Ni som sätter bakåtvolten (skidåkare) :

freeride_nu

Aktiv medlem
Satte ni backflippen på första försöket eller?
Hur ska hoppet se ut? Så här: / eller
Har testat några ggr har antingen roterat("med skidorna") eller inte kommit runt.

Men till helgen sitter den, då blir det stor kick, mycket fart och höjd.

Tack för mig.

Man kan inte åka förrens man klockar en bakåt. Skämt åsido. Det finns två varianter. Antingen gör man det på ett vanligt hopp utan kick. Då måste man mera "hoppa" runt på samma sätt som om du skulle göra en frivålt. Det sättet är inte att föredra första gången. Det andra lite lämpligare sättet är att ha ett hopp motsvarande de gamla freestyle hoppen där man kommer in i uthoppet med en brant vinkel. Där har man redan kommit runt ett kvarts varv så man får lite hjälp på traven. Luta dig bakåt och försök få blicken på landningen så tidig som möjligt och akta dig för överrotation som faktiskt är ganska vanligt. Det handlar om att våga-gör man inte det så låt bli. Man eller mus!

Första gången kom jag helt runt men skidspetsarna fastnade i snön, det blev en grym vurpa.
Andra gången satt den.
Bästa träningen är att gå till en simmhal med hopptorn. Sen går du upp till trean, du springer rakt ut och gör bakåtvolt, då lär du dig att man måste dra runte med såväl armar ben och huvud.

Fy fan

Jag testade 1:a gången i quarter pipe... de första 2 försöken kom ja inte alls runt, men 3:e kom ja runt FÖR mycke o landa på ryggen :)
Ett tipps är att du ska dra armarna lite bakom ryggen i upphoppet, sen drar du dom framåt så hårt du kan och lutar dej bakåt!!! DÅ kommer man rut garanterat! o tveka inte! Jag har skrapat ansiktet ett antal ggr! :)

Satte min 1:a backflip på kanske... 10:e försöket :) Så ja kan konstatera att de är lättare och klocka landningen i BJ än QP!

Men tänk, "pain is temporary, glory is forever".

Det funkar! :)))

Något att tänka på om man inte tycker att det är så coolt med pain is tempory mm så är det att fixa en mjuuuk landning eller en rejält brant. Både och blir ju bättre

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp