Ni som åkte offpist säsongen 05-06!

papillon

Ny medlem
Jag heter Erik och spenderade förra säsongen i Val d'Isère och nu håller jag på med ett projekt i skolan om laviner. För att det ska bli så bra som möjligt vill jag göra en undersökning om hur du förberedde dig inför offpiståkningen. Här är några flervalsfrågor:

1. Vad köpte du för utrustning innan eller under säsongen? Ordförklaring finns längst ner på sidan.

A. Spade, sond, tranceiver.
B. Spade, sond.
C. Tranceiver.
D. Spade och tranceiver.
E. Spade.
F. Annat.
G. Inget.
Om du valde F, skriv gärna vad.

2a. Lärde du dig något om laviner innan eller under säsongen?

A. Ja.
B. Nej eller väldigt lite.
Om du valde B gå vidare direkt till fråga 4.
Om du valde A:

2b. Hur lärde du dig? Genom:

A. En bok.
B. Internet.
C. Kurs.
D. Video.
E. Annat.
Om du valde E skriv gärna vad.
Om du valde C eller D så hoppa direkt till fråga 3a.
Om. Du valde A eller B eller kanske E:

2c. Hur mycket läste du om laviner, räknat i fulla A4?

A. 1-10 sidor.
B. 10-40 sidor.
C. 40-100 sidor.
D. 100-200 sidor.
E. Mer.

3a. Finns det någon hemsida på Internet där allt du vill läsa om laviner står (utan onödig information)?

A. Det finns en bra hemsida som passar mig.
B. Jag måste hoppa från sida till sida.
C. Det finns ingen bra information.
D. Vet ej.

3b. Finns det någon bok som är tillräckligt anpassad för det du vill läsa om laviner?(utan onödig information)

A. Ja.
B. Nej.
C. Vet ej.

Om du svarade Nej så berätta gärna vad som är felet med dem som inte passar dig.

3c. Kände du att du hade all den information du behövde under tiden du var där?

A. Ja.
B. Nej.

Om B gå direkt till fråga 5.
Om A:

3d. Vilken del av laviner tycker du var viktigast att lära sig om? Sätt i numerisk ordning med viktigast som 1 o.s.v.

A. Fakta om laviner (vad de kan åstadkomma människa, natur osv.).
B. Hur man gör för att undvika laviner i backen.
C. Vilken utrustning det finns att använda och hur man använder den.
D. Hur man förbereder sig innan man ger sig ut i backen för att undvika laviner.
E. Historia om laviner (Hur tekniken har utvecklats o.s.v.).
F. Vilka utbildningar det finns och hur man kan arbeta inom lavinräddning o.s.v.
G. Vad du gör när en lavin har gått.

Nu är du färdig så tack för din hjälp. Nu kan jag skapa en Lavinhandbok som passar dig.
Lägg bara svaren i ett nytt inlägg och en handbok hamnar i ett bibliotek nära dig!

4. Varför lärde du dig ingenting eller väldigt lite om laviner? Skriv en kortfattad anledning

5. Vilken del av laviner skulle du behövt lära dig mer om? Sätt i numerisk ordning med viktigast som 1 o.s.v.

H. Hur man förbereder sig innan man ger sig ut i backen för att undvika laviner.
I. Hur man gör för att undvika laviner i backen.
J. Vilken utrustning det finns att använda och hur man använder den.
K. Fakta om laviner (vad de kan åstadkomma människa, natur osv.).
L. Historia om laviner (Hur tekniken har utvecklats o.s.v.).
M. Vilka utbildningar det finns och hur man kan arbeta inom laviner.
N. Vad du gör när en lavin har gått.

Nu är du färdig så tack för din hjälp. Nu kan jag skapa en Lavinhandbok som passar dig.
Lägg bara svaren i ett nytt inlägg och en handbok hamnar i ett bibliotek nära dig!

Sond = En utfällbar pinne som används för att känna ner i marken där en person ligger begravd för att lokalisera exakt var han ligger.

Tranceiver = En apparat som kan spåra andra tranceivers och även bli spårad av dem. För att man skall hitta någon eller bli hittad i en lavin.

Så här kan du svara:

1.A
2b.B
jag tycker-....
3.C
o.s.v.........

Jobbiga formuleringar på frågorna.....kanske hade varit enklare med öppna svar då allt inom laviner beror på flera faktorer och att dina alternativ troligen inte täcker detta. Det är nog lite fel att anta lavinkunskap kommer från en bok då det ofta rör sig om en magkänsla baserad på väder, vind, lutning, övrig natur, väderstrecks osv.

Då jag sitter här i natten och får betalt så tänker jag självklart göra ett försök att besvara dina frågor ändå.

1=F A+Första hjälpen kit
2a=Ja
2b=Video, internet men det viktigaste är nog ändå att vara ute i bergen och prata med skidpatruller och bergsguider eller andra kunniga personer på platsen man åker.
2c= A
3a= B
3b=B har inte läst så många böcker i ämnet.
3c=Ja
3d=DCBGFEA

sonden funkar dåligt i marken om det är tjäle.....

1. A
2a. A
2b. C
3a. D
3b. C
3c. A
3d. F,A,D,C,B,G,E

Blackriverpaint sa:
Det är nog lite fel att anta lavinkunskap kommer från en bok då det ofta rör sig om en magkänsla baserad på väder, vind, lutning, övrig natur, väderstrecks osv.
För att kunna få magkänsla måste man ha kunskaperna om de olika faktorerna du nämner. Dessa kan man få på olika sätt: bok, kurs eller lära känna någon lokal som är uppfödd bergsget som tar en under sina vingar.

nä nu skall det ätas frukost.....

släpper, släpper inte.....sid 27 står det att det inte släpper.....den uppfödda bergsgeten lär dig mer på tio minuter i bergen än en bok gör på 3 år. Jag ville bara påpeka att man måste vara ute i bergen rätt mycket för att begripa det som står i en bok. Men det är bara en personlig åsikt.

Here´s the votes from the Hungarian jury... :-)

1 A
2a A (JA)
2b A,B,D
2c C
3a B
3b A (Laviner av Sv Fjällsäkerhetsrådet)
3c A
3d D,G,C,A,B,F,E

// Kricke

1. G (Hade redan A sedan tidigare vintrar)
2a A
2b C (även A,B,D,E) E genom att vara ute i berg och lära sig i verkligheten.
2c D
3a D
3b A
3c A
3d B,D,C,G,A,F,E

Boken "Laviner" av fjällsäkerhetsrådet är till stora delar en bra bok, till vissa delar inte riktigt så lysande dock...
Precis som Blackriverpaint skriver, man lär sig inget om laviner genom att läsa i böcker. Man måste ut på berget! Det kan dock finnas en marknad för en bra svensk kurslitteratur för lavinkurser!

1. A
2a. A
2b. E (erfarenheter, vistas i bergen, tips o råd från folk som kan)
3a. D
3b. C
3c. B (man blir väl aldrig fulllärd? Ångrar att jag inte gick en kurs)
5. K, H, I, N, J, M, L

1 B
2a A
2b A
2c D
3a D
3b B - Det er nødvendig å lære av erfarne og gjøre vurderinger ute i felten sammen med mer erfarne. En bok gir en god start, men dette er så alvorlig at det er lurt å også gå kurs.
3c B
5 I, N, H, J, K, L, M

Tillbaka
Topp