Nikon D300?

mmarcus

Aktiv medlem
Nikon D300?
Nu äre så att det är dags att uppgradera 450D:n, så har kollat lite på en Nikon D300, så jag tänkte kolla med er som har erfarenhet av den kameran om det är värt att lägga dom pengarna? Eller är det värt att sattsa på nån annan kamera. Har även kört på en Nikon D80 och en D100 tidigare med lite blandade objektiv.

Nikon D300?
En liten fundering bara: varför vill du byta ut din 450D mot en D300? Bildkvalitetsmässigt är det tveksamt om du kommer att se någon skillnad. Möjligtvis kan du se skillnad om du sitter och jämför bilderna inzoomade till 100%.

Den största skillnaden är väl annars att D300 är lite snabbare, 6bps och att den använder compact flash kort istället för SD-kort. Behöver du absolut inte 6bps , spar pengarna och köp ett nytt objektiv istället.

Nikon D300?
Nikon D300 är en grym kamera!
Den ser ut nästan precis som en nikon d700... spelar i och försäg ingen roll... men den har alltså de rattar och inställningsmöjligheter som de mer proffsinriktade fullformatskamrorna. Men den måste dock ha en kunnig användare för att prestera!
Jag tänker inte hålla på och räkna upp massa olika saker som den är bra på och så, för det kan du läsa om på massor av sidor. t.ex. http://www.letsgodigital.org/se/16263/nikon-d300/
Men om du vill ha en kamera som presterar riktigt bra och som du kan växa långt med så tycker jag att du ska satsa på en Nikon D300!

Nikon D300?
Skulle lägga pengarna på en begagnad fullformatskamera istället! Om du har värdiga objektiv så köp en begagnad canon fullformat, finns det gott om och om du inte har värdiga/riktigt bra optik så ska du ändå lägga pengarna där innan du köper nytt hus.

Finns inga undantag, det som står ovan är fotolag. Prioritera alltid optiken före hus om du har en kamera under 3-4 år. ;)

Lycka till!

Nikon D300?
mmarcus sa:
Nu äre så att det är dags att uppgradera 450D:n, så har kollat lite på en Nikon D300, så jag tänkte kolla med er som har erfarenhet av den kameran om det är värt att lägga dom pengarna? Eller är det värt att sattsa på nån annan kamera. Har även kört på en Nikon D80 och en D100 tidigare med lite blandade objektiv.
jag slås av några olika tankar här..

för det första, även om jag själv är en nikonian så undrar jag över ditt beslut att byta från canon till nikon.. ha du bara kitgluggen till 450D just nu, eller har du fler objektiv som du inte kommer kunna använda på ett nikonhus?

för det andra, köp en D90 och lägg de extra pengarna på objektiv istället. expert har D90 för 6000 nu under mellandagsrean, billigaste D300-huset enligt prisjakt ligger på 14000. ta mellanskillnaden på 8000 och köp objektiv för pengarna som kommer leva mycket längre än något av husen!

t.ex:
Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G IF-ED VR för ca 6000 kr

och

Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G för ca 2000 kr
eller
Nikon Nikkor AF 50/1,8 D för ca 1500 kr

Nikon D300?
Kör själv med D300, och det är en riktigt riktigt bra kamera. 6 fps är användbart vid skidfoto, inget snack. MEN... Jag måste ändå hålla med föregående talare - satsa på optik istället, huset gör nästan ingen skillnad jämfört med linserna.

Tror också att 18-200/3,5-5,6 är ett bra alt. Eventuellt även en vidvinkelzoom, tex Tokina 12-24/4, som jag tycker är väldigt bra till skidfoto.

Nikon D300?
Hunnit köpa ny kamera redan? Om inte:

D300 har några fördelar jämfört med din nuvarande kamera som är bra att ha vid skidfoto:

1) Väderskyddad
2) Reptilsnabb autofokus
3) 6 bps som för några tusenlappar går att utöka till 8 bps

Men precis som några andra redan skrivit så är optiken viktigare än själva huset. Det hus du redan har är bland de bättre (kanske det bästa) i sin klass. Var jag i dina kläder så hade jag nog harvat på med 450d tills jag hade råd med Eos 7D. Systembyte från Canon till Nikon är dyrt. Dessutom är tillbehör till Canon billigare än till Nikon, men absolut inte sämre. Sådant gör inte ont.

Objektivtips: Canon EF 70-200/4L och kanske ett EF 28-105/3.5-4.5. Där har du två gluggar du kan leva länge med, som håller toppkvalitet och som inte ruinerar dig vid inköp. Själv är jag ingen stor vän av superzoomar på 18-200 mm och liknande. De är bara jättekompromisser som är halvbra på allt, men inte riktigt bra på något.

Tillbaka
Topp