Ni skandinaver kommer hit med fetare skidor än ni orkar bära.

Vattendroppe sa:
ABadHabit sa:
Med stor sannolikhet kommer herr Vattendroppe att rita en graf på mobilen, där det framgår vilken längd och bredd man behöver på skidorna för att flyta som en kork i bottenlöst puder. Självklart kommer han ha med alla förekommande lutningar i både ° och %, samt rekommenderad stavlängd till de olika alternativen ;)

Själv är jag så fet (och lat) att jag endast kan åka på skare (med 109 x 190 cm) nuförtiden.
Jag är ingenjör, hellre försmäktar jag än att ange lutningar i procent.
"lutningar"???

Mountain_Man sa:
Ju brantare man är desto smalare skidor kan man köra ...

That´s all kids! :-)
/MM
Exakt!

Bredare skidor kan ju vara bra när åket planar ut och man behöver nå transporten tillbaka till civilisationen.

Fastnade i Vails back bowls i episkt puder på smala GS lagg 203 cm som gick på grund med snö till midjan medan brädåkarna snabbt tog sig ut för nästa åk. Sjukt luftig och torr snö, slängde man sig i snön hamnade man under ytan med snö som ramlade in över en! Drygt 20 år sedan.. Med tanke på hur sällan man lyckas pricka in fluffet så finns ingen anledning till överdriven skidbredd. Runt 100 mm är i 95% av åkningen mer än väl BRETT!

Ps. Nyss åter från Japan där 112 mm (bredaste jag har) räckte fint, trots 95 pannor. Ds

För övrigt är väl % OK för lutningar om man har koll på begreppet. En av de få ggr då man verkligen kan köra 101% eller mer.

Senast ändrad:
Att droppa runt med tltfemmor och<100mm har ju också sin charm!

Tillbaka
Topp