När bör man byta en gammal transceiver?

Jag har en Mammut Barryvox från 2004. Den är digital, har de funktioner som behövs och funkar bra att söka med när jag testar hemma i skogen och på berget. Men, jag är ändå lite nojig för att den är snart 8 år gammal. Så, frågan är, när sjutton bör man byta en transceiver av rena åldersskäl, trots att den funkar som den ska?

Tacksam för svar!

//J

Pulse är också bra mycket yngre än 8 år... Får väl se vad centralbyråkratens slutgiltiga svar lyder men så länge den ger exakt information och inte visar tecken på svaghet är det väl bara att köra på?

Man behöver ju inte slänga en radio från 1968 om man bara använder den för att lyssna på P1 och man tycker att funktion och ljud duger. Behöver man inte USB-uttag och Airplay känns det onödigt att lägga ut tusenlappar på en ny radio... Eller?

Carled sa:
Pulse är också bra mycket yngre än 8 år...
Helt rätt, jag var tvungen att kolla i en av mina första Pulse för att se vilket år de kom. Det var 2007.

Allright, då vet vi vilken det gäller, en opto 3000.

Tuta och kör! Men var medveten om att eftersom den endast har 2 antenner så kräver den att du tränar ofta och förstår problemet med falska min och max som kan uppstå med 2-antenners transceivers.

De flesta transceivertillverkare rekommenderar att man gör en servicekontroll vart 3:e år av sin transceiver, jag är dock osäker på vad som gäller med den gamla Opto 3000.

Är du osäker kan du testa transceivern själv enligt instruktionen i den här tråden. Eftersom du inte har den tredje antennen så kan du skippa Z-testet på slutet.

När det gäller Pulse, Element och Pieps DSP så utför vi på Åre Lavincenter 3 års servicen.

Två följdfrågor.

Jag har den gamla blåa ortowoxen med gul snurra (ingen aning om namn). Den köptes ca 1997 och jag har "aldrig" använt den på riktigt.

1. Behöver jag köpa en ny?
2. Vad ska man köpa (på conrad)?

Tack!

//J

Det er vel ganske enkelt.

Så lenge den funker og du kan bruke den, så er det ingen grunn til å bytte.

Med mindre du føler deg tryggere med en nyere en som er enklere i bruk.

Trening er viktigere enn at transcieveren er fancy. Selv har jeg en barryvox/mammut/RED 457 som fortsatt funker veldig bra, selv om den sikkert er 8-9 år gammel.

Har du ortovox F1 (analoga) så kräver de ju lite mer när man letar, eftersom där har man bara ljudsignal att gå på. Extra jobbigt om det är 2 personer begravda i snön nära varandra(Lånat sådan innan jag skaffade M1).
Är det Ortovox M1(Digitala) Så kanske det inte är så kinkigt om den fortfarande fungerar. Visserligen bara tränat med sådan, men gick snabbt att hitta 3 sändare, varav 2 nära varandra.
Båda är blåa med gul ratt och fanns ca 1997
Så har du F1an och räknar med att åka offpist, så skulle mitt tips vara att byta. Går mycket fortare att leta med modernare om olyckan skulle vara framme och känns som det behövs mindre tid till träning också.

Den gamla blå ska du slänga!!! Den sänder en lång signal som "täcker" över dagens kortare signaler. Din transceiver kan på så sätt försvåra möjligheterna att hitta flera begravda. Släng skiten och köp en ny!

Senast ändrad:
Noljas, på västfronten intet nytt.

Tyvärr har transceiver tillverkarna hamnat i en dålig spiral där de tvingar varandra att släppa sina nya modeller utan att de verkligen hunnit testa dem ordentligt. Senast ut i den här trenden var Pieps. Jag fick prova deras nya Vector för några månader sedan och jag fick den aldrig att fungera som den skulle. Efteråt så medgav deras utvecklingsavdelning att de faktiskt inte fått deras nya teknik att fungera. De hoppas att vara klar med en fungerande programvara i vintermen de kunde inte lova något.

Så för tillfället är det Pulse tätt följd av Pieps Dsp som är top of the line. I budgetklassen håller jag Arva Axis högst, tätt följd av Element och 3+ (om man har ett ex som inte behöver återkallas...). Racet är mycket tätare i budgetklassen och där det nog mest personlig uppfattning som spelar roll, vilken tycker just du är enklast att använda.

