Nitro Blacklight...all mountain

FGoldwin

Medlem
Jag är på jakt efter en bräda för åkning i Trysil. Jag åker till Trysil 3-4 ggr / år. När jag är där blir det mycket offpist om förutsättningar tillåter det. Annars blir det mest pist och några få åk i parken. 70/25/5 i offpist/pist/park om jag får välja.
Tidigare år har jag åkt Custom X. Bra i pist och bra offpist, men jag känner att jag måste flytta bindningen mellan pist och offpist och det fungerar inte. På hemmaplan leker jag med en lite Burton Custom 145W (butters, jibs, park). Senast köpte jag en Stepchild Everything Sucks. Bägge har Rocker och jag märker hur mycket lättare de är offpist. Dels lyfter de lättare (än Custom X) och dels svänger de snabbare. Stepchilden är väldigt rolig offpist men för skakig/wobblig när det går lite fortare och är lite uppåkt.

Jag är 170cm/67kg.

I helgen hade jag möjligheten att testa Nitro Blacklight 160 (Gullwing 2012) i en timme. Lite för kort tid, men vilken otrolig bräda. Den låg platt och verkligen sög fast sig i marken när jag åkte pist. Offpist flöt den otroligt fint upp på snön och den kändes otroligt lätt att svänga med (i skogen), trots att den är 160cm. Köper jag blir det troligen minsta modellen 157cm.

Dock är den dyr (5999 kr) och svår att få tag på. Frågan är vad ni tycker? Är det bästa brädan för hela berget eller finns det andra lika bra till en billigare peng.
Är det någon som testat Nitro Addict (också Gulwing teknik, men nästan 3000 kr billigare).

Senast ändrad:
Vad skiljer mellan Blacklight och Team Gullwing?
Förutom att priset ~1500 kr dyrare Blacklight.

Har du kört mycket offpist? Hur fungerar Team i djup snö?

Blacklighten är en "bättre" bräda genom att den är gjord av dyrare och bättre material. Basalt tex. Sen är blacklighten styvare och ska ha mindre rocker än team brädan. Har inte sett en blacklight på rikigt så törs inte skriva mer om nått jag inte vet. Team brädan går kanon op med årets vinter har de inte blivit så mkt men övertygad att den kommer gå bra i djupare snö. Är ju inte en puder bräda så finns ju bättre men jag är nöjd.

Om jag läst rätt så har både Blacklight och Team Gullwin kortare kontaktyta än andra modeller. Innebär att man kan skaffa en lite längre bräda än normalt.
Bejnan: hur lång är du, vad väger du? Känns längden på brädan rätt?
Upplever du att brädan svänger extra om du trycker på rakt ner mellan fötterna?

193cm 85kg. Känns helt rätt längdmässigt för allroundåkning. Hade gärna tagit ett par cm till för puderdagarna, och ett par cm kortare för vårdagarna i lokala backen. Den känns väldigt stabil för att ha såpass mkt rocker som den har, men pressar man ner svängarna ordentligt så känns det som man kan vända på en femöring. Inte åkt överdrivet mkt med den brädan än, men känns som jag hittat rätt.

Är samma storleks som bejnan och har också en team gullwing 165 wide. Har inte testats rejält än utan har bara provat en dag i lokala backen. Längden kändes perfekt iaf och känns som en väldigt brä bräda all-round :-)

Tyckte 157 som du var inne på låter klockrent :) var glad att du har möjlighet att välja bräda precis som du vill och inte enbart efter längd som jag.

Ok. Nu gäller det att hitta en passande bindning. Jag har kollat in:
- Nitro Raiden Pusher. Lätt freestylebindning. Respons rating 7.
http://www.hollywood.se/sv/product/21401/raiden-pusher-electric-ocean#filter-6

- Nitro Backhawk White. Allmountain. Respons rating 5.
http://www.hollywood.se/sv/product/23819/blackhawk-wht-chrome#filter-5
(jag såg en som hade vita bindningar till en Blacklight - det var snyggt)

Lite fundersam på hur styv bindning jag skall ha. En kompromiss mellan pist och skogsåkning i lössnö.

