Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja varför inte? För att bli FWT champ sa maste du ju ocksa ha ett viss flow i din akning och den speeden ligger jag inte inne med..PNyberg sa:Vill man köra Bec Des Rosses utan att ha möjligheten att få titeln FWT champ?
Nu vet jag inte alls din kunskap på skidor eller så. Men om du frågar här om när det är möjligt att köra Bec De Rosses känns det som du inte ens skall tänka tanken på det berget. Det är ju inget berg du bara hajkar upp på utan kunskap. Och den kunskapen verkar inte du att ha.josh sa:Ja varför inte? För att bli FWT champ sa maste du ju ocksa ha ett viss flow i din akning och den speeden ligger jag inte inne med..PNyberg sa:Vill man köra Bec Des Rosses utan att ha möjligheten att få titeln FWT champ?Sant kan du mer om än jag.
Har absolut inte ägnat en tanke att aka berget utan en utbildad guide som gjort turen ett flertal ganger. Vet mycket väl att det är möjligt eftersom jag akt guidade turer med personer som tidigare vunnit FWT pa Bec des rosses. Skrev endast denna trad för att se om nagon här kunde ge mig mer info och dela med sig av sina erfarenheter.Hasse_Lindborg sa:Nu vet jag inte alls din kunskap på skidor eller så. Men om du frågar här om när det är möjligt att köra Bec De Rosses känns det som du inte ens skall tänka tanken på det berget. Det är ju inget berg du bara hajkar upp på utan kunskap. Och den kunskapen verkar inte du att ha.josh sa:Ja varför inte? För att bli FWT champ sa maste du ju ocksa ha ett viss flow i din akning och den speeden ligger jag inte inne med..PNyberg sa:Vill man köra Bec Des Rosses utan att ha möjligheten att få titeln FWT champ?Sant kan du mer om än jag.
Men som sagt jag vet inte dina kunskaper....
Edit: När man tittar på dina bilder ser det ut som du gillar att gå på tur och så vidare så du kan säkert åka skidor. Men ta kontakt med en guide i Verbier i stället så kan nog de säga dig när det är bäst och vilket åk på berget som är lämpligt för dig. Det är ju många åk som är no fall åk...

Klockrent!Reine sa:Skulle också rekommendera efter FWT då berget är "säkrat"
Som tidigare nämnt så är berget avstängt 3-4 veckor innan tävlingen.
Hajken upp är relativt enkel och tar ca en timme i rask takt om man är van, du börjar från toppen av Gentianes liften (Mont fort)
Sedan blir det en travers först via pisten och sedan håller man höjd på ridgen mot Bec, ner på syd väst sidan (brukar vara stenhårt om man är uppe i tid, vill inte vara där när det är slask)
Sedan landar man på becs ridge efter en en lite extra hajk.
Haiken är hyfsat lätt i början som illustreras av grön på bilden men sedan kommer partier där rep är en rekommendation, men jag tror att det sitter några permanent där.
Handlar mest om att gå och inte falla baklänges
De finaste åket vad jag kan bedöma finns i den soliga sidan lookers left i solen
men det är lite trist efter en sådan hike.
Dogleg couloaren är ett fint åk där man iaf ser vart man åker och man kanske har råd att falla
men då får det inte gå fort, en kille har åtminstone dragit århundradets tomahawk ned för där.
Bästa skulle vara att följa gröna linjen ned för Dogleg Start från vänster, den röda sektionen har obligatoriska dropp och är väldigt trång, blir mycket fransk åkning.
Annars är det lookers right i början, den första traversen är svinbrant men sen lugnar det ned sig lite
Men här kan det vara väldigt svårt att hitta och jag tror inte att det blir en lika rolig upplevelse som Dogleg.
