När kommer liftarma i Åre vara igång?

cissikahn

Ny medlem
Snaaart är det vinter.. hoppas väl alla... men antagligen kommer vintern komma till åre innan den kommer hem till mig i stockholm, så om man kanske skulle ta å åka dit en långhelg eller vecka snart å få njuta av snön, när blir det möjligt?
/Cissi

Jag tror ni kan vara lugna.. snön var sen ifjol oxå som jag minns det (förvisson minne som två guldfiskar, skitsamma) på julafton stod jag likförba**at på skutan med riktig snö till knäna så ännu är vi inte helt utom hopp.. den 26/10 var det cirkus 15cm snö i Ösd och somliga dagar i november har varit varmare än midsommar=) .. vädret funkar så här.. vi har inte varm sommar å kall vinter.. det pendlar lite som en ambivalent jojjo med taskigt lokalsinne Nu ligger iaf frosten och isen tyst å ruvande på vägar och träd.. ett par veckor till så är nog snön på plats oxå.. hav förtröstan för snart bär det iväg=)

En ambivalent jojo med taskigt lokalsinne... Den var inte dålig, minnesanteckning på den!

Men igår kom snön till Stockholm! Regnet övergick i snö-blandat regn i ungefär 4-5 minuter, men det var snö!!!

Minnet är som sagt kort. Man tycker alltid att snön är sen

Här finns det lite fakta att frossa i medan man väntar på snön :-)
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=280513&avdelning_1=101&avdelning_2=101

Ur artikeln i LT:
Fakta skidstart
Så här har det sett ut i Åre det senaste decenniet:
Säsongen 1995-96 öppningsdatum 18 november
1996/1997 - 23 november
1997/1998 - 1 december
1998/1999 - 23 november
1999/2000 - 10 december
2000/2001 - 8 december
2001/2002 - 2 december
2002/2003 - 9 november
2003/2004 - 15 november
2004/2005 - 17 november

Nu är det ju nästan 20cm SNÖ!
Och kallt, snökanonerna går för-fult.
Jag hörde att dom eventuellt skulle öppna till helgen om det finns tillräckligt med snö.
Hoppas det!!!!!!!!!

Hoj, hade jag när jag skrev det senaste inlägget varit obervant nog att titta ut genom fönstret bakom dator hade jag dessutom sett att det börjat att snöa så nu ligger det ett par skitiga centimeter snö här i Ösd vilket borde borga för lite begynnande vitfärg på skutan oxå=) som jag skrev.. hav förströstan, snart är vintern här=)

Så ska det låta=) är väl någon form av maratonåkning där runt luciahelgen någon gång.. troligen med horriblet före men jag ska dit iaf eftersom det är rätt nära å jag e rätt sugen på att åka=)

sleazy:
funtar också lite på å dra dit, frågan är då om jag ska bo hos polare i järpen eller lägga ut pengar på hotell eller nåt sånt.. humhum...

Varje år så här dags kommer de här frågorna till liftbolagen, säkert som amen i kyrkan. Från media men också från privatpersoner och skidälskare som vill veta.

I år är inget undantag, men Niclas Sjögren, destinationschef på Skistar Åre, tar frågorna med ro.

Han ser inga problem någonstans:

All personal är anställd, årets skidkatalog är på väg ut, bokningsläget ser bra ut och än är det gott om tid till den stora öppningshelgen den 9-11 december.

Värmen på senhösten har faktiskt varit välkommen, liksom de många vindstilla dagarna, som tillsammans skapat optimala förhållanden för alla anläggningsarbeten uppe på fjället och nere i dalgången.

I år har Skistar till och med haft tid att klippa gräset i nedfarterna, vilket gör att det behövs det mindre snö och snön ligger kvar längre eftersom det lättare blir tjäle i jorden.

Klipper man inte så bildas luftfickor under snön när det långa gräset viker sig. Tjälen får då svårt att ta fäste och det måste till ett tjockare snölager för att grästuvorna inte ska sticka upp.