På min Stepchild sitter en Technine med en heltäckande tåkappa. Den modellen gillar jag. Fast den skönaste bindingen jag ägt/har är Burton Cartel (som sitter på min Custom X). Den har visserligen en split tåkappa (man kan välja hur man vill ha det). Nackdelen med den är att om man drar åt och det är kallt blir det för kallt om tårna. Med Technine är det aldrig ett problem. Dels för den täcker över hela och dels för den motar en del av kylan.

Fast Hollywood.se (som har brädan) har inte Technine. Tanken är att se om de kan fixa ett bra paketpris.

Har hört detsamma om nya raiden om just blackhawk och phantom. Köpte själv rome 390 boss men kan inte rekommendera dom. Grymt sköna bindningar men värdelösa spännen

Pratade med min"local dealer" och han var lite skeptisk till att Team brädan skulle fungera i pist. Han hade testat Balckligt och tyckte den varkanon för pist/offpist, men osäker om den lite mjukare Team brädan skulle fungera bättre i pistän den Stepchild jag har. Han gillade dock Team brädan med vanlig camber i pist - det var om rocker och den teknik som är med räcker för pist. Nu pratar vi lite högre farter och inte ny manchester i pisten.

Ni som kört Team Gullwing, hur tycker ni den fungerar i Röd-svart pist när det blivit uppkört. Är den stabil på kant? Vobblar nosen mycket när den ligger platt?

Kan ge tips på tisdag nästa vecka när jag kör för andra gången. Bor ju i småland så åker inte varje helg :-P

Eddee sa:
Kan ge tips på tisdag nästa vecka när jag kör för andra gången. Bor ju i småland så åker inte varje helg :-P
En sak du gärna får testa är den variabla svängradien. Om jag fattar det jag har läst (och det jag kände med Blacklight) har Team brädan en svängradie på 11m på nos och svans, men den har bara 7m mitt på brädan.
Med Blackligt kändes det som om man bara gled igenom svängen blev det en storslalomsväng. Om man däremot tryckte till mitt mellan bindningarna så fick man en slalomsväng.

Tusan. Nu har jag väntat för länge. Jag hittar inte Team Gullwing 155 eller 157 någonstans. Förra veckan fanns de på Hollywood.se, men nu är de slut överallt. Någon som vet var man kan få tag på en Team Gullwing 155 eller 157?

159 är det enda jag hittar. Jag känner ingen större skillnad mwllan min 159 camber bräda och 165 gullwing. Det är ju sagt att den känns som en kortare bräda.

www.boardstore.se/item?search=nitro&page=2&id=4803
0

Eddee sa:
159 är det enda jag hittar. Jag känner ingen större skillnad mwllan min 159 camber bräda och 165 gullwing. Det är ju sagt att den känns som en kortare bräda.

www.boardstore.se/item?search=nitro&page=2&id=4803
0
Tack för tipset. 159 kan bli lite lång som du säger. Jag hade ställt in mig på 155 och eventuellt 157. Fast å andra sidan testade jag Nitro Blacklight 160 och hade inga större problem i pist och i lös snö var den hur smidigt som helst. Jag fick visserligen trycka till lite extra i pist med Blacklighten, men den är hårdare än Team Gullwing.

Jag gjorde en snabb jämförelse mellan Burton Custom X (har en sådan 156 som fungerar bra i pist) och Team Gullwing. Dvs Custom X 156cm mot Team Gullwing 159cm.
En Custom X har längre effektiv kant (effective edge) 1212mm än Team Gullwing som har 1200mm. Svängradien (sidecut radius) 7,97 för Custom och 7.2 för gullwing (center sidecut radius). Detta tolkar jag som att Team Gullwing känns som en kortare är smidigare att svänga med än Custom X. Dock är midjan lite större på Team Gullwing: 252 mot 248. Eftersom jag har små fötter (40) föredrar jag en smal midja.
Viktmässigt enligt evo.com guide så skall jag ligga på 155-157cm bräda för Team Gullwing. Blir nog att vänta tills jag hittar en sådan.

Synd att det inte finns samma typ av prova-på-dagar som det finns för skidor. Gärna med rea-priserna:)

Hittade nitro team med camber annars om det är nåt
www.blue-tomato.com/sv/Freestyle-Freeride/Nitro-Team-155-11-12/product.bto?product=300442651

Hittade 157 :-)
kan säga att brädan ine var jättestabil vid högre farter, något som jag inte var riktigt nöjd med, men det kan också ha med min åkstil att göra. Greppet på is.... intr klockrent om man säger så. För mig är det nog en bra bräda att utveckla min teknik på. Ångrar däremot lite att jag inte tittade efter något med magnetraction. Och när jag fattat hur mycket jag åker pist hade det varit skönt med en styvare stabilare bräda. Offpist är det jag tror den kommer briljera i men har inte haft möjlighet till att åka offpist iom att det inte finns någon snö.
Hoppas det här hjälper dig till att göra ett bra beslut!

Eddee sa:
Hittade 157 :-)
kan säga att brädan ine var jättestabil vid högre farter, något som jag inte var riktigt nöjd med, men det kan också ha med min åkstil att göra. Greppet på is.... intr klockrent om man säger så. För mig är det nog en bra bräda att utveckla min teknik på. Ångrar däremot lite att jag inte tittade efter något med magnetraction. Och när jag fattat hur mycket jag åker pist hade det varit skönt med en styvare stabilare bräda. Offpist är det jag tror den kommer briljera i men har inte haft möjlighet till att åka offpist iom att det inte finns någon snö.
Hoppas det här hjälper dig till att göra ett bra beslut!
Lite vad jag var orolig för. Jag skulle vilja att den var stabilare i hög fart och på isigt underlag. Jag skulle gissa att det är vad Nitro Blacklight tillför - mer stabilitet. Synd att den är ett par tusenlappar dyrare och svårare att få tag på.

Han du testa/känna den variabla svängradien som specen säger? Att trycker man center på brädan skall det vara 7-8m medans längre ut 10-11m.

Testade du press på tail/nose (butters)?

Kan säga att jag inte tycker kantgreppet är särskilt mkt sämre än med magnetraction. Saknar inte alls magnetraction, men styvare det hade den gärna fått vara.. En blacklight som vore 168 eller så hade varit en dröm. Butters är inga problem med den

Bejnan sa:
Kan säga att jag inte tycker kantgreppet är särskilt mkt sämre än med magnetraction. Saknar inte alls magnetraction, men styvare det hade den gärna fått vara.. En blacklight som vore 168 eller så hade varit en dröm. Butters är inga problem med den
Jag har efter lite sökande hittat en 157 Team Gullwing. Jag velade fram och åter mellan 155 och 157, men med tanke på att jag vill ha den lite stabilare verkar det bättre med 2 cm längre. Blir nog att slå till!!

Slå till! Kan ju säga att jag lyckades göra mina kantrr ganska trubbiga första dan jag åjte, då jag åkte offpist i alldeles för lite snö. Påverkade nog greppet på is.

Jag såg 157 också men glömde länka.

Du blir nog nöjd :-D

Senast ändrad:
Nu är brädan beställd!!!
Fast hollywood.se var tvungen att strula till det lite först. Tidigare låg brädan under rea 50-80%, fast det var bara 25% på just Team Gullwing 157. Jag skickade mejl och frågade varför den var 25% och övriga var 50%. Fick svaret att det var bara så, men att den kanske skulle bli billigare. Därför väntade jag tills nu (kunde/vågade inte vänta längre). Så när jag skulle gå och beställa den var det plötsligt ordinarie pris!! Tusan, nu är det kört tänkte jag.
Kollade med dom och fick svaret att priserna görs om och troligtvis går upp några 100-lappar - de visste inte säkert. En timme senare fick jag mejl att priset nu hade 40% rea....Yes! Nu var det bara att slå till.
Hoppas, hoppas den hinner komma till helgen:)

Lite halv off topic. Tänkte ta mina Burton Cartel bindningar (som jag gillar) och sätta på Team brädan, men då blir jag utan bindningar till min lekbräda i hemmabacken - en Burton Custom 145W (V rocker). Funderar på ett par Union Contact bindningar till den. Som jag fattar skall de passa bra till rocker och lek i park. Någon som kör Union Contact?

