Närmaste kurs - Stockholm

richards

Ny medlem
Tjena jag är en gammal snowboardåkare som gärna skulle lära mig att åka Telemark.

Måste man gå en kurs eller kan man lära sig själv.

Om man måste gå kurs, finns det någon nybörjarutbildning i Stockholmsområdet (jag vet att det bara finns soptippar i Stockholm men ändå...).

Tackar på förhand.

Richards.

Finns skidskola i både hammarbybacken och flottsbro. Kolla med friluftsfrämjandet och eller skistar...

Har du bara åkt snowboard innan eller har du åkt skidor också?

Jag skulle nog läsa tips på internet och prova sedan. Det funkade för mig men då var jag van skidåkare sen innan.

Lycka till hur du än gör!

Har du aldrig åkt skidor innan så kan det bli rätt tufft att hoppa till telis. Men har man åkt lite så är det inte megasvårt att lära sig ta sig ner för backen. 1 dag med flitigt övande. Det som hjälpte mig grymt mycket va att skita i att lära sig åka i barnbacken (alltså en grön backe), prövade några få åk och sen drog jag till blå/röd istället! Flera kompisar håller med om att det är lättare i en backe som lutar lite grann iaf!

Tack för svar!

JAg har åkt ganska mycket skidor innan men har åkt mest snowboard de sista tio åren.

Tydligen så har Hammarbybacken kurser men den var full, har kollat upp Flottsbro också. Får se hur det går...

Richard

Tippar på att du skulle fixa det själv. Lär dig lite basic shit först och ta en kurs eller haka på någon erfaren åkare under t.ex en fjällsemester. Det är knappast någon större nackdel att du inte åkt skidor på ett tag.

richards sa:
Tjena jag är en gammal snowboardåkare som gärna skulle lära mig att åka Telemark.

Måste man gå en kurs eller kan man lära sig själv.

Om man måste gå kurs, finns det någon nybörjarutbildning i Stockholmsområdet (jag vet att det bara finns soptippar i Stockholm men ändå...).

Tackar på förhand.

Richards.
Det stämmer att Friluftsfrämjandet anordnar nybörjarkurser i telemark . I skidskolan i Hammarbybacken är som sagt full då jag själv ska jobba där. Men privatlektion kan ordnas om så önskas på annan plats.

En telemarksavdelning under Friluftsfrämjandet i Stockholm som heter Skidalpinism finns på bergsidan.se De ska ordna en telemarksresa 9-12dec som vänder sig till nybörjare upp till proffs. Kolla in den om du har bråttom i din utveckling.

Och självklart går det att klura ut på egen hand hur dessa telemarkssvängar ska gå till, räcker att du kollar in lite beskrivande bilder, lär dig några övningar för tips fråga mig och testar själv med lämplig utrustning.

Finns dock flera sätt att åka för att komma i telemarksposition: från plogning till telemarksväng samt från telemarkssväng till telemarksväng. Med djupa knäböjningar eller endast med att den ena foten ställs som om man står på tårna. Denna sista variant av knäböjningar är den minst krävande för musklerna men svår att bemästra som nybörjare.

Jag har åkt i ca 8 år varav de två första åren med skidlärare och gått instruktörskurs grund. Tycker det är lättast att lära sig bäst i offpist med en så där 2dm lössnö i typ blåsvårigetsgrad backe eftersom att lössnön bidrar till stabiltet för balansen. Och det är just balansen som kan vara klurig i början presis som med snowboard enligt mig. Med speciella övningar och en telemarksinstruktör som ger dig feedback är det självklart lättare att avancera fortare.

Senast ändrad:
Jag kollade på de här filmerna när jag skulle lära mig förra året. Funkade finfint för mig. Jag åkte helt själv, och för mig tog det 2-3 dagar innan jag kunde åka "ordentligt".

http://telemarktips.com/Lesson.htm

Jag gjorde såhär:
Dag 1: Vänja sig vid lös häl, prova lite svängar osv.
dag 2: Göra övningarna från filmerna.
Dag 3: Våga ta ut svängarna lite, släppa på lite med farten osv.

Lycka till!

Om du har en helg åk då till Fjätervålen i slutet av januari. Skidskola från komplett nybörjare till typ landslagsåkare. Kul med så måna telisåkare på ett och samma ställe, vanligtvis är man ju typ själv i backen. Kan varmt rekommenderas!

Snödjup

Tillbaka
Topp