Nästa vad ska jag ha för skidor tråd..

Totemann

Medlem
Som sagt, vilka skidor ska jag skaffa!?

Är 181cm och väger ca 95kg
Åkt skidor sedan jag kunde stå, nån vecka / ett par veckor om året.
Ska nu till Whistler och åka två månader, målet är naturligtvis att åka så mycket puder som möjligt (Självklart min dröm lika mycket som alla andras ;))
Med bla. hjälp av vikten känner jag mig väldigt stark i min åkning, åtminstonde tills låren tröttnar något som de gör kanske lite väl snabbt biland ;)
Skidorna ska köpas på plats, så det fungerar knappast med något svenska märke..

Siktar på skidor någonstanns runt 190cm och 115mm i midjan. Låter det rimligt?

Ludwig

Edit:
Ändrade lite siffror..
Insåg att man inte kan ha " i ruriken och ändrade den..

Senast ändrad:
Har nog aldrig sett en sån här tråd innan tror jag? Som sagt, den som söker finner :)

Iallafall så ska du ha den längsta modellen av de skidorna du bestämmer dig för. 180 är på tok för kort för dig om du vill åka puder. 110 mm låter rimligt däremot.

evil sa:
Har nog aldrig sett en sån här tråd innan tror jag? Som sagt, den som söker finner :)

Iallafall så ska du ha den längsta modellen av de skidorna du bestämmer dig för. 180 är på tok för kort för dig om du vill åka puder. 110 mm låter rimligt däremot.
Jag skulle gå på 10 mm till i midjan med tanke på att du nästan väger 0,1 ton.

Hur har du kommit fram till 180cm/110mm? Vilken typ av skida är du ute efter? Jag tycker inte det verkar vettigt alls om det inte är nån slags jibb-skida du vill ha, de brukar ju vara små... Men jibb kan jag inget om, tyvärr.
testa det här: https://www.freeride.se/content/92/

Precisera lite mer hur du ska använda skidorna.

Snowgod sa:
Hur har du kommit fram till 180cm/110mm? Vilken typ av skida är du ute efter? Jag tycker inte det verkar vettigt alls om det inte är nån slags jibb-skida du vill ha, de brukar ju vara små... Men jibb kan jag inget om, tyvärr.
testa det här: https://www.freeride.se/content/92/

Precisera lite mer hur du ska använda skidorna.
180cm Var det jag kommit fram till när jag läst runt lite bla här på forumet, men enligt guiden (som jag oförklarligt lyckats missa) är 190-195cm mer rimligt..

Skidorna kommer framförallt att användas till friåkning. Men då vi knappast kommer orka hika varenda dag eller ännu mindre åka heliokotper, så lär det bli en del piståkning också så dom bör ju inte vara helt sämst där heller. Eftersom det blir min första säsong vet jag inte så mycket nogrannare vad dom kommer användas till, utan det är upp till er mer kunniga att gissa ;)

Då förnyar jag lite vilka 190cm långa 115mm breda skidor är byggda för 95kg ?

Ett par 190cm långa 115mm breda skidor låter inte som någon höjdare i pist. Om du ska ha en skida till allt skulle det nog vara bättre med en skida runt 90 -100 i midjan annars är det nog bäst att ha två par om det ska bli nå kul att åka pist. En skida som har fått väldigt bra kritik i årets tester är nya Dynastar legend pro rider. Den är 100 i midjan och verkar även fungera bra i pist, men den har ganska stor radie 27 m på 184 cm så den är nog inte den bästa för kortsväng. En annan skida som har fått bra recensioner är Völkl Katana. Den är 111 i midjan och verkar också fungera hyffsat i pist. Fast jag antar att den inte är speciellt rolig i hård pist men det går säkert att ta sig ner med hedern i behåll.

Lundblom sa:
Ett par 190cm långa 115mm breda skidor låter inte som någon höjdare i pist. Om du ska ha en skida till allt skulle det nog vara bättre med en skida runt 90 -100 i midjan annars är det nog bäst att ha två par om det ska bli nå kul att åka pist. En skida som har fått väldigt bra kritik i årets tester är nya Dynastar legend pro rider. Den är 100 i midjan och verkar även fungera bra i pist, men den har ganska stor radie 27 m på 184 cm så den är nog inte den bästa för kortsväng. En annan skida som har fått bra recensioner är Völkl Katana. Den är 111 i midjan och verkar också fungera hyffsat i pist. Fast jag antar att den inte är speciellt rolig i hård pist men det går säkert att ta sig ner med hedern i behåll.
Edit.
Jag kan verkligen inte läsa.

Senast ändrad:
Lundblom sa:
Precis det du är inne på är ett stort problem, avvägningen pist/offpist..
Då jag innerligt hoppas på mycket utanför pisten så kommer huvudsatsningen bli på ett par för offpisten, därför vill jag ha dom så pass breda ändå..

Samtidigt så är det ju lite det där:
- Vill du åka offpist?
- Jaa det vore ju roligt
- Då ska du ha dessa 160mm..

oscarius sa:
snälla sabba inte den här tråden med massa påhopp, alla skriver olika bra, kan olika mycket och är olika ödmjuka..
Så släpp det bara!

Totemann sa:
oscarius sa:
snälla sabba inte den här tråden med massa påhopp, alla skriver olika bra, kan olika mycket och är olika ödmjuka..
Så släpp det bara!
Förlåt.
Grejen var att jag skrev något som jag fick utav att jag LÄSTE fel.
Att jag inte "kan" LÄSA har inget med hur han SKREV det. Utan jag redigerade alltså det korkade jag skrev och skrev att "Jag inte kan läsa".

Haha okej, sorry.
Har läst allt för många trådar där det sabbas av sånna kommentarer..
Men my fault sorry som sagt :)

Jupp har kollat runt där, men mitt egentliga problem är som sagt att hitta skidor som är byggda för mina 95 pannor.. Svårt att läsa sig till så mycket om sånt, många skidtillverkare uppger ju siffror som "60-100kg" vilket inte ger så mycket..

Tackar väldigt mycket för tipsen såhär långt :)

Tillbaka
Topp