FGoldwin sa:
Lite halv off topic. Tänkte ta mina Burton Cartel bindningar (som jag gillar) och sätta på Team brädan, men då blir jag utan bindningar till min lekbräda i hemmabacken - en Burton Custom 145W (V rocker). Funderar på ett par Union Contact bindningar till den. Som jag fattar skall de passa bra till rocker och lek i park. Någon som kör Union Contact?
Aa det kommer bli jättebra jag har ett par såna.
(Som nog är till salu också)

Kan ju säga att vi isf har exakt samma setup :-) beställde precis ett par cartels till min team :-D

Är de alltid struliga på Hollywood.se?

Beställde i onsdags. Fick besked i går att brädan borde vara hos mig idag. I dag kommer kollinummer och info att order avslutades i dag och skickas i dag. Har de Torsdagsledigt på Hollywood.se eller vad är det frågan om? Nu får jag vänta tills Tisdag troligen:(

Något mer som köpt på Hollywood.se?

Fick mina skor efter typ fyra fagar när jag beställde dem från hollywood. När man väntar på något gott... :-)

Brädan dök upp igår. Snabbt skruvade jag på ett par K2 bindningar som jag hade löst och iväg till backen.
Nu blev det bara 5 åk och inget direkt intryck varken positivt eller negativt. Eftersom jag åkt rocker (Custom V rocker och Stepchilds revesred camber) senaste tiden noterade jag direkt att svängen inte kom lika enkelt och direkt på Team brädan - fast det var ju väntat. Körde ett par snabba åk (i vår lilla backe blir det inte mycket) men den kändes klart stabil. Ingen is att testa på. Butters kändes helt OK.

Först skall jag byta till Cartel bindningen och därefter blir mer test, kanske i kväll eller i morgon.

I går var jag in på Hollywood.se och kollade bindningar och naturligtvis, när jag redan har fått brädan, har de fått en Nitro Blacklight 157 i sortimentet med 40% rea. Den brädan jag ville ha från början och bara 900 kr dyrare än Team. Typiskt.

la in en beställning på en Blacklight igår, en 160cm. Ligger själv på 183cm och ca 84-85kg, brädans rekommenderade max vikt låg på precis 85kg, är detta något o bekymra sig över?

Grattis! Jag tror det blir kanon. Kompisen som äger den Blacklight jag testade i Trysil är Snowboardinstruktör där. Jag skulle gissa att han väger runt 80 pannor och han var supernöjd med sin 160. Med all superteknik som finns i Blacklight borde det fungera.
Sedan hänger det också på din teknik och hur mycket du kan pressa brädan. Kom gärna med en recension när du testat.

Ligger väl på "medel" nivå, tänkte köpa en bräda man kan utvecklas med för en bra peng. Har läst en del bra grejer om blacklight så man får hoppas den bättre än burton clash för samma pris (dock med bindningar) ^_^

apropå, måste hitta ett par passande bindningar också.

När är det man skulle känna av skillnaden mellan 160 och 163cm, i väldigt höga farter, puder?

Senast ändrad:
Blacklight är långt mycket mer bräda än Burton Clash. Prismässigt 5.999 kr mot 3.199 kr. För de pengarna har Nitro stoppat in så mycket teknik man kan. Blacklighten är klar styvare än Clash också.

Jag kommer ihåg att jag fick pressa Blacklighten ordentligt i pist, men det var snäppet för lång för mig också.

I går hann jag med en timme lite drygt med Team Gullwing brädan. Ett klart trevligt åk. Man hittar mer och mer. Den svänger inte lika lätt/snabbt som Stepchild brädan och lite annorlunda också. Med Stepchild kan svängen enkelt startas med lite tryck på främre fot. Med Team känns det mer som att jag måste trycka till med bägge fötterna (tårna för en tåsväng) för att den skall svänga ordentligt.
"Catch free" - det går nästa inte att få kanterna att hugga. Jag snurrade lite gjorde enkla flat 180 men inte någongång kändes det som kanten skulle hugga. I hög fart åkandes rakt känns det inte nära att det skall slå mot kanten.
Däremot märker jag i hög fart att den är inte så stabil som jag hoppades. Här tror jag Blacklighten ligger mycket stabilare.

Stora testet blir vecka 9 när jag förhoppningsvis kan testa Team mot Blacklight.

Tillbaka
Topp