man är van, du börjar från toppen av Gentianes liften (Mont fort)
Sedan blir det en travers först via pisten och sedan håller man höjd på ridgen mot Bec, ner på syd väst sidan (brukar vara stenhårt om man är uppe i tid, vill inte vara där när det är slask)
Sedan landar man på becs ridge efter en en lite extra hajk.
Haiken är hyfsat lätt i början som illustreras av grön på bilden men sedan kommer partier där rep är en rekommendation, men jag tror att det sitter några permanent där.

Handlar mest om att gå och inte falla baklänges :)

De finaste åket vad jag kan bedöma finns i den soliga sidan lookers left i solen
men det är lite trist efter en sådan hike.

Dogleg couloaren är ett fint åk där man iaf ser vart man åker och man kanske har råd att falla
men då får det inte gå fort, en kille har åtminstone dragit århundradets tomahawk ned för där.

Bästa skulle vara att följa gröna linjen ned för Dogleg Start från vänster, den röda sektionen har obligatoriska dropp och är väldigt trång, blir mycket fransk åkning.

Annars är det lookers right i början, den första traversen är svinbrant men sen lugnar det ned sig lite
Men här kan det vara väldigt svårt att hitta och jag tror inte att det blir en lika rolig upplevelse som Dogleg.

Längst ute lookers right är det inte jättebrant men en riktig labyrint, förmodligen det tråkigaste åket på Bec

Svårt att avgöra svårighets graden, beror lite på hur bekväm du är i din åkning men om man tar det lungt och absolut inte ramlar så är det gröna linjerna helt ok.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/484b778975d817411d8fae15f4f1a303.jpg[/url]

Lite ytterligare bilder
http://img209.imageshack.us/img209/3016/img3706.jpg
Ridgen du haikar till toppen.
Den bortersta delen på bilden traveserar du under ridgen.

http://i64.photobucket.com/albums/h164/dmtabke/IMG_6675.jpg
Bec från sidan, brant är det

http://img256.imageshack.us/img256/7690/img3709.jpg
Vy från toppen

Åk från hjälmkamera i bra snöförhållanden (Dogleg) 21787

Du kan läsa om några som körde Dogleg på http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=155255&highlight=rosses

Hyr en guide,
Lycka till och ta det lugnt
Klockrent!

Det kittlar till sa där härligt i magen när man ser dina bilder. Det verkar helt klart som att nagon av de gröna linjerna är nagot för en nygift som mig. Bugar och bockar Reine och lycka till själv med säsongen.

När aka Bec Des Rosses?
Reine sa:
Hmmm, undrar om vi tänker på samma snubbe. En polare till mig körde tombola ner hela vägen, kallas numer "Bec Des Robbes".

Pics från sydsidan? Nej, kameran var inte med den dagen av någon underlig anledning. Eller jo, det var den, men det blev bara ett toppkort. Det här var ju -97, så det var ju filmrullar o grejjer på den tiden, jobbigt å hålla på med. Man bara körde mest. Har dock en lite krasslig bild från senare, där ser man hela facet från håll. Har försökt markera åket ungefärligt. Se dock till att reka åket ordentligt innan, så ni inte hamnar i en återvändsgränd. Förslagsvis från Bruson.

Senast ändrad:
När aka Bec Des Rosses?
STORPOTATEN sa:
Reine sa:
Hmmm, undrar om vi tänker på samma snubbe. En polare till mig körde tombola ner hela vägen, kallas numer "Bec Des Robbes".

Pics från sydsidan? Nej, kameran var inte med den dagen av någon underlig anledning. Eller jo, det var den, men det blev bara ett toppkort. Det här var ju -97, så det var ju filmrullar o grejjer på den tiden, jobbigt å hålla på med. Man bara körde mest. Har dock en lite krasslig bild från senare, där ser man hela facet från håll. Har försökt markera åket ungefärligt. Se dock till att reka åket ordentligt innan, så ni inte hamnar i en återvändsgränd. Förslagsvis från Bruson.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/d7b3a8842191f0e76d3b34e0cc1fa479.jpg[/url]
Ser ju helt verrückt ut :)

När aka Bec Des Rosses?
STORPOTATEN sa:
Reine sa:
Hmmm, undrar om vi tänker på samma snubbe. En polare till mig körde tombola ner hela vägen, kallas numer "Bec Des Robbes"
Det är mycket möjligt att det är samma kille, det var Sverre som berättade det så jag har ingen förstahandsinformation.
Tänker försöka att inte få en sådan upplevelse där, är nog alldeles för spännande att se Bec uppochner femhundra gånger i sina volter.

Tjo

Senast ändrad:
När aka Bec Des Rosses?
"Jag är också sugen på att köra det åket, men jag har ganska nya skidor. Har du upplevt att du har fått några repor under skidorna när du har åkt där? Tack för svar / Kalle "

När aka Bec Des Rosses?
freddel sa:
"Jag är också sugen på att köra det åket, men jag har ganska nya skidor. Har du upplevt att du har fått några repor under skidorna när du har åkt där? Tack för svar / Kalle "
Nejdå, några repor ska du inte vara orolig för. Är ungefär som en nypistad backe i soliga sälen med avseendet på sten.

Senast ändrad:
När aka Bec Des Rosses?
Heinz_p sa:
freddel sa:
Nejdå, några repor ska du inte vara orolig för. Är ungefär som en nypistad backe i soliga sälen med avseendet på sten.
Precis som Heinz_p säger, no problem. Till och med Sporten (Sportresor) brukar köra sin sol och cigg-grupp där.

När aka Bec Des Rosses?
tjena! Har inte hängt med i diskutionen ovanför, men antar att det handlar om Bec. Är nere i Verbier nu, min första säsong. Tänkt i 1 månad nu på att åka Bec, funderar på efter Verbier Extreme, omkring 24 mars! Tänkte höra med er som åkt Bec des Rosses hur Hiken upp är? och ungefär hur man går? Ska gå med guide, men problemet är att (låter heeelt sjukt fel), är en aning höjdrädd....:P.. åker grymt bra men så fort jag tar av mig skidorna är det inte helt ovanligt att jag får svindel!! nån som har nått att säga gällande saken?...eller något i Verbier att jämföra med?

Senast ändrad:
När aka Bec Des Rosses?
frippel sa:
tjena! Har inte hängt med i diskutionen ovanför, men antar att det handlar om Bec. Är nere i Verbier nu, min första säsong. Tänkt i 1 månad nu på att åka Bec, funderar på efter Verbier Extreme, omkring 24 mars! Tänkte höra med er som åkt Bec des Rosses hur Hiken upp är? och ungefär hur man går? Ska gå med guide, men problemet är att (låter heeelt sjukt fel), är en aning höjdrädd....:P.. åker grymt bra men så fort jag tar av mig skidorna är det inte helt ovanligt att jag får svindel!! nån som har nått att säga gällande saken?...eller något i Verbier att jämföra med?
Läs hela tråden innan du postar! Många av de frågor du ställer finns i tråden...

När aka Bec Des Rosses?
Hiken upp är, på sina ställen, ganska så luftig. Så svindel kanske inte är det lämpligaste att ta med sig.
Jämförbart i Verbier är väl kanske kammen mot North Face när den är skarp, eller kanske klättringen upp till Le Metailler. Men ändå inte riktigt samma sak.

Men är det brant och bra snö du vill ha, så rekommenderar jag Le Metailler istället. Betydligt färre som åker pga den långa anmarschen, och ett mycket längre åk. Ja, om du inte tar sydsidan på Bec Des Rosses då.

När aka Bec Des Rosses?
Som det ser ut i Verbier just nu sa är det risk att nästa helgs tävling far ställas in. Sjukt daligt med snö.

Tillbaka
Topp