Varför byta något som fungerar? Det är inte nån jäkla iphone utan en mycket simpel tingest, med lite övning fungerar äldre tranceivers utmärkt. Vill ni absolut bränna pengar på lavisäkerhet så köp en ABS-rygga istället, den ökar dina överlevnadschanser betydligt mer än att uppdatera tranceivern. Det enda en Tranceiver gör är att öka chanserna att hitta dig om du:
1. Inte krossats i lavinen.
2. Inte slagit i en sten eller fastnat under ett träd.
2. Inte ligger så djupt att ingen orkar gräva fram dig på tillräckligt kort tid.

Tranceiver gör en knappast odödlig, men det går snabbare att hitta liket. Köp en ABS eller liknande.

skidmannen sa:
Varför byta något som fungerar? Det är inte nån jäkla iphone utan en mycket simpel tingest, med lite övning fungerar äldre tranceivers utmärkt. Vill ni absolut bränna pengar på lavisäkerhet så köp en ABS-rygga istället, den ökar dina överlevnadschanser betydligt mer än att uppdatera tranceivern. Det enda en Tranceiver gör är att öka chanserna att hitta dig om du:
1. Inte krossats i lavinen.
2. Inte slagit i en sten eller fastnat under ett träd.
2. Inte ligger så djupt att ingen orkar gräva fram dig på tillräckligt kort tid.

Tranceiver gör en knappast odödlig, men det går snabbare att hitta liket. Köp en ABS eller liknande.
Läs vad cebtralbyråkraten skriver om vissa äldre...

gbgpuderludret sa:
Jag har en Tracker DTS från 2006, bör jag byta? Trivs med den i övrigt.
Den har en förhållandevis kort signal som inte orsakar samma problem som F1:ans långa gör.

Tracker DTS är en 2-antenners transceiver så du måste vara medveten om problemen som kan uppstå med falska min och max. Är du det och övar regelbundet med den modellen, då tycker inte jag att du behöver byta.

Hasse_Lindborg sa:
Du menar att F1:an kan täcka andra signaler? Jag har i alla fall aldrig stött på problemet vid övning med som mest 4 F1:or. Det verkar akademiskt och långsökt, kanske ett försäljningsargument? Visst, kort signal ÄR lättare att söka på, så gamla F1:or kan vara idé att byta ut. Men dom funkar.

Faktum kvarstår, en tranceiver ökar överlevnadsgraden en hel del, men chansen att dö är fortfarande ganska stor om man begravs av en lavin. Enligt denna sidan http://users.south-tyrolean.net/avalanche/e/ski08_e.html minskar risken att dö för någon som begravts från 76% till "bara" 66% om denne har tranceiver (verkar lågt, undrar om det är så illa?). Blir man inte begravd behövs ju ingen tranceiver, så det är ju bara överlevnadsgraden för begravda som är intressant.

Prova att gräva 2 meter djupt i en lavinkägla, det är inget man gör på 10 minuter direkt. Stenhårt är bara förnamnet. Jag skulle inte tro att chansen att överleva tickar upp speciellt mycket med en ny tranceiver, möjligen någon procent. Med en ABS däremot så är chansen betydligt högre. Är man seriös med sitt offpist-intresse så skaffar man en sån.

Senast ändrad:
skidmannen sa:
Hasse_Lindborg sa:
Du menar att F1:an kan täcka andra signaler? Jag har i alla fall aldrig stött på problemet vid övning med som mest 4 F1:or. Det verkar akademiskt och långsökt, kanske ett försäljningsargument? Visst, kort signal ÄR lättare att söka på, så gamla F1:or kan vara idé att byta ut. Men dom funkar.

Faktum kvarstår, en tranceiver ökar överlevnadsgraden en hel del, men chansen att dö är fortfarande ganska stor om man begravs av en lavin. Enligt denna sidan http://users.south-tyrolean.net/avalanche/e/ski08_e.html minskar risken att dö för någon som begravts från 76% till "bara" 66% om denne har tranceiver (verkar lågt, undrar om det är så illa?). Blir man inte begravd behövs ju ingen tranceiver, så det är ju bara överlevnadsgraden för begravda som är intressant.

