När åka igen?

thalle

Ny medlem
När åka igen?
Vill ha en väldigt possitiv uppskattning om när jag kan åka bräda igen, åka lungt.
Opererade mitt främre korsband den 21/8 iår, läkaren säger att det inte borde bli den här säsongen. Men det har läkt väldigt fort, enligt en av mina sjukgymnaster så skulle jag kunna åka i december/januari, enligt den andra så kan jag inte åka på ett år. Gick utan krycker 2 dagar efter operation och hade då full muskel kontroll, idag 2 månader efter operation så känner jag inte av det och verkar kunna röra mej fritt, jogga osv.
Någon annan därute som har gjort samma operation och varit tillbacks snabbare än 6-9 månader??

När åka igen?
jag har brutit ett ben just ovanför knääet fick tre skruvar som skulle hålla ihop benet så det skulle växa rätt och det har gått 5 veckor sen operationen.. kan gå utan kryckor nu men har inte full rörlighet i knäet än om hu länge tror ni jag kan åka ? ska till en ortoped den 23 oktober och se vad han säger.

När åka igen?
de är väl bara attt köra på och se hur de går?
när jag spräckte min mjälte sa dom att jag absoulut inte fick åka på 4 månader..
efter 1 månad stod jag på skidorna igen..

jag kände ju av det men vafan de va mer värt att få åka än att ligga hemma å sega
nu i efterhand känner jag inte av det nått alls.. så jag tycker jag inte gjorde nått fel i å åka..

men sen dedär med knäskador.. en polare pajjade korsbandet.. sen opererades han och så drog han ut och åkte igen.. hans knä vart mer förstört än innan och nu måste han träna upp som fan för att kunna åka igen..
så bätte att ta de lite lungt än att förhasta sig vid knäskador i guess

När åka igen?
Knäskador är inte att leka med! Svårt som fan att få knät bra igen!

Ta det lungt och lyssna på vad läkarna säger! Vad väljer du? en säsong borta eller kanske 3-4 säsonger?

När åka igen?
Jag har åkte både wakeboard och skidor 3mån efter korsbandsoperationer, funkar men knät var lite sladdrigt så man fick använda ett knäskydd.

När åka igen?
Det jag ska köpa är ett stålskydd som sitter på låret och underbenet och förhindrar vridning och "vikning" av knät åt fel håll. Sidleds alltså.
Jag har själv ett halv söndertrasat korsband och en broskskada på ledytor under knäskålen. Jag är i lite av en likadan situation då jag inte vill "offra" resten av mitt liv för en säsong. Det är trots allt mer värt om du kan ge 100% och inte behöva begränsas av knät samt vara rädd att förvärra det. Jag har ont men kommer köra denna vintern efter mycket sjukgympa och operera i vår/sommar förhoppnignsvis.

Men du som "bara" har korsbandet av och tränat en del SAMT SKA använda skydd bör kunna åka lite i vinter. Fråga snowfia här på forumet om hennes rehab..Hon har dragit två korsband hon. Korsbandsskador är allvarliga så missförstå mig inte men ofta har du inget "trasigt" i knät efter en sådan operation som jag har. Om du inte gör en liknanade skada igen är det lugnt. Jag som inte vet hundra vad som är fel riskerar att förvärra det av att bara belasta det. Men det är något alla får ta beslut om själv och väga risker mot vad det ger dig.

Ett riktigt skydd är i vilket fall som helst att rekommendera. Jag ska fixa ett så snart jag kan.

Emil

När åka igen?
Åkte för två säsonger sen då mitt främre korsband var helt av, hade typ bara ett vulkan skydd och hade turen att inget hände, åkte rätt hårt i några veckor men var också sjukt vältränad i knät då, men nu har jag ju ett nytt korsband i knät som iof kanske inte har läkt fast helt, men det känns som att det borde vara än mindre risk än den jag gjorde för två år sedan, kunde ju ha slitit sönder miniskerna totalt då jag "saknade" ett korsband. samt i år så kör jag väll med ett rejät metall skydd kring knät.
Någon som vet hur värsta senario kan se ut då, slita sönder det nyopererade korsbandet, kan ju göra en ny operation då där man tar sena från framsidan istället, men tror inte min läkare blir så glad på mej då...

När åka igen?
Någon som även har en uppfattning om hur länge man behöver gå till sjukgymnasten, om man kan träna självmant istälet.

När åka igen?
JohanStahlberg sa:
Knäskador är inte att leka med! Svårt som fan att få knät bra igen!

Ta det lungt och lyssna på vad läkarna säger! Vad väljer du? en säsong borta eller kanske 3-4 säsonger?
håller med totalt!det är ju bättre att låta knät läka helt=P för om du kanske åker nu och det kanske händer nåt så kanske du inte kan åka på 3-4 månader som johan säger!

När åka igen?
Lånar tråden lite.
Jag tänjde ut ett bakre korsband i våras, behövde ingen operation men knät är fortfarande inte helt bra efter ett halvårs rehab och nu är det ju säsongsdags snart. Nån som vet hur pass mycket lättare det är att dra upp skadan igen när det väl är läkt, eller nästan?

Tillbaka
Topp