Ngn som testat Line Opus?

NATIVE

Medlem
Vad jag läst mig till så verkar skidan finfin för det jag är ute efter, enda orosmolnet är att det nämns ostabilitet vid högre farter, är det ngn som testat Opus:en som kan bekräfta/dementera det? Körde ifjol på 192 cm Bent Chetler och vill snäppa upp det till ngt mer allround och då verkar Opus:en vara rätt. Tänkt om den bara varit ngn centimeter längre....Jag väger in på 85 kg.

Senast ändrad:
Jag lurar också på Opus men saknar info framförallt om hur den hanterar hårdare snö/pist
Du har kanske redan sett den här, om inte är det ett smakprov på Opus in action

KOTJ_MF sa:
Jag lurar också på Opus men saknar info framförallt om hur den hanterar hårdare snö/pist
Du har kanske redan sett den här, om inte är det ett smakprov på Opus in action
..ser inte ut till att han har några större problem vid hög fart direkt :)

Skönt åk där vid 2.30 som avslutas med en härlig run out. Verkar fungera bra dom där skidorna:cool:

Senast ändrad:
Sådär hårt/snabbt kan jag iaf. inte köra med mina Wailer 112 utan att det pirrar ordentligt i pungen. Pollard har ju gjort den för att vara riktigt allround och kunna köras hårt även i "dåliga" förhållanden.

Nu vet vi ju dock inte ifall det pirrar rejält i pungen på den här killen när han kör så fort...

Mycket intressant video. I min egen tråd om den optimala skidan för mig har Opus figurerat en del men många som säger att den är rejält mjuk. Självklart är den styvare än EP Pro, men eftersom EP Pro är ren spaghetti så säger det ju inte så mycket.

Han står ju på rätt bra utan synbara problem eller fladder. Men det kan ju förstås ha lite med åkteknik att göra också... Funderar själv lite på Bacon, hur skiljer sig Bacon och Opus i flexet?

Helt klart har det med tekniken att göra, vilken skida som helst, oavsett hur styva de är, kommer att ha fladdrande toppar om man åker och hänger bak i skaften.
Tidigare år har ju Bacon vart rejält mycket styvare än EP Pro (föregångaren till Opus) men hur det är i år låter jag vara osagt. Det är inte omöjligt att de är relativt jämlika vad det gäller flex.

NATIVE sa:
Vad jag läst mig till så verkar skidan finfin för det jag är ute efter, enda orosmolnet är att det nämns ostabilitet vid högre farter, är det ngn som testat Opus:en som kan bekräfta/dementera det? Körde ifjol på 192 cm Bent Chetler och vill snäppa upp det till ngt mer allround och då verkar Opus:en vara rätt. Tänkt om den bara varit ngn centimeter längre....Jag väger in på 85 kg.
När du säger mer allround. Menar du då att du vill ha en lekfullare skida?

Pillard sa:
Nu vet vi ju dock inte ifall det pirrar rejält i pungen på den här killen när han kör så fort...

Mycket intressant video. I min egen tråd om den optimala skidan för mig har Opus figurerat en del men många som säger att den är rejält mjuk. Självklart är den styvare än EP Pro, men eftersom EP Pro är ren spaghetti så säger det ju inte så mycket.
Måste jo pirra i hans pung när han skriker och hyler så som det där!! :)

Verkar som en grym skida, undrar vad han väger han killen..

PNyberg-inte lekfullare, däremot ngt mer dugligt under passagerna mellan det lösa, men fortfarande en ganska mjuk och kul skida (farbror börjar bli lite dåli i knäna så ngn charger är inte aktuell), BC:n är otroligt kul att åka i löst men också otroligt oduglig när det är lite hårdare (ngt mer taper och rocker än Opus?).

Slogen sa:
yum...vill ha opus..nu...

Om dom hade kommit i vuxenlängd hade jag inte tvekat.. :)
Visst gör längden en del för flytet, eller snarare stabiliteten, men min erfarenhet är (Endre Hals skidtest i FriFlyt visar också det) att lite bredare nos/midja/bak ger mer yta än lite längre skida och kompenserar således en kortare skida. Sen spelar ju självklart saker som monteringspunkt, flex, early rise/rocker, taper och så vidare plus in också.

Senast ändrad:
Det måste vara något i förpackningsplasten runt Opus som gör ägarna yra i bollen. Fasen, det finns drösvis med videor, bilder och rapporter över nätet, men knappt en enda bild på rockern. Vare sig på Lines sidor eller någon annanstans. Det var ju någon på Teton som släppte sargen och skickade upp lite rockershots. Fasen, det är ju prylbögar ni har att göra med...

MnO sa:
Det måste vara något i förpackningsplasten runt Opus som gör ägarna yra i bollen. Fasen, det finns drösvis med videor, bilder och rapporter över nätet, men knappt en enda bild på rockern. Vare sig på Lines sidor eller någon annanstans. Det var ju någon på Teton som släppte sargen och skickade upp lite rockershots. Fasen, det är ju prylbögar ni har att göra med...
Släpp datorn och gå till en butik så kan du se rockern.

edit: qutoar från din profil "Oförbätterlig prylbög i ständig jakt på den perfekta skidan." ;)

Slogen: Fixar en när jag kommer hem idag!

Senast ändrad:
ThomOhlin sa:
Släpp datorn och gå till en butik så kan du se rockern.
Det skulle jag gärna göra, men här neråt ostkusten är det totalt glest med butiker som ens funderar på att ta in några bredlagg. Lokalt här går det knappt att hitta fjolårs Techno snowblades och än mindre nåt intressant i skidväg. Jag har nog 30 mil till närmaste butik värd namnet. Ursäkta tonen i kommentaren. Det var inte på något sätt illa menat. Jag får snålåka på Slogens bilder sen, nu när jag har gjort mig ovän med forumets Opusresurs, hehe :)

Dom ser fina ut, Opusarna. Hoppas Line finns med på skidtesten (och har med sig Opus) senare i år så man får ta ett par åk.

Shit man blir ju lite nyfiken på hur EP Pro såg ut med tanke på att Eric själv säger att de ville ha mera skida mot snön med dessa. Det känns inte som att den kant som ligger i snön när man kör på hårt underlag blir särskilt mycket på dessa heller.

Det förste jag tänker när jag ser rockerbilden är: JJ 2.0
Lite länger radie, mer raffinerad/moderat rocker och taper i tip och tail, och lite länger radie.

Jag är nyfiken på hur recensionerna kommer bli på denne.. Jag har sett att i Powders buyers guide är det ingen som plockar den, samtidigt har Fri Flyt valgt ut den som "bästa lekskida" i sin freeride ski test.

Jag blev aldrig klok på JJ'n, så jag är lite entusiastisk skeptisk :)

Pillard sa:
Shit man blir ju lite nyfiken på hur EP Pro såg ut med tanke på att Eric själv säger att de ville ha mera skida mot snön med dessa. Det känns inte som att den kant som ligger i snön när man kör på hårt underlag blir särskilt mycket på dessa heller.
EP Pro gick att lägga ner rejält i pisten och ha grepp med så det ska nog inte vara något problem även med Opus.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Pillard sa:
EP Pro gick att lägga ner rejält i pisten och ha grepp med så det ska nog inte vara något problem även med Opus.
Cool, bara att de ser ut att ha mindre kant än s7 tom. Skidan är ju så jäkla snygg så jag vill verkligen gilla den

Lima-ko sa:
Att skidorna är snygga är ju det absolut viktigaste =P.
Visst är det så! :) Är själv lite sugen på Bacon som ju faktiskt är ännu snyggare och matchar mina gröna Factor fint... Någon som jämfört Opus och Bacon, är flexet snarlikt?

Ok låter ju bra! Var lite orolig att dom ska vara för mjuka men om man ska tro på FriFlyts test så är ju flexet rätt genomsnittligt på Opus och om Bacon är ungefär lika så blir det nog fint. Men förhoppningsvis kan jag provåka innan jag bestämmer mig, hoppas bara att den inte är slutsåld i december...

Opus verkar helsköna men för en 85 kg+ kille som mig blir det nog till att vänta till nästa säsong.....

Från Powderpoachers.net:
Jonathan W. Says:
October 7th, 2011 at 4:10 PM EST
a few short questions:

I had seen that the Mr. Pollard's Opus is rumored to have a longer version for 2013… is this also the case for the SFB?

Is it the case that the Influence 105 (or 115 for that matter) have a stiffer flex than the SFB?

How about recommended mounting point? I currently have a pair of Prophet 100′s (186cm) mounted -1cm and I really have a lot of strong-ass love for the charging power & float of the slightly rear-mount.

thanks for your input!

adam Says:
October 12th, 2011 at 2:23 PM EST
No problem.
They are working on making a 192cm Mr. Pollard's Opus for 2013! Also, so everyone knows Line is officially sold through the Mr. Pollard Opus so if you are looking to buy the 2012 version buy now before they are gone for the season!! Bacon is also most likely going to get the longer length as well as real skiers are demanding longer lengths again and I couldn't agree more if this is the direction they go with these skis.[/i]

Lite OT men...till er som köpt ett par Opus. Innan ni monterar kan det vara en idé att mäta upp vart ni ska montera. De exemplaren vi har haft har haft lite diff på grafiken. Midsole har vart på -3,5cm ist för -2 som Pollard rekommenderar.

Tillbaka
Topp