Nice till Limone

jarnebring

Aktiv medlem
Nice till Limone
Fråga: går det att ta sig enkelt till Limone från Nice? Enligt google tar det 3:20 med bil och en ser ut att behöva åka en rejäl omväg in i Italien. Jag hittar recensioner här som är 10 år gamla som talar om en timme med bil och 2 timmar med tåg. Har man stängt passager mellan FRA-ITA?

jarnebring

Aktiv medlem
Nice till Limone
Fråga: går det att ta sig enkelt till Limone från Nice? Enligt google tar det 3:20 med bil och en ser ut att behöva åka en rejäl omväg in i Italien. Jag hittar recensioner här som är 10 år gamla som talar om en timme med bil och 2 timmar med tåg. Har man stängt passager mellan FRA-ITA?
Svarar själv efter att fått svar på annat håll : Tenda-tunneln kaputt sedan två år och beräknas inte öppnas förrän tidigast 2025/26 igen.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Nice till Limone
Det går väldigt enkelt att ta sig till Limone med Tåg

Två alternativ:
Nice- Ventimiglia- Limone
Nice - Tende- Limone

Tågstation ligger en kort promenad/en hållplats med spårvagn, från flygplatsen i Nice.
Tåget stannar mitt i Limone, Italiens vackraste alpby 🇮🇹

Annars tar man tåget från Turin (Ryan air flyger från Arlanda för en hundring typ)

Kolla tågtider på trenitalia och sncf

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Nice till Limone
Tack, verkar ta lite mer tid med tåg från nice än vad som rapporterats förr om åren? Kanske kollar jag fel men det snabbaste jag hittar är resor på 3:20 med ett byte, men flertalet 5-6 timmar. Turin bättre, förutsatt att man är i Turin 🙂 Ryan går bort, har redan blivit bränd av dom och fått semestrar förstörda. Har inte fått pengar tillbaka när dom helt plötsligt ställt in flyg, utan att erbjuda en annan flight. Så kommer aldrig att boka en resa med dom igen.

Senast ändrad:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Nice till Limone
Tack, verkar ta lite mer tid med tåg från nice än vad som rapporterats förr om åren? Kanske kollar jag fel men det snabbaste jag hittar är resor på 3:20 med ett byte, men flertalet 5-6 timmar. Turin bättre, förutsatt att man är i Turin 🙂 Ryan går bort, har redan blivit bränd av dom och fått semestrar förstörda. Har inte fått pengar tillbaka när dom helt plötsligt ställt in flyg, utan att erbjuda en annan flight. Så kommer aldrig att boka en resa med dom igen.
Tågresan utefter havet sträckan Nice- Ventimiglia går ganska långsamt med många stopp.

Från Ventimiglia tar det 2 tim 15 min. Men det är åxå en fantastisk tågresa upp genom Rojadalen 👌 (kostar typ 7€)

KaitsuH

Aktiv medlem
Nice till Limone
Hmmm. Vi flyger till Bergamo i slutet av februari. Bergamo är ju ganska långt från Limone. Jag köpte redan tåg biljetter. Det tar 5 timmar från Bergamo till Limone, så 2 timmar 15 minuter från Ventimiglia låter ganska mycket.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Nice till Limone
Fördelen med Nice är att det går många flyg dit ganska ofta. Bilvägen Nice-Ventimiglia-Limone är nog den snabbaste.
Biltunneln Tende - Limone är stängd (se första inlägget) Men det går att ta bilen till Tende, lämna bilen och ta tåget sista biten (tågtunneln är öppen)

@KaitsuH Tågsträckan Ventimiglia-Limone är bara 6 mil men går 1000 höjdmeter med dieseltåg genom Rojadalen. Rekommenderas

Ps kolla snöprognosen 👌❄️🇮🇹

Bilagor

• B1E3C685-688A-4820-A911-3852009F89B9.png
    B1E3C685-688A-4820-A911-3852009F89B9.png
    300.6 KB · Besök: 22
Topp