När är det bäst att åka till Canada?

Megadozer

Medlem
Tänkte åka ett par veckor till Canade i vinter (Revelstok & Kicking horse). Men har man bara ett par veckor på sig så vill man ju gärna att det ska vara de bästa förutsättningarna. Är det någon som har statistik på när det är som bäst (läs mycket snö) att åka?

Vad jag märkte i Kanada så snöade det dåligt de månaderna. Men jag var där 09/10 då vi ahde ett asdåligt snöår, men de månaderna var sämst i alla fall. Bättre mars april eller om man lyckas tima in öpppnignsdagarna i nov-dec någongång.

Det varierar från år till år. Helt naturligt. Dock är den långsiktiga slutsatsen att det snöar mest i Jan och Feb. Åker du nån vecka i Februari till Revelstoke så kan jag lova dej puder. Bra temperatur också så snön håller sig lätt !

Tack för tipsen, det lutar åt att jag åker i mitten/slutet av februari. Det är väl bara att hoppas att vädergudarna är med mig. Bestsnow.net var en bra sida, undrar bara om killen har ett riktigt liv för det såg ut som hemsidan var hemsnickrad =)

Annars så känns det som att mars ALLTID är bra. Dessutom är det ljusare längre så man kan göra lägre turer i tex Rogers pass där det nästan kommer dubbelt så mkt snö som i rev!

Om man har ett par veckor på sig skulle jag rekommendera januari-början på februari. Min erfarenhet sträcker sig på åtta vändor i Kanada de senaste 15 åren, allt mellan 6 månader ner till 1,5 vecka per resa. Det är ingenting mot Tony Cookers statistik men ändå mer än den som gjort en säsong.

Nov-dec är chansartat. Det kan vara för varmt, så det blir fiasko. Har man en vinter på sig är det ändå ofta dessa månader som bjuder på de grymmaste faceshootsen. Om du som mig vill åt puder är januari bra, men kan vara väl kallt på vissa ställen (men det är lokalt - Banff etc ska ju ändå undvikas). Feb kan om man har otur vara en torr månad. Mars och framåt är en skön skidmånad mest överallt på det norra halvklotet. Längre skiddagar, men solen gör också att snön bakar ihop snabbare än i januari. April-maj i BC tycker jag bara är ok för touring, heli och ev liftåkning i Sunshine. När solen får ligga på 2-4 m fluffigt snötäcke blir det inte så rolig vårskidåkning. Grenomruttet! Har man otur kan det inträffa redan i mars.

Skare sa:
Om man har ett par veckor på sig skulle jag rekommendera januari-början på februari. Min erfarenhet sträcker sig på åtta vändor i Kanada de senaste 15 åren, allt mellan 6 månader ner till 1,5 vecka per resa. Det är ingenting mot Tony Cookers statistik men ändå mer än den som gjort en säsong.

Nov-dec är chansartat. Det kan vara för varmt, så det blir fiasko. Har man en vinter på sig är det ändå ofta dessa månader som bjuder på de grymmaste faceshootsen. Om du som mig vill åt puder är januari bra, men kan vara väl kallt på vissa ställen (men det är lokalt - Banff etc ska ju ändå undvikas). Feb kan om man har otur vara en torr månad. Mars och framåt är en skön skidmånad mest överallt på det norra halvklotet. Längre skiddagar, men solen gör också att snön bakar ihop snabbare än i januari. April-maj i BC tycker jag bara är ok för touring, heli och ev liftåkning i Sunshine. När solen får ligga på 2-4 m fluffigt snötäcke blir det inte så rolig vårskidåkning. Grenomruttet! Har man otur kan det inträffa redan i mars.
Har faktiskt aldrig under mina 5 vändor till Kanada åkt rutten snö. Beror säkert på vart man är. Med det sagt så ser jag 0%risk att råka ut för rutten snö och 100% sannolikhet för flertalet feta fluff-fluff dygn i magiska månaden mars :)

edit:
förutsatt att man är kring KHMR/RMR :P

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp