Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast jag vidhåller att man BÖR lära sig åka på smala spjut för att det är mycket enklare att jobba med kant och vrid om skidorna inte är 100mm i midjanLenz sa:Jag var lite som du Anders Nilsson innan jag skapade denna tråden. Har helt enkelt blivit övertalad att det är så fantastiskt med brett. Ska upp från 98- max 107,108. Men jag måste testa detta.
Stört rolig skida faktiskt! Jag var ute efter en charger men fegade ur lite. 100eighten har gjort att jag tycker det är ännu roligare att åka än tidigare. Och då hade jag 122mm, men skulle jag åka någonstans och det finns en smula chans att det kommer lite snö så väljer jag utan tvekan mina völkl two. 100eight har sin monteringspunkt på tailen så gå fram om dessa blir aktuella, gå fram riktig mycket!!Mountain_Man sa:@Lenz
En skida som jag själv är sugen på är Völkl 100eight, hyggligt lätt skida till bra pris som (enligt tester jag läst) presterar bra på alla underlag. Jag har testkört den mindre Völkl 90eight som imponerade. Lägg till den på din lista!
För övrigt, kul debatt!
/MM
Att den är mer charger än jibb är jag med på, och jämförde inget annat än bredd när jag pratade om typ eftersom det var det tråden handlade om. Jag har ju bara åkt på den monterad så som jag valde. Tycker den känns extremt stabil och inga problem att smattra över uppåkt. Jag valde att montera -4 på mina 189or, rekommenderad är -11 tror jag.Mountain_Man sa:@Lenz
Nu var det några år sedan jag böjde knä ... men jag har kört på samma längd oavsett om skidan har varit monterad som telis eller alpint. Skulle JAG köpa ett par 100eight skulle jag tveklöst gå på 189 cm, men jag är snäppet större än du och väger in på omkring 95 kg. Du som väger +80 ska definitivt gå på minst 181 cm, 189 om du prioriterar flyt och stabilitet framför lekfullhet. Vi snackar ju inte om en skida för Trollskogen utan skida för höga hastigheter och stor åkning (på små eller stora berg).
Skillnaden mellan olika längder av en och samma skida är ofta mycket stora. Förutom det uppenbara, längden, är en längre skida hårdare och har längre skärningsradie. Den är helt enkelt byggd för en tyngre åkare och/eller tuffare tag! ;-)
@NilsAugustAhlnas
100eight är ju mer charger än jibb och jag skulle personligen inte vilja ha den allt för mitt/frammonterad och jag tror inte den är avsedd för en sådan montering. Völkl Two har ju däremot en helt annan karaktär mot mer backcountryjibb och mittmontering. Men utveckla gärna din erfarenhet.
/MM
Som freerider åker man inte med kant eller vrid, det är ingenting för chargers! Vi snackar ju för fan om storabergåkning här, inte carving i Gästrappet!Anders_Nilson sa:Fast jag vidhåller att man BÖR lära sig åka på smala spjut för att det är mycket enklare att jobba med kant och vrid om skidorna inte är 100mm i midjanLenz sa:Jag var lite som du Anders Nilsson innan jag skapade denna tråden. Har helt enkelt blivit övertalad att det är så fantastiskt med brett. Ska upp från 98- max 107,108. Men jag måste testa detta.
Aha ni lägger bara elvor - kul.Lowe71 sa:Som freerider åker man inte med kant eller vrid, det är ingenting för chargers! Vi snackar ju för fan om storabergåkning här, inte carving i Gästrappet!Anders_Nilson sa:Fast jag vidhåller att man BÖR lära sig åka på smala spjut för att det är mycket enklare att jobba med kant och vrid om skidorna inte är 100mm i midjanLenz sa:Jag var lite som du Anders Nilsson innan jag skapade denna tråden. Har helt enkelt blivit övertalad att det är så fantastiskt med brett. Ska upp från 98- max 107,108. Men jag måste testa detta.