Längst ute lookers right är det inte jättebrant men en riktig labyrint, förmodligen det tråkigaste åket på Bec
Svårt att avgöra svårighets graden, beror lite på hur bekväm du är i din åkning men om man tar det lungt och absolut inte ramlar så är det gröna linjerna helt ok.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/484b778975d817411d8fae15f4f1a303.jpg[/url]
Lite ytterligare bilder
http://img209.imageshack.us/img209/3016/img3706.jpg
Ridgen du haikar till toppen.
Den bortersta delen på bilden traveserar du under ridgen.
http://i64.photobucket.com/albums/h164/dmtabke/IMG_6675.jpg
Bec från sidan, brant är det
http://img256.imageshack.us/img256/7690/img3709.jpg
Vy från toppen
Åk från hjälmkamera i bra snöförhållanden (Dogleg) 21787
Du kan läsa om några som körde Dogleg på http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=155255&highlight=rosses
Hyr en guide,
Lycka till och ta det lugnt
Hmmm, undrar om vi tänker på samma snubbe. En polare till mig körde tombola ner hela vägen, kallas numer "Bec Des Robbes".Reine sa:Dogleg couloaren är ett fint åk där man iaf ser vart man åker och man kanske har råd att falla
men då får det inte gå fort, en kille har åtminstone dragit århundradets tomahawk ned för där.

Ser ju helt verrückt utSTORPOTATEN sa:Hmmm, undrar om vi tänker på samma snubbe. En polare till mig körde tombola ner hela vägen, kallas numer "Bec Des Robbes".Reine sa:Dogleg couloaren är ett fint åk där man iaf ser vart man åker och man kanske har råd att falla
Pics från sydsidan? Nej, kameran var inte med den dagen av någon underlig anledning. Eller jo, det var den, men det blev bara ett toppkort. Det här var ju -97, så det var ju filmrullar o grejjer på den tiden, jobbigt å hålla på med. Man bara körde mest. Har dock en lite krasslig bild från senare, där ser man hela facet från håll. Har försökt markera åket ungefärligt. Se dock till att reka åket ordentligt innan, så ni inte hamnar i en återvändsgränd. Förslagsvis från Bruson.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/d7b3a8842191f0e76d3b34e0cc1fa479.jpg[/url]
Det är mycket möjligt att det är samma kille, det var Sverre som berättade det så jag har ingen förstahandsinformation.STORPOTATEN sa:Hmmm, undrar om vi tänker på samma snubbe. En polare till mig körde tombola ner hela vägen, kallas numer "Bec Des Robbes"Reine sa:Dogleg couloaren är ett fint åk där man iaf ser vart man åker och man kanske har råd att falla
Nejdå, några repor ska du inte vara orolig för. Är ungefär som en nypistad backe i soliga sälen med avseendet på sten.freddel sa:"Jag är också sugen på att köra det åket, men jag har ganska nya skidor. Har du upplevt att du har fått några repor under skidorna när du har åkt där? Tack för svar / Kalle "
Precis som Heinz_p säger, no problem. Till och med Sporten (Sportresor) brukar köra sin sol och cigg-grupp där.Heinz_p sa:Nejdå, några repor ska du inte vara orolig för. Är ungefär som en nypistad backe i soliga sälen med avseendet på sten.freddel sa:"Jag är också sugen på att köra det åket, men jag har ganska nya skidor. Har du upplevt att du har fått några repor under skidorna när du har åkt där? Tack för svar / Kalle "
Läs hela tråden innan du postar! Många av de frågor du ställer finns i tråden...frippel sa:tjena! Har inte hängt med i diskutionen ovanför, men antar att det handlar om Bec. Är nere i Verbier nu, min första säsong. Tänkt i 1 månad nu på att åka Bec, funderar på efter Verbier Extreme, omkring 24 mars! Tänkte höra med er som åkt Bec des Rosses hur Hiken upp är? och ungefär hur man går? Ska gå med guide, men problemet är att (låter heeelt sjukt fel), är en aning höjdrädd....:P.. åker grymt bra men så fort jag tar av mig skidorna är det inte helt ovanligt att jag får svindel!! nån som har nått att säga gällande saken?...eller något i Verbier att jämföra med?