Ni som kan så mycket, hjälp med skidval tack!

snowmobile

Ny medlem
Tjoho!

Jag har börjat köpa på mig (i min mening) bättre saker för skidsäsongen. Förra året bidde de nya pjux och i år blir det nog nya skidor. Jag är fattig student och är därför väldigt "medveten" om priset... Eller, vill ha det billigt kan man också säga...

Iaf, jag åker mest i pist, gärna offpist när det går, typ aldrig park och mest i svenska fjällen. Har kollat runt en del här på hemsidan för tips men det är ju inte alltid så lätt att veta...

Väger typ ~70kg och åker bra och gärna fort överallt. Har kanske inte världsamycke kraft i benen men jobbar på så gott de går...

Såg att K2 fujative gick på 1700 från sportconrad, är det en skida för mig? Midja under 90 på den, skoj å kunna åka baklänges (inte viktigt, men det ser ju kul ut... =D)

Tacksam för svar!

Edit: Whoops, man ska inte trycka spara förrän man är färdig...

Senast ändrad:
Fujative är en mjuk trevlig skida gjord specifikt för park, även om den fungerar hyggligt över hela berget (så länge det inte går för fort eller blir blåis...). Men åker du aldrig park såg tycker jag att du ska satsa på en lite mer pistinriktad skida, speciellt eftersom du säger att du åker bra och fort. Kanske kolla efter K2 crossfire?

Senast ändrad:
kolla på skiddatabasen hær på freeride också. den ær rætt informativ. Om du inte jibbar kan du satsa på en skida med Semi-twintip. Inte fullt så høg som vanliga twintip med andra ord. Generellt så gæller ju høgre siffra i modellnamnet en dyrare skida men æven bættre. T

har ett par vökl karma twin-tip går hur bra som helst över allt (puder, park och pist) fick dom för ca 4-5000 förra året antar att dom är ganska så mycket billigare nu? i så fall så är det lätt värt att köpa den :P

Tycker också att Karma låter som ett bra val för svenska förhållanden! Går att hitta billigt från Sport-Conrad, och funkar bra överallt. Att det sen är twintip också är ju bara ett plus! Dock är den "hårdare" än i stort sett de flesta andra normala skidor och twintips så om du inte kan åka ordentligt så är det bara att glömma.

Att ens nämna Fujative är ju ett riktigt lågvattenmärke. Bakläxa jet!

Tyvärr så vet jag vad jag talar om vad det gäller Fujativen Carled. Börjar tröttna lite på de som sågar skidor rakt av...
Körde på två olika par varje dag från den 1.dec till 1.maj förra säsongen. Både true-center och "bakmonterat". Allt ifrån puckel, barngruppsundervisning, offpist, park och Level 4 skidskoleundervisning. Dom fungerar om man vet vad man pysslar med. Däremot är det ingen skida jag skulle rekommendera till en åkare som föredrar pist.

Senast ändrad:
Jag har åkt på Fujative själv och otrevligare skidor finns knappast. ALLA skidor klarar av carving och allmän åkning i pist, så länge det inte är alldeles för brant. Vassa kanter och god teknik, sen är det bara att svänga...

Men blir det lite stökigt, kanske en lite uppbromsningshög, en lite snökocka, man kanske kör lite bredvid pisten, då slår ju Fujative något förbaskat och är helt fruktansvärda att åka på. Brättet slår och hela skidan upplevs som en nudel.

Jag kan tänka mig att skidan fungerar bra till kids under 13-14 som kör mycket park, men att vara äldre än det på den skidan är inte något som gynner den egna skidåkningen.

Okej, så Karma/crossfire är en bättre skida för pist/op... Bra att veta, ska kolla priser på den.

Någon som vet vart man kan få tag på billiga lagg från förra säsongen?

Tackar för svar! Väldigt trevligt att det går så fort! =D

K2 Fujative är INTE en skida för dig.
Du ska ha en skida som är bra i pisten och off-pist. Fujativen är en parkskida, och alldeles för mjuk enligt mig!

Om du har låg budget tycker jag du ska kolla på http://www.sportlagret.com/
Dom säljer förra årets skidor till superpriser, och skidorna har i stort sett bara växlat i design från förra året så det är samma saker!

Tycker denna var super både i pist och off-pist, http://www.sportlagret.com/Product.asp?Model=Legend8800&Brand=Dynastar
Sen tycker jag att du ska kolla in Scott Aztec, en jäkligt allround skida som är grym både i pist och off-pist.

/BigAir

Senast ändrad:
eftersom du åker mest pist och i sverige så skulle jag rekomendera en skida som i första hand funkar i pisten. att du vill åka offpist behöver du inte ta med i tankarna så länge du håller dig i sverige. det går alldeles utmärkt att åka "svensk offpist" på ett par carvinglagg dom få gångerna du gör det. jag antar att du kommer tillbringa 90% av all din tid i pisten och därför kommer du ha många roliga stunder om du väljer en pistskida.

mitt val skulle va något liknande Rossignol Zenith Z9.

Okej... Sportlagret verkar ju vara ett bra ställe och handla ifrån... (Billigt är bra)

Kommer som sagt antagligen tillbringa mest tid i pisten men försöker få så mycket tid utanför det går... Men alla nyare skidor funkar väl ganska bra i offpisten så länge man inte vill tillbringa all sin tid i metervis av puder (drägglar) vilket jag tyvärr inte kommer få göra...

Hittade bara karma och crossfire hos sportlagret, finns det någon nämnvärd skillnad på dom? Något som gör att man bör välja den ena eller andra...

Tänkte smita förbi alpingaraget också och höra vad dom tar för skidor och om dom har några bra tips...

tackar igen

//Patrik

Har du lite flyt så kan du nog få tag på en Stöckli snake (eller snake BC) från förra säsongen till ett bra pris. Även om det är en twin-tip så fungerar den utmärkt i pist, och då kan man ju även då blåsa på fakie nerför pisterna :-)
Jag tycker bättre om BC'n men jag väger mer och tränar rätt mkt också....

Aja... får se vad det blir nu...

Mycket goda råd men tyvärr inte kvar så mycket av fjolårets skidor, varken på sportlagret eller hos conrad... =(

Hoppas fortfarande på något banbrytande dock... =D

Kolla med användaren stampster, han har ett par Crossfire till salu.

Okej... Nu när jag vet vilka skidor jag ska ha... (Funderar skarpt på ett par Karma, nån som vet om 06/07 är annorlunda än fjolårets modell?)

Vilken längd ska jag ha då? Tänkte satsa på 177cm, men om den är väldigt styv kanske jag ska ha längre? (Borde inte behöva ta i lika mycket då för att pressa ner den? eller funkar det inte så?)

Tjollahopp!

njae.. skidor som är längre är avsedda för personer som är längre och personer som är längre väger generellt mer än kortare personer och behöver därför skidor som inte är lika mjuka.
Det jag försöker säga är att tillverkarna gör med flit de längre skidorna hårdare för att bättre passa tyngre människor.

Om du väger 70 kg så borde 177 cm fungera, om du nu inte ska ut i bottenlöst puder alltför ofta...

Okej... Kollat runt en hel del på skidor nu...

De priser jag hittat är tex; Karma med Marker M11 379€ Jämfört med Ross's Zenith Z2 TP med axium 100 299€.

Vad skiljer för dom 180€?

Tackar så mycket, igen...

Framföra allt så får du sjukt mycket sämre bindning på karman enligt mig. Litar inte riktigt på M11 tyvärr. Men ross bindningen så vet jag inget om heller så. Men inte M11

Tillbaka
Topp