Thats da shit, köp ett par dam, r23 och rippa, det är på riktigt sjukt roligtLenz sa:Fis Gs med telis bindningar på det kanske man skulle skaffa sig. Då lär det gå undan
Gillar att snowboardåkaren åker med dubbla isyxor.Lenz sa:
Freeride på hög nivå. FY FAN!!! Ett fall så är det godnatt.
Varje sväng är ett tecken på feghet! På med ryggskyddet, häng i skaften och elevenata!Anders_Nilson sa:Aha ni lägger bara elvor - kul.Lowe71 sa:Som freerider åker man inte med kant eller vrid, det är ingenting för chargers! Vi snackar ju för fan om storabergåkning här, inte carving i Gästrappet!Anders_Nilson sa:Fast jag vidhåller att man BÖR lära sig åka på smala spjut för att det är mycket enklare att jobba med kant och vrid om skidorna inte är 100mm i midjan
Gillar annars faktiskt själv fenomenet med svänga
Mina möjligheter på mobiltelefonen är begränsade tyvärr...ABadHabit sa:Underbar tråd. Och helt fantastisk graf Vattendroppe, hade du lagt in centimeter i X och Y skalan också hade den varit perfekt och nästan allsmäktig![]()
...Anders, vi förstår minsann varandra vi!Anders_Nilson sa:Man parar ihop stavar så att det passar övrig utrusning, feta skidor (alltså upp till 84mm) så tar man långa fina med stora trugor, puckelspjuten tarvar korta vita stavar, GS planken ger naturligtvis krökta i kokos och SL då behövs det ju något med skydd för tassarna.
Sjukt störigt att åka kortsväng med för långa stavar.
Sen ska det ju matchas mot vilka kläder man har för dagen.
Godwins lagKaitsuH sa:Troll? Jag har aldrig, och jag verkligen menar aldrig, sett en ung friåkare med breda axlar! Jag har nog sett överallt unga, några av dem också ganska skickliga friåkare, men alltid smala och magra som judar i Auschwitz.
Haha, ahem.. jag råkar ju ha ett par Kuro (dock i den modesta 175-längden) hemma på vinden hos mamma. Vägrar göra mig av med dem innan jag besökt Japan.. förr eller senare så händer det.Mountain_Man sa:@Heddious
Du är priviligierad som kan köra smala 117 skidor ... jag (och många andra freeridegubbar) måste plocka fram mina Kuro 195 (132 mm) och köra 50 % snabbare än du för att få lika bra flyt i det bottenlösa ... ;-)
/MM
Jag tänker inte spekulera i din vikt... Men skillnaden i bäryta från 175cm till 195cm är typ 10%, jag tror skillnaden mellan dig och mig viktmässigt är >10% och jag flyter utmärkt på mina, även i bottenlöst. Så det kanske är lite overkill, men vad gör det?Heddious sa:Haha, ahem.. jag råkar ju ha ett par Kuro (dock i den modesta 175-längden) hemma på vinden hos mamma. Vägrar göra mig av med dem innan jag besökt Japan.. förr eller senare så händer det.Mountain_Man sa:@Heddious
Du är priviligierad som kan köra smala 117 skidor ... jag (och många andra freeridegubbar) måste plocka fram mina Kuro 195 (132 mm) och köra 50 % snabbare än du för att få lika bra flyt i det bottenlösa ... ;-)
/MM
Frågan är ju om mina korta Kuro fortfarande är överdimensionerade vad gäller bärkraft.. matte är inte min starka sida.
Jag är ingenjör, hellre försmäktar jag än att ange lutningar i procent.ABadHabit sa:Med stor sannolikhet kommer herr Vattendroppe att rita en graf på mobilen, där det framgår vilken längd och bredd man behöver på skidorna för att flyta som en kork i bottenlöst puder. Självklart kommer han ha med alla förekommande lutningar i både ° och %, samt rekommenderad stavlängd till de olika alternativen
Själv är jag så fet (och lat) att jag endast kan åka på skare (med 109 x 190 cm) nuförtiden.
Som järnvägare anser jag att Promille är bättre...Jag är ingenjör, hellre försmäktar jag än att ange lutningar i procent.