- Det spar både tid och massor med pengar, och det blir också mer blomprakt i backarna, säger Sjögren.

Enligt expertisen blommar nämligen vissa fjällblommor en andra gång om gräset klipps.

Vad gäller snökanonerna så inväntar man nu en tillräckligt stabil väderprognos med alla de rätta väderförhållandena för snötillverkning. Med det menas rätt luftfuktighet, vind och vattentemperatur och, framför allt, åtminstone fyra minusgrader i luften.

- Så fort det blir kallt är vi beredda, säger Sjögren.

Han tillägger att snösystemet i Olympiaområdet blev färdigt just i måndags.

- Därmed kan man börja spruta snö med kanonerna även om målhanget inte är klart, säger Sjögren.

Enligt planerna blir dock Duved först ut; där ska Hamreliften öppna "SÅ FORT SOM MÖJLIGT".

åhh jobbigt, vill åka upp o spendera vintersäsongen där men inget jobb :( buhu
Hur långt tid tar det från östersund till åre om man skulle skaffa jobb där istället? typ 10 mil va?
finns det kvälls öpna backar av roliga slag vid östersund för vardagkvällarna isåfall??
åhhh vill ha snöööööööööö!!

Det tar typ en timme med bil. Och en och en halv med tåg.
Gustavsbergsbacken i Östersund är öppen alla dagar!
Billigt är det också!

cissikahn: Klart du ska åka upp och premiärhärja lite=) lika bäst att handla biljetter på en gång=)

powderdreams: tror nästan d e lättare att hitta kneg i Åre men jag kan ha fel, testa båda där och här i Ösd, det kan ju vara värt lite extra vedermödor för att få åka skidor=) backen i Ösd är dock inte så jättemycket att hänga i granen är jag rädd, den fonkar vid stark snöabstinens men mycket mer än så är det inte e jag rädd.

Go for it.. nu är det inte länge kvar=)

:,-när liftarna kommer igång är väl egentligen egalt, eller har jag missförstått ungdomens framåtanda!?
Själv har jag åkt skidor i Årefjällen sedan i oktober. Senast idag, med trettio centimeter tung puder. Klart att det krävs stighudar, men det ger förvisso både muskler och kondition, vilket är som pengar. Tungt att skaffa, nödvändigt att ha...
...tur att jag har av det förstnämda!

PS: Kom ihåg att jäger smakar bra så väl före som efter aktivetet. Dock gäller det inte El Perro som får nöja sig med lättdricka.

Amen till det=) en vacker dag ska jag oxå äga stighudar och bli en puderlegend=)
Men just nu är jag lat och tjock och nöjer mej med att åka lite lift=/

Den 3 December skall de enligt en Pistör där som jag känner ha öppnat. Då har de öppet i 30 timmar.
Sedan vet jag inte om liftarna stänger igen efter det. Men då skall de ha en lift öppen i alle fall.

MVH
Linkan

åre kommer alltid ha en speciell plats i vart svenskt hjärta. hur många stod inte på sina skidor för allra första gången just i åre.. ååh.. nostalgi..

(..måste jag vara skittrött å hallucinera om störtloppet, östra ravinen efter en natts snöfall, baksidan sålänge snön inte blåst bort, afterskin på dippan...?) nä nu måste jag verkligen sova innan jag tappar bort mig själv helt... å föressten, våfflorna på buustamon knäcker.

parkshaper: lugn bara lugn, jag kan ta med lite febernedsättande medicament upp när jag beger mig.. planerar att saluföra dem till mycket humana priser=) annars kan nog snön dämpa febern fullgott skulle jag tro=)

Jag var där i lördags.
Bra snö, men det blev snabbt uppåkt

Idag har dom stängt Olympia pga. ÖS REGN.
FAN OCKSÅ

Och dom säger att dom ska öppna hela lågzon i alla områden till helgen.

Då får dom nog be vädergudarna om regält med snö
För det var barmark i dem flesta backarna

/Erik

Tillbaka
Topp