Prova att gräva 2 meter djupt i en lavinkägla, det är inget man gör på 10 minuter direkt. Stenhårt är bara förnamnet. Jag skulle inte tro att chansen att överleva tickar upp speciellt mycket med en ny tranceiver, möjligen någon procent. Med en ABS däremot så är chansen betydligt högre. Är man seriös med sitt offpist-intresse så skaffar man en sån.
Litar mer på Centralbyråkraten i denna fråga än dig då han jobbar heltid med sådana frågor...

skidmannen sa:
En ny transciever skaffar man sig inte för att själv bli hittad lättare, utan för att öka sannolikheten att man kan gräva upp sin åkpartner vid liv. Sen skulle jag själv säga att det är direkt omoraliskt att ha en transciever man är medveten om kan täcka andra signaler.

Och huruvida det är akademiskt och teoretiskt med täckta signaler har jag ingen erfarenhet av, men här kommer även jag ta centralbyrakratens ord över i princip vem som helst annars på det här forumet.

centralbyrakraten sa:
Den gamla blå ska du slänga!!! Den sänder en lång signal som "täcker" över dagens kortare signaler. Din transceiver kan på så sätt försvåra möjligheterna att hitta flera begravda. Släng skiten och köp en ny!
Jag skulle uppskatta en utförlig förklaring av detta.

Skidmannen, att F1:ans långa signaler kan överlappa de digitala transornas korta signaler är ett faktum och vi jobbar på att få bort dem från marknaden eftersom de kan orsaka att människor dör vid ett multipel scenario.

Du har helt rätt i att överlevnadschansen antagligen bara ökar med någon procent om man byter upp sig. Transceiver har egentligen ganska dåliga siffror i utgångsläget när det kommer till att öka överlevnaden vid en lavin (lite beroende på hur man räknar, alla siffror går ju att vränga åt ena eller andra hållet).

Däremot så ska du vara försiktigt med att haussa ballongsäckarna för mycket. De siffror som tillverkarna använder i sin försäljning är en väldigt förenklad syn på verkligheten. I en kommande undersökning från Kanada visar man att ballongsäckarna endast ökar överlevnadschanserna med 30% istället för de 92% som används i marknadsföringen.

Jag menade inte att man blir odödlig med ballongsäck, utan mer såhär:

Om har en gammal tranceiver och en hög med pengar och känner för att öka sin säkerhet vid offpiståkning så är det betydligt bättre att köpa en ballongryggsäck än att byta upp sig till en modernare tranceiver.

Sen kan man kanske argumentera för att en bra tranceiver hjälper ens polare medan ballongen bara hjälper en själv. Det försöker jag kompensera genom att släpa på en riktigt bra spade (BD Bobcat). Jag har försökt gräva i lavinkäglor. Med bra spade är det svårt, med plastblad är det omöjligt, såna duger bara till snöprofiler och hopp.

centralbyrakraten sa:
Skidmannen, att F1:ans långa signaler kan överlappa de digitala transornas korta signaler är ett faktum och vi jobbar på att få bort dem från marknaden eftersom de kan orsaka att människor dör vid ett multipel scenario.
Är det så med ortovox x1 också?

Hur är det med ballongryggorna egentligen? Det är ju en otrolig prisdiff på Conrad - ABS Freeride Helibag 4L + Steel Cartridge (€399) till North Face (€799)

Vad ska man ha?
Vad ska man tänka på?

Ok ,back online.

Rabbit, eftersom de flesta transceivers som har funktioner att kunna filtrera bort signaler som man redan hittat (avflaggning, markering etc) bygger på indentifiering av amplitudhöjningar så kan en lång signal från en analog transceiver dölja amplitudhöjningarna från de kortare digitala signalerna.

Skidmannen, ledsen för att jag hackar på dig men jag har funderat lite till på det du skrev tidigare. Är det någon pryl man ska uppdatera och köpa ny när det finns bättre modeller så bör det ju faktiskt vara den som kan rädda ditt liv. Lägg hellre pengarna på en ny bra transceiver än en ny I-phone, goretex-jacka eller nya skidor. Sen måste jag också pika dig för din "bra" spade. Den är en gammal modell som inte hade T6-härdat aluminium i bladet och alla sådana spadar har visat sig inte vara tillräckligt hållbara för lavinräddning. Sök gärna på FR-forumet så hittar du mer info eller så söker du på Genswein & Eide på stora nätet. De gjorde ett intressant spadtest för några år sedan.

JohanKristofers, X1 har en kort signal men är en skräptransceiver i övrigt. Köp en ny!

Senast ändrad:
Jay-deuce sa:
Hur är det med ballongryggorna egentligen? Det är ju en otrolig prisdiff på Conrad - ABS Freeride Helibag 4L + Steel Cartridge (€399) till North Face (€799)

Vad ska man ha?
Vad ska man tänka på?
Använd FR:s sökfunktion, du hittar massor av info.

Centralbyråkraten: Hur ser du på frågan om frekvensdriftning? Det görs ju gällande bland annat i vissa kretsar på Teton att tranceiverns frekvens långsamt förändras med åren och att den till slut, efter runt 20 år eller mer riskerar att ha glidit utanför det område som mottagarna kan hantera. Finns det något fog för detta? Hur lång tid tar det i så fall innan man har hamnat utanför +-80Hz-intervallet? Är det ett problem som helt försvunnit iom med nya tekniker i oscillatorerna?

Tack MnO för du tar upp ämnet! Jag har ju helt glömt frekvensdriftningen!!!

Den modell som har störst problem med detta är F1 men problemet ligger inte bara hos den sändande enheten utan det har visat sig att vissa äldre digitala transceivers, till exempel Opto 3000, har stora problem att ta in signaler som halkat utanför sin ursprungliga frekvens.

Nyare transceivermodeller lyssnar på ett bredare band och tar upp även sådana enheter som börjat halka snett (inom en viss rimlighet). Kolla specifikationen innan du köper en ny.

I den senaste programvara för Pieps DSP har man till och med byggt en en testfunktion där man kan kolla på vilken frekvens en transceiver egentligen sänder.

Om problemet är bort byggt med stabilare teknik vet jag inte. Det får framtiden utvisa när våra nya Pulse, DSP:er och andra nyare modeller börjar svikta...

Senast ändrad:
Bobcat håller för att gräva med, det har jag provat på riktigt. Många gånger under många år från Svalbard till Alperna. Den är inte lika bra som dom nyaste spadarna och bladet ser ut som fan efter all misshandel mot is och sten men den är bättre än plastspadar och framförallt är den nog stor för att man ska orka hålla på en stund. Du har helt rätt att den är lite vek, men bara man vet vad man gör så håller den. Hugga och ösa, men inte bryta för hårt.

Jag körde med en mindre BCA ett tag, den var bra förutom att man inte kan gräva lika fort som med Bobcaten och inte lika länge. Alla hopfällbara spadar bryts om man använder dom fel, även BDs nya oergonomiska. Skulle gärna ha en ny spade, men det får vänta.

Och visst kan man uppdatera allt - gammal bil, det är farligt farligt. Köp en splitterny XC60. I den bästa av världar kan man ju köpa ny spade, tranceiver, sond, I-phone, skiddress och skidor varje år, men alla som hänger här har inte obegränsad kassa och vissa av oss fattiga priorierar själva skidåkningen. Jag skulle gärna byta min gamla barryvox också, men än så länge funkar den. Jag testar den så gott som varje dag jag använder den.

Jag åker gärna med en polare som har en F1:a bara han vet hur den används, plastspade däremot, då ber jag personen köpa en ny och återkomma, eller lånar ut min gamla Lynx.

Men nu ska jag inte paja denna tråden mer.

Senast ändrad:
Jag har diskuterat lavinspadars hållfasthet i några andra trådar och brukar dela in spadarshållfasthet i 3 kategorier.

Grönt- spadar som verkligen håller för lavinräddning, insats efter insats.

Gult- spadar som fungerar vid en enstaka insats men som ser ut som ett russin efteråt.

Rött- Spadar som riskerar att totalt haverera vid första lavinräddningen.

Bobcaten hamnar i den gula kategorin. Som du själv skriver så ser din ut som faan, kanske dags att byta så att den inte går av eller böjs till obrukbarhet när det verkligen gäller?

Är plastspadar så dåliga? Jag brukar avråda alla att använda plastspadar för att de inte går att gräva med när det är riktigt hård snö. Dock så har jag en kollega som har grävt fram flest lavinbegravda i Sverige och han använder Life Links platsspade. Han hävdar bestämt att den fungerar alldeles utmärkt, är det så att plastspadar kanske också hamnar i det gula segementet?

Kanske är en fråga om teknik det där med plastspade? Jag har aldrig använt en sån i en lavinkägla men har ett skojigt grävminne från annan hård snö. Vi var 6 pers som skulle ner i ett spricksystem i en glaciär. Ingången var fylld med hårt vindpackad snö och vi hade 5 Ortovox plastspadar och en Fiskars med kulhandtag. Bara en spade rådde på snön, plastspadarna studsade och dög bara till det sista djupa så det blev en stunds väntan i isblåsten innan vi kom in i grottan.

Vattendroppe sa:
skidmannen sa:
En ny transciever skaffar man sig inte för att själv bli hittad lättare, utan för att öka sannolikheten att man kan gräva upp sin åkpartner vid liv. Sen skulle jag själv säga att det är direkt omoraliskt att ha en transciever man är medveten om kan täcka andra signaler.

Och huruvida det är akademiskt och teoretiskt med täckta signaler har jag ingen erfarenhet av, men här kommer även jag ta centralbyrakratens ord över i princip vem som helst annars på det här forumet.
Omoralen beträffande transceivers var uppe i en annan tråd med Barryvox pulse. Är dess pulsefunktion ett sätt att gå före de som har en modell utan pulse och är det isåfall moraliskt riktigt eller ej? Du ökar ju dina egna chanser att bli uppgrävd. F1an övertrumfar ju Pulse genom att täcka över andras signaler. Rent krasst är det ju ett ännu bättre sätt att gå före i kön än det Barryvox uppfunnit. De andra kan ju grävas upp efter att F1an blivit uppgrävd.

centralbyrakraten sa:
Är plastspadar så dåliga? Jag brukar avråda alla att använda plastspadar för att de inte går att gräva med när det är riktigt hård snö. Dock så har jag en kollega som har grävt fram flest lavinbegravda i Sverige och han använder Life Links platsspade. Han hävdar bestämt att den fungerar alldeles utmärkt, är det så att plastspadar kanske också hamnar i det gula segementet?
Det här känns som "undantaget som bekräftar regeln".
Låter man folk prova gräva i riktigt hård snö med en plast och en metall-spade så väljer dom väldigt snabbt metall-spaden. "- Enkelt val", brukar kommentaren vara...

Tack för förklaringen om långa signaler.

/r

centralbyrakraten sa:
Tack MnO för du tar upp ämnet! Jag har ju helt glömt frekvensdriftningen!!!

Den modell som har störst problem med detta är F1 men problemet ligger inte bara hos den sändande enheten utan det har visat sig att vissa äldre digitala transceivers, till exempel Opto 3000, har stora problem att ta in signaler som halkat utanför sin ursprungliga frekvens.

Nyare transceivermodeller lyssnar på ett bredare band och tar upp även sådana enheter som börjat halka snett (inom en viss rimlighet). Kolla specifikationen innan du köper en ny.

I den senaste programvara för Pieps DSP har man till och med byggt en en testfunktion där man kan kolla på vilken frekvens en transceiver egentligen sänder.

Om problemet är bort byggt med stabilare teknik vet jag inte. Det får framtiden utvisa när våra nya Pulse, DSP:er och andra nyare modeller börjar svikta...
Tack för det svaret! Det är med andra ord en parameter som man i alla fall bör beakta med gamla transor.

Vill man vara moralens väktare är en lavinballong inte fel. Det är lättare att hitta sina polare om man inte är begravd själv.

skidmannen sa:
Vill man vara moralens väktare är en lavinballong inte fel. Det är lättare att hitta sina polare om man inte är begravd själv.
Men fortfarande mycket mycket pengar om du jämför med att köpa en ny trancivers. Och jag åker hellre med folk som har väl fungerande trancivers än en "egotrippad" ABS. (jag har bägge delerna)

Lyssna nu på Mårten då han fortfarande är en välmeriterad kille i dessa frågor..

Mårten har såklart rätt, gamla tranceivers är sämre än nya. Det är inte det inget tvivel om. Min idé var ju att gammal tranceiver + ballong är bättre än bara ny tranceiver. Skillnaden i pengar behöver inte vara så stor om man köper en billig ballong. Men det är alltså fel?

Tycker du jag ska sälja min ballong så att jag kan byta ut Barryvoxen? Hur ändras mina överlevnadschanser då? Hur ändras polarnas odds?

Senast ändrad:
skidmannen sa:
Mårten har såklart rätt, gamla tranceivers är sämre än nya. Det är inte det inget tvivel om. Min idé var ju att gammal tranceiver + ballong är bättre än bara ny tranceiver.
Jag gjorde i alla fall så, köpte ABS istället för att byta tranceiver (det kan väl bli ny tranciever så småningom i alla fall).

Tillbaka
Topp