När är säsongen över i Skandinavien?

Jakbob

Medlem
Om man kan tänka sig att ta sig att köra inom Sverige/Norge, hur sent på säsongen kan man tänkas hitta lite bra snö? Att tura och tälta är inga problem, det viktiga är att man lyckas hitta lite bra snö.

Generellt sätt; hur sent brukar det vara möjligt? Tänker mig i första hand norra Sverige, men kan tänka mig Norge eller så om det blir mycket bättre. Kommer att vara utomlands hela våren men skulle gärna komma hem och lyckas ta någon form av splitboardresa, frågan är då hur sent det är möjligt att få ihop en bra sådan.

Året runt, beroende på hur långt från väg du vill gå med skidorna på ryggen.
Finns ett snötäcke uppe på Sylarna som erbjuder skidåkningen året runt.

Brukar gå att åka skidor ganska långt in på sommaren på baksidan av Åreskutan annars.

Midsommar är det inte bra skidåkning, men oftast är det riktigt bra fram till mitten av maj i Riksgränsen. Sen kan man ju alltid söka bra snö...

Senast ändrad:
Min fråga kanske var lite väl luddig, det jag frågar efter är relativt lättillgänglig BRA/OK snö (alltså ingen slasksnö som legat månader, vill gärna ha möjlighet till någon form av puderkänsla) som man kan hitta inte allt för långt ifrån vägar. Chans till snöfall är egentligen lika relevant som hur mycket snö som ligger kvar.

Alltså behöver det inte vara liftsystem, men jag vill kunna ta mig till snön rätt så enkelt och snön ska ge något utbyte.

(Frågan är egentligen: "Hur sent kan jag åka hem från Sydamerika och ändå ha chans att få lite bra åkning i Norden om jag ger mig norrut med en bil och en splitboard?")

..Samt en följdfråga; Om man tänker hitta sin egen offpist från vägen med ett par stighudar, vilket område rekommenderas? Både snömässigt, åkmässigt och "jobb att ta sig till åkningen"-mässigt.

Jakbob sa:
Min fråga kanske var lite väl luddig, det jag frågar efter är relativt lättillgänglig BRA/OK snö (alltså ingen slasksnö som legat månader, vill gärna ha möjlighet till någon form av puderkänsla) som man kan hitta inte allt för långt ifrån vägar. Chans till snöfall är egentligen lika relevant som hur mycket snö som ligger kvar.

Alltså behöver det inte vara liftsystem, men jag vill kunna ta mig till snön rätt så enkelt och snön ska ge något utbyte.

(Frågan är egentligen: "Hur sent kan jag åka hem från Sydamerika och ändå ha chans att få lite bra åkning i Norden om jag ger mig norrut med en bil och en splitboard?")
Skulle säga mitten av Maj, inga större problem att hitta bra åkning i dom norra delarna av Sverige eller Norge då.

Tancoll sa:
Jakbob sa:

Skulle säga mitten av Maj, inga större problem att hitta bra åkning i dom norra delarna av Sverige eller Norge då.
Härligt! Tack för svar.

En fråga som kvarstår är om det generellt (beror såklart på snö och väder vid aktuella tillfället) finns något speciellt område som skulle passa bra för detta?

Åk upp till Riksgränsen och kör dagsturer i närområdet. Brukar finns kallsnö på topparna där fram till mitten av maj ungefär. Lycka till!

Senast ändrad:
Ruka i Finland "9 months of snow". öppnar i mitten av oktober och stänger runt 20 juni. Grym park har dom som även den är öppen tills säsongsavsutning.

//A

Dra till Juvasshyttas sommarskidåkning kanske? Liftåkning med chans till nysnö från maj till i lyckliga fall oktober, gott om toppar i området om du vill knalla. Deras säsong går i stort sett omlott med Bjorli och andra vinterorter, så du kan åka skidor året runt i några mils omkrets där. När Juvass stänger för sommaren öppnar dom andra för vintern, och tvärtom.

Yo ... men brukar det inte vara ett litet glapp där någonstans i augusti, september, oktober då snöns smält bort på glaciären (läs Juvasshytta, Stryn etc.) och "vintern" ännu inte kommit till övriga anläggningar?

Tja jakob, Fredrik aka norrlänningen här, u know braah?

I mitten av Maj hittar du nog bara slasksnö i norra Swe/Nor,

Var i slutet av Maj förra året i riksgränsen, bara slasksnö, soligt & varmt. Riktigt mycket snö var de också.
Det var otroligt sjukt nice ändå, så underskatta inte blötsnö.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp