När är det snösäkert i Alperna? Verbier, Cervinia, Champulac?

Här kommer två standardfrågor, men jag hittade inga bra svar när jag sökte på forumet:

När är det snösäkert i Alperna?

Har funderat på Verbier i första hand i mitten på januari, men även Cervinia och Champulac lockar utifrån "säljsnacket" jag googlat fram. Jag åker gärna off-pist (även om det inte behöver vara snorbrant, Svartberget i Åre och K-huvudet är OK men inte mycket brantare än så...), annars svart och ev. röd pist. Sen åker jag dit för skidåkningen så det som kommer efter är ganska oväsentligt... Vad har ni för rekommendationer då?

Jag ska åka till Verbier, Cervinia och Champoluc till jul och nyår, och undrar också lite om snösäkerheten.

Såhär såg det ut i alperna förra året i December iaf https://www.freeride.se/content/6144/ finns några filmer från diverse orter där.

Själv så var jag i Nendaz, Verbier från och med nyår förra året och då var det en fin fin grund och det snöade på bra första veckorna i januari med, vilket det vanligtvis brukar göra. Kan bara prata för Verbier egentligen men skulle klart säga att det är ett säkert val vad gäller snö i december & januari.

Det finns statistik, men säkerhet existerar inte, för två år sen snöade det väldigt lite under jan-feb i en stor del av franska alperna t ex.
Nån form av snö lär det med största sannolikhet finnas men trevliga offpistförhållanden är olika varje vecka och år

JL76 sa:
Det finns statistik, men säkerhet existerar inte, för två år sen snöade det väldigt lite under jan-feb i en stor del av franska alperna t ex.
Nån form av snö lär det med största sannolikhet finnas men trevliga offpistförhållanden är olika varje vecka och år
Precis som JL76 säger, aldrig. Var i St Anton säsongen 10/11 (vi pratar om samma år) och det var helt sjukt. Kunde gå 4 veckor utan att det snöade..

Jag var i Zermatt i söndags och kollade ner i Cervinia, en hel del öppet redan (pister då, inte snöat på en vecka). Om det kommer in ett par föhn-stormar kan det ju komma hur mkt snö som helst där, men om vädret snarare är väst-nordväst dominerat är det nog en av de torraste delarna av alperna... Gäller mao att ha tur med vädret just där man är just då. Cervinia hänger ju ihop med Zermatt, så om det bara erbjuds piståkning finns det rejält med pistkilometer att utforska.

Känner inte till Cervinia och Champoluc så bra för övrigt, fördel med Verbier är att man relativt lätt kan köra dagsutflykter till ngn annan ort i västra Schweiz som kanske just då har mer fördelaktiga förhållanden (tex Zermatt osv).

Prognosen för regionen i tråden ser ju väldigt positiv ut, en dryg meter snö under närmsta dagarna så en trevlig bas verkar ju kunna byggas upp iaf.

Lånar tråden lite parallellt här.

Jag och några kompisar planerar att åka ner till alperna typ vecka 2 i vinter. Har funderat en del på vilka orter som är snösäkra osv, vad gör man rätt i att satsa på? Förstår att man inte kan veta vart eller om det kommer vara bra eller ej, men det borde väl ändå finnas faktorer som talar för och emot? Vart skulle ni åka om ni planerade en resa?

Vi är mest ute efter skidåkning och helst offpist. Funderar på bil, buss, flyg så allt är möjligt..

TTornkvist:Se mitt svar ovan, inget mer behövs tilläggas, frågan är ställd förut och har inget bättre svar.

Suck...
Som JL76 redan nämnt så finns det aldrig något "säkert kort"
Mitt tips är att boka sista minuten, kolla vädret innan var det ska dumpa och var det har dumpat. Sen är det bara att köpa en flygstol ned och ta med plankorna ;)

A0S sa:
Suck...
Som JL76 redan nämnt så finns det aldrig något "säkert kort"
Mitt tips är att boka sista minuten, kolla vädret innan var det ska dumpa och var det har dumpat. Sen är det bara att köpa en flygstol ned och ta med plankorna ;)
Näänää.. Jag frågade ju faktiskt inte efter något "säkert kort", snarare om det finns faktorer att ta hänsyn till/fundera över.
Men jag fattar grejen, vi får väl chansa och hoppas på det bästa helt enkelt :)
Tack ändå!

ja faktorer finns, titta i statistiken men svaret blir ändå samma, alltid en chansning, men visst kan du tänka dig att spendera tio veckor på samma ställe tio år i rad kan jag nog ge dig tips var ett par av dem kommer vara fina...

lite läsning till att börja med: http://www.igluski.com/snow-history

som nämns i tidigare tråden spelar vilket håll vädersystemen kommer från en stor roll, vilket är svårt att förutspå.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp